סך ההוצאות לפרסום בישראל בשנת 2010 עמד על כ-3.943 מיליארד שקל - גידול של 6.6% לעומת 2009 בה עמדו היקפי הפרסום על כ-3.700 מיליארד שקל - כך עולה מהערכות של איגוד השיווק הישראלי ויפעת בקרת פרסום.
גם השנה התבדו כל המספידים של המדיה הטלוויזיונית, כשהתברר כי הפרסום בה דווקא הולך וגדל. לעומת נתח של 40% מכלל העוגה ב-2009, השנה היווה הפרסום בטלוויזיה 42% מכלל עוגת הפרסום. נתון זה משקף גידול של 13% בהיקפי הפרסום בטלוויזיה, שעמדו על 1.6 מיליארד דולר.
מספר החסויות בערוצים המסחריים עלה בשיעור דרמטי של 30%. מניתוח אלפי פרסומות במחקר שערכה יפעת בקרת פרסום על השינויים באופי הפרסום בטלוויזיה ב-8 השנים האחרונות, עולה כי עקב הקלות רגולציה גדל מספר החסויות ב-900%, מה שמנמיך את רף הכניסה ומאפשר למפרסמים רבים ליהנות מכוחה של הטלוויזיה.
לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "הצלחת הטלוויזיה למשוך אליה 42% מההוצאות לפרסום מוכיחה כי התעצמות האינטרנט ופלטפורמות הפרסום שבו עדיין לא מקהות את כוחה של הטלוויזיה כמדיה המרכזית, המסוגלת לבנות מותגים, לשמר אותם, לרגש את הצופים ולהעביר סיפור תוך פילוח טוב של קהל היעד".
לעומת הטלוויזיה, 2010 ממשיכה את מגמת הירידה המאפיינת את העיתונות בעולם מאז 2002. הפרסום בעיתונות קטן ב-2010 ב-7%, ועומד על 1.209 מיליארד שקל לעומת 1.300 מיליארד שקל ב-2009.
נשמרת הריכוזיות באינטרנט
נתח הפרסום באינטרנט בכלל עוגת הפרסום גדל ב-2%, והוא מהווה כיום 16% מכלל העוגה עם היקפי פרסום של כ-616 מיליון שקל. מדובר בגידול של כ-18% לעומת 2009. הנתונים מתייחסים לבאנרים ולווידאו (Display) ולמנועי חיפוש (Search), ללא לוחות ואינדקסים.
בכל הקשור ל-Display נשמרת הריכוזיות בענף, ורובם של כספי הפרסום מופנים לוואלה ול-ynet. השנה נרשם גידול גם ב-display וגם ב-search, אולם האבחנה ביניהם הולכת ומטשטשת, שכן גם ב-display חלק מהתשלום הוא לפי ביצוע (performance) - מודל אשר הולך וצובר תאוצה ושחקנים חדשים מצטרפים למודלים המשתנים.
עו"ד תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק הישראלי, אמרה כי "2010 הינה שנה מכוננת שתיזכר לא רק עקב הגידול בענף, אלא בעיקר בזכות המהפכה שפייסבוק מחולל. השפעת פייסבוק עדיין אינה מורגשת בהוצאות לפרסום עצמן, אך כל מי שעוסק בענף יודע כי אנו בעיצומו של עידן חדש שכבר אפשר לתת בו סימנים: Before Facebook ו-After Facebook".
בפרסום ברדיו נרשמת השנה לראשונה מזה שנים עלייה משמעותית של 15% בהיקפי הפרסום, מ-187 מיליון ב-2009 ל-215 מליון שקל. עם זאת, נתח העוגה של הרדיו נשאר זהה לזה של 2009: 5%.
לפרסום החוצות היתה זאת שנה של התאוששות - אם כי מדובר בעלייה מינורית יחסית ל-9%, מ-197 מיליון שקל ל-215 מיליון שקל. החדשות המשמחות פחות לענף הוא שהנתח של שילוט החוצות בכלל העוגה ירד מ-6% ל-5%.
הפרסום בקולנוע ממשיך גם השנה לרשום גידול בהיקפיו, מ-36 מיליון שקל ל-40 מיליון שקל, המשקפים גידול של 11%. עם זאת, הנתח שלו בכלל העוגה נשאר זעיר: אחוז אחד בלבד.
עוגת הפרסום 2010
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.