שיא נוסף במשכנתאות - 5.5 מיליארד שקל בדצמבר

בנק ישראל: היקף המשכנתאות בדצמבר עלה ב-10% לעומת נובמבר - חרף המאמצים לייקר את המשכנתאות ■ רון אייכל: "בנק ישראל עשוי להגביל את שיעור המימון ל-50%"

חרף מאמצי בנק ישראל לייקר את המשכנתאות ולרסן את בועת הנדל"ן - שוק המשכנתאות בישראל ממשיך לשבור שיאים. לפי נתונים שפרסם בסוף השבוע בנק ישראל באתר הבית שלו, היקף המשכנתאות שחילקו הבנקים בישראל הסתכם ב-5.5 מיליארד שקל בחודש דצמבר - עלייה של 9.7% לעומת נובמבר.

היקף המשכנתאות בדצמבר הינו נתון שיא בישראל, אשר שבר את השיא הקודם שנרשם ביוני, אז חולקו משכנתאות בהיקף של 5.47 מיליארד שקל. כזכור, באותה תקופה החל בנק ישראל בהוראות לבנקים שנועדו לייקר בעקיפין את המשכנתאות ללקוחות. הוראה ראשונה נכנסה לתוקפה ביולי והוראה נוספת בשלהי אוקטובר.

הנתונים חושפים תמונת מצב מדאיגה באשר להתנפחות שוק המשכנתאות בישראל בשנת 2010, על רקע העלייה במחירי הדירות שדוחפת את משקי הבית ליטול על עצם התחייבויות גבוהות יותר. כך, למשל, היקף המשכנתאות שחולק בדצמבר 2010 גבוה ב-19.5% מזה שנרשם שנה לפני כן, בדצמבר 2009.

עוד עולה מהנתונים, כי היקף משכנתא ממוצעת בדצמבר עמד על 550.7 אלף שקל, לעומת 556.9 אלף שקל בנובמבר ו-495 אלף בדצמבר 2009. הסיבה לירידה בגובה המשכנתא הממוצעת בדצמבר נובעת מהמשך העלייה במספר המשכנתאות שניתנו.

עד כה התמקד בנק ישראל בניסיון להוריד את שיעור המימון של נוטלי המשכנתאות מ-70% מערך הנכס לכל היותר ל-60% וכמו כן הטיל מגבלות על משכנתאות בהיקף של 800 אלף שקל ומעלה, כאשר רכיב הפריים (ריבית שקלית משתנה) עומד על 25% מסך המשכנתא. כמו כן, בנק ישראל העלה את הריבית במשק ב-1.75% מאוגוסט 2009 במטרה לייקר את משכנתאות הפריים.

בבנק ישראל שוקלים בשבועות האחרונים להטיל מגבלות נוספות על נוטלי המשכנתאות, במסגרת מדיניות הצעדים המאקרו-יציבותיים שהחלה רשמית בחודש מאי אשתקד. בין היתר, בבנק שוקלים להגביל עוד יותר את שיעור המימון ל-50%. כעת, השאלה היא האם בבנק ישראל יכריזו על צעדים נוספים עוד החודש, בעקבות נתוני המשכנתאות הטריים.

"אולי נראה את בנק ישראל נושך שפתיים עוד חודש-חודשיים, אבל אם זה יימשך נראה מהלכים יציבותיים נוספים כדי לרסן את שוק הדיור", אומר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב. "הגבלת שיעור המימון ל-50% זה צעד שבהחלט יכול לקרות, או למשל מה שעשו בסין - צמצום המימון בענף הנדל"ן, הגדלת הנזילות של הבנקים בתואנה שהמשכנתאות יותר גדולות היום ועוד".