"אם ארה"ב הייתה חברה - מי היה קונה את המניות שלה?"

מארי מיקר, שותפה ב-KPBC, במאמר ביקורתי נוקב נגד ההתנהלות הכלכלית של ארה"ב: "כיצד המומחים היו ממליצים על מניה שהחברה שלה הפסידה יותר מ-2 טריליון דולר ב-2010?"

אם משלמי המסים בארה"ב היו חושבים על עצמם כבעלי מניות של "חברת ארה"ב בע"מ", השקעה זו הייתה מסוכנת מאוד. זוהי המסקנה אליה הגיעה מארי מיקר, שותפה בקרן ההון סיכון KPBC (רש"ת: kleiner perkins caufield & byers), במאמר מיוחד שפרסמה בסוף השבוע במגזין "ביזנסוויק" של בלומברג.

מיקר מודאגת מאוד מהחוב התופח של ארה"ב, בעיקר נוכח יוקר תוכניות חילוץ הבנקים בעת המשבר הפיננסי. כידוע, גם הגירעון המסחרי של ארה"ב והמיתון הקשה אליו נקלעה ב-2008 העמיקו את חובותיה.

"לחשוב על ארה"ב כעל השקעה - זה חוויה קשה", כתבה מיקר. "אך זו דרך לחשוב על ההשקעות שלנו לטווח הארוך וכיצד להביט על הבעיות שלנו. האם חברת ארה"ב בע"מ הייתה שווה משהו? מי היה קונה את המניות שלה? וכיצד המומחים היו ממליצים על מניה שהחברה שלה הפסידה יותר מ-2 טריליון דולר ב-2010?".

מיקר, שעבדה בעבר כאנליסטית בבנק ההשקעות מורגן סטנלי אך עזבה בנובמבר האחרון, טוענת כי הממשל האמריקני, בראשות הנשיא ברק אובמה, חייב לטפל בסוגיית הגירעון התופח של ארה"ב. בין היתר היא מציעה להקטין את ההטבות לנוטלי משכנתאות, מה שיהווה דה פקטו "מס ללא הטלת מס". היא גם מציעה להעלות את גיל הפרישה לפנסיה בארה"ב בשל העלייה תוחלת החיים.

"חברת ארה"ב בע"מ חייבת להמציא עצמה מחדש ולקבל החלטות דרמטיות שישנו את ההתנהלות העסקית שלה", כתבה מיקר.