ההמלצות החמות: מניה קטנה שיכולה לזנק בחדות

עם שווי שוק בגובה 120 מיליון פאונד בלבד, חברת DTG, מפעילת קווי התעופה של JET2, מדגימה שיעור חשוב שהעניק וורן באפט

שנת 1999, וורן באפט עורך את אסיפת בעלי המניות השנתית של חברת האחזקות שלו. הוא פונה לנוכחים: "יכולתי להרוויח 50% בשנה, אם רק היה לי פחות כסף להשקיע". כעבור שבוע, כאשר נשאל בנושא על ידי כתב המגזין BusinessWeek, חידד באפט את טענתו: "אני חושב שאני יכול להרוויח 50% בשנה על מיליון דולר. למעשה אני בטוח שאני יכול - אני מתחייב על כך".

אם זה לא היה באפט, היינו ממהרים לבטל את ההצהרה, ולקרוא למכריז 'פנטזיונר'. אבל כאשר המשפט מגיע מאחד שעשה את זה בתחילת דרכו, עדיף לנו לנסות להבין למה הוא התכוון.

תיק ההשקעות של ברקשייר האתאוויי מוערך כיום בעשרות מיליארדי דולרים. במצב היפותטי, גם אם באפט היה משקיע היום 300 מיליון דולר ומצליח להכפיל אותם בתוך שנה - התרומה של התשואה לתיק תהיה 0.3%. באפט חייב להשקיע סכומי עתק כדי שהתשואה שלהם תשפיע על החברה, ולסכומים שלבאפט יש - עומד היצע מצומצם להשקעה.

מכך אנחנו למדים, שמי שבאמת יכול לעשות תשואות גבוהות מאוד הם דווקא המשקיעים הקטנים - אלה שברשותם עד 5 מיליון דולר. בהיקפים כאלה יכול המשקיע למצוא היצע רחב של מניות בעלות שווי שוק קטן (עד 500 מיליון דולר).

הבעיה היא, שכאשר משקיעים שומעים על שווי שוק נמוך, הם נרתעים בשל הסיכון הפוטנציאלי הטמון בכך. הטענה הזו אכן נכונה, ועל כן צריך המשקיע להבין היטב את השקעתו. בשולי הדברים חשוב גם לציין, שבעבר ראינו לא מעט חברות ענק קורסות, ומנגד, חברות קטנות שהופכות לענקיות.

השיטה היא למצוא את אותן החברות הקטנות, ללמוד אותן לעומק, ולהבין את פעילותן ומצב המאזנים שלהן. אם כל אלה נראים טוב ועונים לדרישות שלכם, סביר להניח שתצליחו ליישם את האמירה של באפט.

השווי גדל בקצב דו-ספרתי

דוגמה למניה שכזו היא Dart Group LLC (סימול בלונדון: DTG), שהוקמה בשנות ה-80 של המאה הקודמת ומעסיקה כ-2,500 עובדים. הכנסותיה מגיעות משלושה תחומי פעילות: הפעלת קווי התעופה של JET2, חברת טיסות לואו קוסט, בעיקר פנים ארציות, שבאחרונה החלה להפעיל קווים מחוץ למדינה, כולל לתל אביב; רשת ההפצה ארצית למוצרי מזון מקוררים; והפעלת אתר jet2holiday.com, המוכר חבילות נופש מלאות שכוללות טיסה דרך JET2 - מקור הכנסה שאינו מהותי לחברה.

בהתייחס לכך שמדובר בחברה בעלת שווי שוק נמוך מאוד, נכון לדוח השנתי האחרון - המאזן שלה מציג התנהלות טובה ויציבה. סך הנכסים עמד על כ-340 מיליון פאונד - 192 מיליון מהם אלו מטוסים שבבעלות החברה, וכ-52 מיליון פאונד הם מזומנים ושווי מזומנים. מנגד עומד מאזן נקי מכל חוב לטווח הארוך - דבר שמנטרל את החשש ממינוף והוצאות מימון שונות. למעשה, לאור המזומן שלה, לחברה יש גם הכנסות מריבית.

ב-3 השנים האחרונות הציגה DTG תזרים מזומנים נקי ממוצע של 69 מיליון פאונד לשנה, וזה בהתחשב שמדובר בתקופת משבר כלכלי קשה. יתרה מכך, מדובר בחברה באירופה, שם המשבר עדיין חי ובועט. אם מחלקים את שווי השוק של החברה בתזרים הזה, ניתן לראות ש-DTG נסחרת במעט פחות מפי 2 מתזרים המזומנים שלה.

שווי החברה בספרים גדל בכל שנה בקצב דו-ספרתי. לפי חישובים שערכתי, השווי של החברה בספרים הוא סביב 187 מיליון פאונד. כמו כן, מכפיל הרווח שלה נמוך - קצת יותר מ-4.

נתוני החברה שהובאו כאן, הם על קצה המזלג. על כל משקיע לבחון לעומק את היתרונות והחסרונות של החברה לפני שהוא מחליט האם להשקיע בה. אולם נראה שדי במה שנאמר על החברה עד כה, כדי להבין מדוע באפט משוכנע שהוא יכול להרוויח 50% בשנה.

mati@valueoak.com

* הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל, ואינו בעל רישיון לייעוץ השקעות או ניהול תיקים. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור