חברת Conduit הישראלית לא מחפשת לבצע אקזיט או לצאת להנפקה - כך לפחות טוענים מנהליה. לראיה, היא העזה לעזוב את ענקית החיפוש גוגל בינואר השנה בשביל הסכם שת"פ עם מיקרוסופט ומנוע החיפוש בינג, שעדיין הוא בתחילת דרכו.
"החיפושים בבינג עלו בעשרות אחוזים", אומר יוחי לוי, סמנכ"ל השיווק בקונדואיט. "היינו שותפים של גוגל, וגם הבכירים הגדולים שם שמעו עלינו. היינו יכולים להמשיך לעבוד איתם, אבל המעבר למיקרוסופט הוא לא רק מתוך החלטה כלכלית שנרוויח ממנה יותר כסף. למרות שבינג קטן יותר ביחס לגוגל, מיקרוסופט דווקא פתוחה לעשות איתו דברים יותר יצירתיים", הוא אומר.
מערכת היחסים של מיקרוסופט וקונדואיט עלתה לכותרות בסוף השנה שעברה, עם הערכות שלפיהן מיקרוסופט מתכננת לקנות את החברה ב-300 מיליון דולר. "קונדואיט לא מחפשת שיירכשו אותה", אומר לוי. "אנחנו מחפשים לבנות חברה אמיתית, כזו שבונה משהו מחוץ למדינת תל אביב - בנס ציונה למשל. הלב של החברה נמצא פה בשביל לגדל חברה בארץ. מיקרוסופט היא שותפה שלנו".
המוצר המרכזי של קונדואיט הוא טכנולוגיה לסרגלי כלים לדפדפני אינטרנט במחשב, אך כעת היא מעוניינת להרחיב את פעילותה גם לתחום אפליקציות הסלולר.
בשנים האחרונות נכנסו לשוק כמה מערכות הפעלה סלולריות - כמו iOS של אפל, ואנדרואיד של גוגל - מה שיצר בעיה למפתחי האפליקציות. מצד אחד, השאיפה היא שאת המוצר שלהם יורידו כמה שיותר אנשים; מצד שני, הם חייבים להחליט כבר בהתחלה באיזו פלטפורמה הם ישקיעו את הזמן והכסף שלהם, שכן כל מערכת הפעלה דורשת השקעה כספית חדשה.
קונדואיט מצאה פתרון המציע הן זמן השקעה מינימלי בפיתוח האפליקציה, והן הפצה שלו בכל הפלטפורמות הסלולריות כמעט בו זמנית - תוכנה המאפשרת לבנות אפליקציה ללא צורך בניסיון קודם או ברקע של תכנות.
התוכנה מושכת תוכן מעמודי פייסבוק, יו-טיוב או אתר תוכן אחר, ומאפשרת להציב אותו בצורה גרפית יפה. בניגוד לשימוש בדפדפן האינטרנט לשם הצגת תכנים, האפליקציה יושבת בתוך המכשיר הסלולרי ויודעת להשתמש ביכולות שלו, למשל שימוש במצלמה של הטלפון לצורך יצירת יישום של מציאות מורחבת (Augmented Reality).
תחום הסלולר בקונדואיט שייך לחטיבת המובייל החדשה שמעסיקה 15 עובדים. בכל החברה יש 200 עובדים. "מאז תערוכת הסלולר בברצלונה באמצע החודש שעבר, יצרו מפתחים דרך התוכנה שלנו 600 אפליקציות", אומר הראל טייב, סגן הנשיא לחטיבת המובייל העסקית.
השירות ניתן בחינם למפתחים, וקונדואיט מרוויחה באמצעות מודל חלוקת הכנסות של פרסומות, או קידום של אפליקציות אחרות.
לא מסתכלים על האקזיט
"הכסף מגיע אלינו גם דרך הסכמי תוכן עם חברות שישלבו את השירותים שלהן בתוכנה. אפשר גם להגדיר עמודים בתשלום ואז המודל הוא של חלוקת רווחים בינינו לבין בעל האפליקציה. מה שמאפשר למפתחים להרוויח כסף על האפליקציה שלהם", אומר טייב.
לוי מגדיר את המוצר כפתרון לעולם הפתוח בסלולר. "אנחנו נותנים מוצר שמציע פתרון מול הגנים הסגורים של פייסבוק ואפל. אנחנו מבינים שיש קרב, אבל לא יודעים לאן הוא ילך, וברור שהוא יימשך עוד שנים. לכן יש ערך לקונדואיט". הפתרון של החברה מאפשר למפתחי האפליקציות להוריד עלויות, כך שאם אפל, למשל, לא אישרה לו את האפליקציה לפרסום בחנות שלה, זה פחות משפיע כלכלית כי בקונדואיט הפיתוח הוא חינם.
רונן שילה, המנכ"ל, ודרור ארז, מנהל טכנולוגי ראשי, הקימו את קונדואיט בשנת 2003. בשנת 2008 היא גייסה 8 מיליון דולר מקרן בנצ'מרק, סכום שלדברי לוי החברה לא נגעה בו כלל.
על-פי נתוני IVC לחברה היו הכנסות של 95 מיליון דולר ב-2010 והשנה היא צפויה להציג הכנסות של 110 מיליון דולר. "יש לנו הכנסות חזקות, ומערכת היחסים עם בנצ'מרק חשובה לנו. מייקל אייזנברג הוא השותף שמחבר אותנו גם עם חברות נוספות".
קונדואיט, כך לפי מנהלי החברה, לא מסתכלת לעבר האקזיט או ההנפקה. "אנחנו לא מחפשים להנפיק כרגע, אנחנו מחפשים לבנות עסק. אנחנו מייצרים סטארט-אפ לעולם חדש במובייל. החברה עברה לרווחיות כבר לפני כמה שנים, וחלק גדול מההכנסות בא מתיבת החיפוש בסרגל הכלים, הכולל חיפוש במנוע החיפוש של מיקרוסופט", אומר לוי.
מנהלי קונדואיט: הראל טייב (מימין), דרור ארז, גבי בילצ'יק ויוחי לוי / צילום: בן יוסטר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.