הישראלים אוהבים ג'אנק-פוד: רשתות המזון המהיר בישראל הכפילו את גודלן תוך 5 שנים, והשוק מגלגל כיום כ-4.7 מיליארד שקל בשנה - כך עולה מסקירה שפירסמה היום (ה') חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט (D&B) על ענף המזון המהיר בישראל.
מתוך 4.7 מיליארד השקלים, כ-70% זה מתחום מסעדות המזון המהיר העצמאיות, וכ-30% מתחום רשתות המזון המהיר. בארץ קיימות כ-3,355 מסעדות מזון מהיר עצמאיות וכ-1,168 סניפי רשתות מזון מהיר, עלייה של 105% ב-5 שנים. בחישוב פשוט - סה"כ קיימות 4,523 מסעדות מזון מהיר בישראל, גידול של 37% מ-2004.
בין השנים 2004 ל-2009 צמח מחזור שוק המזון המהיר בישראל כולו, אולם העלייה המטאורית בשוק היא במחזור הכספים של חנויות הנוחות שרשמו עלייה של כ-460% תוך 5 שנים. הגלידריות בישראל הציגו אף הן צמיחה נאה של כ-140% עם הקאמבאק של הפרוזן יוגורט.
מהסקירה עולה, כי המזון המהיר הפופולארי בישראל הוא פלאפל ופיצה. באופן כללי, המזון המועדף הינו המזון המזרח התיכוני (מבחינת כמות המסעדות בשוק), קרי: שווארמה, פלאפל וכד', עם 25% מכמות המסעדות בשוק. אחריהן נמצאות הפיצריות עם 24% מכלל המסעדות בשוק. במקום השלישי נמצאות חנויות הנוחות עם 17% מכלל חנויות המזון המהיר, שהציגו צמיחה של 44% מאז 2008. אחרי כן נמצאות מסעדות ההמבורגר המהוות 10% מכלל מסעדות המזון המהיר.
המבורגר / צילום: בלומברג
תחזית ל-2014: גידול של 32% במסעדות המזון המהיר
לפי פילוח גיאוגראפי, מרבית מסעדות המזון המהיר פועלות על פי ריכוזי אוכלוסיה, ותרבות הבילוי והאכילה מחוץ לבית באותם אזורים. הריכוז הגדול נמצא בתל-אביב ואיזור המרכז עם למעלה מ-380 מסעדות, אחריו באזור חיפה והצפון עם למעלה מ-320 מסעדות. מבין ריכוזי האוכלוסייה הגבוהים, דווקא ירושלים וסביבתה מפתיעה עם ריכוז נמוך יחסית של מסעדות, כנראה כתולדה של הרכב האוכלוסייה ותרבות הבילוי בה.
כלכלני דן אנד ברדסטריט צופים גידול דו ספרתי של כ-32% במספר המסעדות למזון מהיר עד 2014 בהשוואה לשנת 2009 - מתוך זה, הרשתות יצמחו בכ-68%. מחזור הכספים בשנים הקרובות צפוי לעלות בכ-30% בכלל הענף - כ-23% במסעדות העצמאיות, ו-44% ברשתות המזון המהיר.
הכלכלים צופים גם המשך התחזקות של מגמת מזון הבריאות, תוך העלאת המחירים כתוצאה מעלות חומרי הגלם הבריאים יותר ומתוך התפיסה כי הלקוח מוכן לשלם יותר על מזון בריא. להערכתם תשפיע גם עליית המחירים העולמית של חומרי הגלם שתוביל להעלאת מחירים גם בתחום המזון המהיר לצד דחיקה של רשתות פחות פופולאריות שלא יוכלו להתמודד עם העלייה בעלויות הייצור לצד רמת התחרות הגבוהה בשוק.
טעימות באיטליה פיצה / צלם: רויטרס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.