חברת רדיו שאק , רשת קמעונאות האלקטרוניקה מהגדולות ביותר בארה"ב, מונה כ-4,500 חנויות הפזורות ב-50 מדינות בארה"ב ובפורטו-ריקו.
החברה מוכרת בעיקר מוצרי גאדג'ט ואלקטרוניקה, רק שבניגוד למתחרותיה בסט ביי, וולמארט וסירקוט סיטי, היא מציעה יותר. בנוסף למסכי טלוויזיה או מחשב נייד, ניתן למצוא בחנויות רדיו שאק טלפון קווי, ג'י.פי.אס, מכשירי קשר וכל הציוד שבאמצעותו ניתן להקים תחנת רדיו עצמאית. בישראל תוכלו למצוא את הרכיבים האלה בעיקר בחנויות חשמל, אולם הציבור האמריקני הוא בעל תחביבים שונים משלנו, וחנות שכזו מהווה מענה לפעילות פנאי של ציבור לקוחות ייעודי.
אם פעם החברה הייתה עונה להגדרה "חנות גאדג'טים", היום היא מוכרת יותר כחנות לרכישת סוללות, מאריכי חשמל וכדומה. הסיבה המרכזית לשינוי במיקוד, היא התעצמות התחרות בשוק - ולא על-ידי מתחרה ישירה, אלא על ידי התקדמות הטכנולוגיה.
מלחמת הענקים בין אפל, נוקיה, סמסונג ודומותיהן, הביאה לעולם דרך טכנולוגית חדשה - החל מטלפונים חכמים וכלה במכשירים להאזנה למוזיקה. בתחילה זו לא הייתה הבעיה של רדיו שאק, כיוון שבתור סיטונאית עם מספר רב של חנויות, היא חוזרה על-ידי כל החברות שרצו לשווק מוצריהן דרכה. אולם בשנים האחרונות החברות האלה החלו לפתוח חנויות קונספט - דבר שהפך לחלק בלתי נפרד בתחרות הענקים ביניהן.
הדבר פגע ברדיו שאק בשני אופנים: הראשון, ירידה חדה בהכנסות לאור מעבר הצרכן לחנויות הקונספט; והשני, דילול האינטרס של החברות לשיווק מוצריהן דרך הקמעונאיות השונות.
התגובה המיידית של רדיו שאק הייתה לצדד במתחרה אחד, כדי לעזור לו להתמודד מול המתחרה האחר. עיקר התחרות התבצעה מול אפל.
תמונה פיננסית
בעשור האחרון ניתן להבחין בדשדוש כמעט מוחלט בהכנסות החברה. מ-2000 ועד היום הכנסותיה נעו בטווח שבין 4.2 מיליארד דולר ל-4.8 מיליארד דולר, למעט שנה אחת שנגעו ב-5 מיליארד דולר.
למה זה מעניין? כי אם נבחן את תזרימי המזומנים, נוכל לראות שבמהלך העשור האחרון הכניסה החברה בממוצע 315 מיליון דולר בשנה. אם נוריד את רכישת הציוד הקבוע - התזרים הנקי הממוצע של החברה - נוותר על 200 מיליון דולר. מדובר במכפיל 8 - זול בהתחשב בכך שזו חברה שאינה צומחת כלל. במילים אחרות, אם היום חותמים לי שהחברה תמשיך להיות סטטית, בלי לצמוח, הרי שבכל 8 שנים היא תרוויח את השווי שלה בשוק.
בחינת התזרים מוכיחה כי החברה מתנהלת בצורה טובה כלפי בעלי מניותיה. מתחילת העשור ועד היום היא רכשה כ-35% מסך המניות המונפקות. כמו-כן, בכל שנה שילמה החברה כ-17% דיבידנד מהתזרים הנקי הממוצע. את כל זה היא עשתה בלי לפגוע בתשואה על ההון, שעומדת מעל 20% בממוצע לשנה.
לאור קופת המזומנים העומדת לזכות רדיו שאק, ויכולת ייצור המזומנים שלה, אינני רואה טעם להתייחס לחוב הזניח שהיא נושאת במאזן.
בשורה התחתונה: קשה לקטלג או לשייך את רדיו שאק לקטגוריית השקעה מסוימת. מצד אחד היא לא צומחת, ומצד שני היא גם לא מצטמקת - זאת למרות כל השינויים הטכנולוגיים שנרשמו בעשור האחרון. הדבר אכן מעיד אל איתנות. חלק מהקרדיט על כך מגיע ללא ספק לאסטרטגיית הפריסה הארצית הרחבה שלה, אשר מספקת לחברות הגדולות, הנלחמות על כל צרכן, צינור נוסף כדי להגיע אליהם.
אחד המינוסים של החברה במחזור הנוכחי, הוא העובדה שהחברה עובדת עם חברת התקשורת AT&T. היא לא תוכל למכור את מכשירי האייפון, לאור המעבר שלהם לרשת של וריזון.
עם זאת, מלחמת הטאבלטים החדשה מתחממת, וכנראה תרכז עניין רב בעשור הקרוב. פיזור של 4,500 סניפים ברחבי ארה"ב יכול להוות עניין בעל חשיבות אסטרטגית עבור המתחרות באייפד של אפל. לשיקולכם.
* הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל, ואינו בעל רישיון לייעוץ השקעות או ניהול תיקים. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור
mati@valueoak.com
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.