"זו התערוכה הראשונה שנשלחה לגלריה במלואה באי-מייל", אומר האמן הבריטי דייויד הוקני על "פרחים טריים" - תערוכת ציוריו המוצגת בימים אלה בפריז, במרכז התרבות שהקימו פייר ברז'ה ואיב סן לורן. התערוכה מורכבת מציורים שיצר הוקני על גבי אייפון ואייפד.
הוקני, 73, אינו זר בעולם הטכנולוגיה. לאורך ארבעה עשורים הוא מצטיין בחדשנות ובכישרון להתגלות בכל פעם במדיום חדש ומפתיע, בלי לאבד את אותה איכות ייחודית המזהה אותו לעיני אוהביו. מרישום מלנכולי בקווי עפרון לציור שמן אקספרסיבי ובוהק, בציורי הבריכות והווילות ההוליוודיות המפורסמות שלו; מקולאז' הפולארויד המורכב, שאימץ לו כ"שפת תנועה דוממת" בשנות ה-80-90 ועד לציור בתוכנות מחשב שאפשרו שרבוט ראשוני ועל גבי מסך, כל זאת בלי לנטוש את הדיאלוג המתמשך שלו עם תולדות האמנות ועולמה.
כיום הוא מצייר באמצעות אפליקציית "בראשס" (מברשות צבע) של אפל, במשיחות-אצבע על גבי מסך המגע, ומתענג על הצבעוניות המוארת שבוקעת מהם. "תמיד יש בעיה עם צבעים, או שהם נעלמים בחושך או שהם דוהים באור. על המסך האור הקורן מאחור מעניק לצבעים חיות שאני לא יכול להשיג בציור על קנבס".
מראה כפול-משמעות
גם התוצאה, נאמנה למקור, מוקרנת בחלל התערוכה על גבי מכשירים תואמים לאלה שבהם נוצרה. מעצב התערוכה, עלי תייר מניו יורק, יצר תצוגה המורכבת ממסכי אייפון ואייפד ומעט מסכים גדולים יותר. אלה מעניקים לתערוכה מראה כפול-משמעות, של חלל לאמנות או של אולם תצוגה לאניני הגאדג'טים.
הבחירה במקום ובשותפים הנוצצים לארגון התערוכה אינה מקרית, כפי שאומרים הוקני ואוצר התערוכה, צ'רלי שיפס. "אין כאן שום דבר למכירה. זוהי אמנות לראותה בלבד, אי אפשר להדפיס את היצירות, כי הן מאבדות את העושר הצבעוני שלהן. היינו צריכים למצוא מקום שיכול להשקיע בתערוכה כזו".
האמנם לא למכירה? אפשר בקלות לדמיין את הקונים שלא יהססו לשלם גם את מחירו של אביזר התצוגה, וקשה להתעלם מהעוצמה והאפיל המסחרי של שילוב מותגים כמו איב סן לורן ואפל. גם אם נניח שאייפון או אייפד אינם זקוקים לקידום מכירות בקרב קהל צרכני המותרות, שוחרי האופנה, התרבות והאמנות, קשה לשער שאינם נהנים לקבל אותו, ובגדול.
התערוכה, שנפתחה בסוף אוקטובר ותוצג עד ל-30 בינואר 2011, נראית חיה ומשתנה תדיר, לא רק בזכות הדימויים המרצדים על גבי המסכים. בנוסף, הוקני משגר באי-מייל ציורים חדשים מדי כמה ימים - כמחזר השולח פרחים טריים - ואלה מצטרפים לתצוגה. לדבריו, כך גם התעורר הרעיון המקורי לתערוכה.
"הכול התחיל כשציירתי משהו על האייפוד (מאז עבר כבר לאייפד ולאייפון) ושלחתי לכמה חברים במייל", הוא מספר. הוא מצייר כבר שנתיים בדרך זו, ואינו רואה בכך "פחות אמנות" מאשר בציוריו הגדולים והחשובים. "תראו את הצבע בעבודות האלה, כמובן שהוא מפתה, מושך אותך לתוך החדר, עם האור שבוקע מהן. הצבעים נועדו לפתות ומה רע בכך? מי לא רוצה להתפתות?".
פונדסיון פייר ברז'ה איב סן לורן, פריז, www.fondation-pb-ysl.net, עד 30.1.11
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.