מוניות השירות מבקשות להיכלל בהסדר הכרטיס החכם המשותף (רב-קו) שהממשלה מתכננת להטמיע בכל רחבי הארץ עד סוף השנה. מנכ"ל ארגון מוניות השירות, בן בדרי, אמר אתמול בכנסת, בדיון משותף של ועדות הכנסת והכלכלה, כי מוניות השירות מבקשות להצטרף להסדר בתנאים שווים.
"אף שלחלק מקווי מוניות השירות ברחבי הארץ יש כבר כרטיסים חכמים זה למעלה מעשור, שבמסגרתם הונפקו כבר עשרות אלפי כרטיסים, אנחנו מעוניינים להשתתף", אמר בדרי בשיחה עם "גלובס". "אם כרטיס כזה יגיע לתפוצה של 80% כמו בלונדון, אז ענף מוניות השירות יתחסל".
רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, מיכה פרלמן, אמר בדיון כי מדובר בשאלה של מימון וכי הוא לא יכול להתחייב להעניק למוניות השירות אותו מימון שמתכוונת הממשלה לתת לחברות התחבורה הציבורית להטמעת המערכת. בתגובה, אמר יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד), כי "זה לא נשמע סביר והגיוני מבחינה ציבורית, כשהמטרה היא להגיע לכרטיס אחד בתחבורה הציבורית".
לפי בדרי, מוניות השירות יסכימו להצטרף לכרטיס הרב-קו ובלבד שיקבלו אותן סובסידיות שלהן זוכות חברות האוטובוסים. "זה העתיד שלנו, כענף שמשרת 400 אלף נוסעים ביום, פי 3 מהרכבת".
"אין הגנה על הפרטיות"
לפחות בחלק מקווי מוניות השירות, שימוש בכרטיס חכם אחיד יביא להגברת הנגישות לתחבורה ציבורית גם בשבתות ובחגים, אם כי לפי שעה לא נראה כי במשרד התחבורה מוטרדים ממה שעשוי להיתפס כהפרת הסטטוס-קוו בסוגיית יחסי דת ומדינה.
בתוך כך מתברר שסוגיה נוספת בדרך לכרטיס חכם אחיד היא שמירה על פרטיות מחזיק הכרטיס. יהושע שופמן, יו"ר המועצה להגנת הפרטיות, אמר כי המועצה אמנם מברכת על הצעת החוק, אך אין בה הגנה מספקת על הפרטיות, היות שהיא כוללת נתונים על מקבלי קצבאות מביטוח לאומי (הזכאים להנחות באוטובוסים) ומידע על היסטוריית הנסיעות של מחזיקי הכרטיס. יצוין כי בעבר כבר עשתה המשטרה שימוש במידע שעל גבי הכרטיס החכם, כשאיתרה חוסות שנמלטו ממוסד לחולי נפש.
"ללא השמירה על הפרטיות אף נוסע לא ירצה להשתמש בכרטיס", הגיב הממונה על הפיקוח הארצי במשרד התחבורה, שלמה כץ. לדבריו, סוגיית הפרטיות תלובן בתקנות שיוגשו לוועדה המשותפת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.