במגרש הביתי של עזרי טרזי: חזרה לילדותו על רקע מלחמת ששת הימים

תערוכתו החדשה של טרזי - "קל"ב" - היא כמעין הומאז' למבוגר האחראי, הוא מקבל או לוקח את חופש הביטוי לעצמו, בתערוכת יחיד שנראה כי התבשלה בקרבו זמן מה

עזרי טרזי חוזר לזיכרון ילדות ישן. מגרש פתוח שהיה שטח הפקר ליד בית ילדותו בשכונת בית הכרם, שבו התמקם גדוד צנחנים במלחמת ששת הימים. כילד בן 5 שיחק בין ארגזי הציוד הצבאי ומילא שקי חול, שהונחו כביצורים. מבדלי הזיכרונות הוא מחלץ מעין אלפבית של חומרים ודימויים, המרכיבים את המכלול של תערוכתו החדשה, קל"ב, בגלריה פרדיגמה לעיצוב.

טרזי, מבכירי המעצבים בישראל, עומד בראש התוכנית ללימודי התואר השני בעיצוב בבצלאל, מייסד תוכנית החממה לעיצוב D-vision של קבוצת כתר ומהכוחות הפעילים בייצוא וייצוג העיצוב הישראלי בעולם, שולח ידו גם באוצרות והיה אחראי יחד עם בעלת הגלריה, ענת בנבנישתי, על התערוכות המגוונות שהוצגו בה בשנה הראשונה לפעילותה. כעת, כמעין הומאז' למבוגר האחראי, הוא מקבל או לוקח את חופש הביטוי לעצמו, בתערוכת יחיד שנראה כי התבשלה בקרבו זמן מה.

ישראליות ישנה ונעלמת

כמעצב נאמן טרזי לקוד של שימושיות, והאובייקטים בתערוכה הם למעשה רהיטים, גם אם הצבתם בחלל מעלה בדמיון תפאורה למציאות אחרת. החומרים מתרפקים על ישראליות ישנה ונעלמת, אולי אפילו רומנטיקה מילואימניקית, ומדמים מוצב צבאי.

במבט נוסף נפרדים קווי ההגנה ומתגלה שז-לונג מפנק וספות מזמינות להשתרע. שולחן קפה מקסים, נמוך ומשונן, מחופה עץ בכמה גוונים ועורק פלקסיגלס כהה בוהק בעיבורו כאגם, נראה כמעין צילום אוויר של שטחי אדמה או מפה טופוגרפית שטוחה. המדפים והכונניות שעובדו בפשטות מארגזי תחמושת - מהדהדים בהומור ואולי בביקורת אסתטיקה של דירות רווקים נחלאיות משנות ה-70.

צמד גופי תאורה שעל-פי שמם נאמנים לצורת הפנימית של גלגלים נפוחים, נראים בפועל כנשל חבישות שנותר לאחר התרוקנות האוויר. האחד בהיר וזהוב, השני שחור כזפת. טרזי מסביר כי המציאות הצבאית שלובה בחיים הביתיים בארץ, וקשה להתכחש להיגיון שבדבריו.

טרזי חוזר למנהגו הידוע - לערב חומרים "נחותים", שאריות ונפלים, ביצירת אובייקטים בעלי משמעות ואלגנטיות חדשה. השולחן שבתערוכה "אדמה תרמית" שמו, מצטרף לסדרת שולחנות שעיצב בעבר, שהחשוב שבהם הוא "קפה בגדד" שולחן קפה עשוי פרופילים מאלומיניום שנחתכו ורותכו בדמות מפת העיר בגדד הכבושה.

הספות העשויות כערימות שקים שנתפרו יחד, גם הן שכלול של פריטים שהציג בתערוכות קודמות. אולם הקו הכללי הפעם נראה מוקפד ומדויק יותר, מספר סיפור שלם יותר.

גלריה פרדיגמה, אחד העם 60, תל-אביב. ב'-ה' 11:00-19:00, ו' 10:00-14:00. paraigmagallery.com, הכניסה חינם. טווח מחירים: 7,000-50,000 שקל (כולל מע"מ).