העולם לפי שטייניץ: "אין גל התייקרויות במשק; הצמיחה מחלחלת לכל השכבות בחברה הישראלית"

(עדכון) - שר האוצר מאשים את התקשורת בהגזמה נוכח הכותרות על גל ההתייקרויות במשק: "אין גל התייקרויות במשק - הציבור מושפע מהתקשורת. הצריכה הפרטית עלתה באופן משמעותי - וזה לא רק מרצדס ויגואר, אלא גם מכוניות עממיות שהמכירות שלהן זינקו"

שר האוצר יובל שטייניץ דוחה את הביקורת על גל ההתייקרויות במשק ועל חוסר השוויון בחלוקת פירות הצמיחה. שטייניץ אמר את הדברים ביום העיון השנתי של אגף התקציבים במשרד האוצר, אותו העביר אתר "גלובס" בשידור חי.

נשיא המדינה שמעון פרס נשא בתחילת היום דברים תחת הכותרת "פרספקטיבה היסטורית ומבט לעתיד של הכלכלה הישראלית". כמו כן, נשאו דברים מנכ"ל האוצר חיים שני ושר האוצר יובל שטייניץ.

פרס התייחס בדבריו לסוגיית שילוב הערבים בשוק העבודה הישראלי, ואמר: "אני יודע שיש תפיסה שהערבים לא מסוגלים לכלום. אבל זה לא נכון. בן גוריון היה אומר שכל המומחים הם מומחים למה שהיה ולא למה שיהיה. היו זמנים שהערבים היו במקום הכי גבוה בטכנולוגיה. באיזשהו מקום הם החלו להידרדר אך זה לא אומר שהם לא יכולים לחזור לפסגה. צוחקים עלי בעניין מזרח תיכון חדש וגם בעניין הזה, אבל אני מסתכל על דברים מבחינה היסטורית".

שני ציין בדבריו כי היה מעוניין לקיים "הסברה כלכלית", כך ש"הציבור ואנשי הציבור יבינו את הנתונים ואת העובדות. אנחנו שומעים שקופת האוצר התמלאה ב-10 מיליארד שקל אבל אף אחד לא מדבר על זה שתכננו לקחת הלוואות אסטרונומיות של 40 מיליארד שקל ובסופו של דבר לווינו 30 מיליארד שקל. אבל כולם מדברים על ה-10 מיליארד שקל עודף ורוצים מהר לחלק אותם".

שטייניץ: הצמיחה הגיעה לכולם

שטייניץ חלק שבחים לאגף התקציבים באוצר והזכיר שיש מי שמכנה את האגף "סיירת מטכ"ל של אגפי המשרדים הממשלתיים". הוא התייחס גם לסוגיית ועדת ששינסקי שהמליצה להעלות את חלקה של המדינה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז, ודחה בביטול את טענותיהן של חברות הגז נגד ששינסקי.

"אתם זוכרים את מודעות הענק לפני חודש-חודשיים שהגז המצרי יחסל את הגז כחול-לבן ולכן צריך להעניק הטבות מיסוי לגז הישראלי? לפני חודש היה פיצוץ בצינור הגז המצרי ועכשיו פתאום אנחנו שומעים טענה הפוכה לגמרי: שצריך להעניק הנחה לגז הישראלי כדי שהוא יגיע יותר מהר. אלה טענות לא הגיוניות", אמר שטייניץ.

שטייניץ התייחס גם לסוגיית גל ההתייקרויות במשק וטען כי אין בישראל "היפר אינפלציה", תוך שהוא מאשים את התקשורת בהגזמה: "היו הרבה כותרות על היפר אינפלציה וגל התייקרויות. הציבור מאמין לתקשורת אך לדברים אין אחיזה במציאות, בנתוני הלמ"ס. אמרו גם שהצמיחה לא מגיעה לשכבות החלשות יותר אבל זה לא נכון כי הנתונים מראים אחרת. לפי הנתונים, ייצרנו כ-100 אלף מקומות עבודה חדשים ב-2010, שזה הרבה יותר מ-50 אלף הנדרשים. הצלחנו גם למנוע גל פיטורים מאסיבי. לצמיחה יש קשר ישיר לעובדה שהצלחנו להגיע לשיעור אבטלה דומה לזה שלפני המשבר.

"מעבר לכך, הצריכה הפרטית עלתה גם באופן משמעותי ולפי הנתונים זה לא רק מרצדס ויגואר אלא גם מכוניות עממיות שהמכירות שלהן זינקו. הצריכה הזו עלתה בזכות הצמיחה ובזכות הורדת מסים. כשמסתכלים על הנתונים - אין ספק שהצמיחה תרמה להקטנת האבטלה, לרווחת מרבית אזרחי ישראל ולהקטנת הגירעון".