משרד התחבורה פועל לשדרוג רפורמת הייבוא המקביל

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" משרד התחבורה יתיר לייבא מסחרית דגמים יפנים מארה"ב שאינם מותרים כיום ■ יפעל משפטית נגד יבואנים, שינסו לחסום את הייבוא המקביל

משרד התחבורה הודיע היום (א') כי הוא יוזם שורה של צעדים משמעותיים שיקלו על יזמים ויבואני רכב חדשים לייבא רכב במסגרת ה"יבוא המקביל". לדברי המשרד, שר התחבורה ישראל כץ, החליט על הצעדים החדשים בעקבות "חשדות על לחץ שמפעילים גורמים שונים כנגד יצרני רכב למנוע שיווק של כלי רכב לישראל שלא באמצעות היבואנים הקיימים".

בין הצעדים הראשונים, שעליהם החליט השר כץ, מתן אפשרות ליבוא מקביל של דגמי רכב אמריקנים, שאינם מיובאים כיום על ידי יבואנים קיימים. ביניהם דגמי רכב כמו הונדה, טויוטה וניסן. צו יבוא הרכב אפשר עד כה יבוא מקביל של כלי רכב אמריקנים מתוצרים המיובאים על ידי יבואנים קיימים בלבד. יצוין כי בין דגמים אלה נכללים רוב הדגמים, שמגיעים כיום לארץ בייבוא אישי, שאינו ייבוא מסחרי ובהם מיניוואנים ורכבי כביש-שטח מפוארים מארה"ב.

שר התחבורה הודיע כי בכוונת אגף הרכב במשרדו לפנות ישירות לכל יצרני הרכב בעולם בדרישה "להסיר את החסמים הקיימים כיום בהתקשרות העסקית בין הדילר של היצרן לבין היבואן המקביל במטרה להקל על יבוא של כלי רכב, באמצעות היבוא המקביל".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" לפני מספר חודשים, בוחן משרד התחבורה גם את האפשרות "לפעול משפטית כנגד יבואנים המנסים למנוע תחרות בענף, לבין השאר באמצעות פנייה ליצרניים שלא לאפשר לדילרים לשווק רכב בישראל". לדברי כץ, "משרדו יפעל ביד קשה כנגד כל יבואן או גורם שינסה למנוע תחרות בענף עד כדי שלילת רישיון היבוא ממי שיוכח נגדו כי פעל בניגוד לנהלים.