חדש: אפליקציית סלולר שתסייע במרדף אחר דירת החלומות

האם הסמארטפונים יחליפו את מתווך הדירות? אפליקציה של חברת Buzzilla מספקת מידע מיידי על הדירות למכירה - בהחלקת אצבע, אתם נכנסים לסיור וירטואלי בכול דירה

האמת, זה כבר לא צריך להפתיע אף אחד: אחרי שפותחו אפליקציות סלולריות כמעט לכול תחום, רק הגיוני שיגיע תורן של אפליקציות הנדל"ן. את הנייד אנחנו הרי לוקחים איתנו לכל מקום, ומעכשיו הוא מהווה גם כלי עזר של ממש במרדף אחר דירת החלומות.

אפליקציות נדל"ן עוזרות לנו בכמה מישורים: ראשית, באיתור דירה שמתאימה למה שאנחנו מחפשים. אחרי שכבר הגענו לבדוק את הנכס המוצע, הן מאפשרות לנו לבדוק פרטים לגבי הדירה עצמה, לוודא שמה שאומר לנו המתווך או בעל הנכס מדויק, נותנת לנו קנה מידה לאמוד את המחיר היחסי שמבוקש עליה, ומספקת כלים חישוביים להבין אם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לבצע את הרכישה.

הדוגמאות בכתבה מבוססות על אפליקציות שמוצעות למכשירי אייפון, וכן לסמארטפונים המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד. מרבית האפליקציות זמינות כיום רק בארה"ב, אבל מטבע הדברים - לא לוקח הרבה זמן עד שמישהו בשוק המקומי מרים את הכפפה ומשיק את הגרסה המקומית ללהיט מחו"ל.

מחולל הזדמנויות - נכסים זולים באזורים חמים

אפליקציות הנדל"ן הפופולרית ביותר הן אלו שמבוססות על תוכנת הניווט שמותקנת בכל טלפון חכם. אם כבר מוזנות במכשיר מפות של כל רחובות העיר, למה שלא נוכל לדעת איפה מציעים דירה למכירה, כמה חדרים יש בה וכמה דורשים עליה. אפליקציית Zillow Real Estate עושה בדיוק את זה, והרבה יותר.

המפה מציגה את כל הנכסים שמוצעים למכירה, מתוך מאגר מידע ציבורי שבו שותפות סוכנויות תיווך ומוכרים פרטיים, ומאפשר לבצע חיפושים וחיתוכים לפי אזור, גודל הנכס, וגובה התקציב. מצאתם על המפה נכס שנראה מעניין? הקלקת אצבע אחת תיקח אתכם לסיור וירטואלי בדירה, ותציג כל פריט מידע שיעזור לכם להחליט אם אתם מעוניינים בנכס. מה שהכי מעניין באפליקציה הזו, זה שהיא ממפה את העיר לאזורים - ריבוי הדירות שעומדות למכירה ברחבי העיר מאפשר לזהות "אזורים חמים", ומובלעות של הזדמנויות בשכונות המבוקשות.

אחת הבעיות שמטרידה את כל מי שמעורב בשוק הנדל"ן היא פער בין המחיר הרשמי שבו מוצעת דירה, לבין המחיר הסופי שבו העסקה נסגרת. ככל שהפער הזה גדל, הוא עלול ליצור עיוות בתפיסת המחירים של השוק, ולנפח את מחירי הדירות באופן מלאכותי.

דרך אפשרית אחת להתמודד עם הבעיה - כפי שנעשה בצורה יפה באפליקציה הזו - היא הצגה של עסקאות שכבר נסגרו, לצד הנכסים שעדיין מוצעים למכירה. בפעם הבאה שהמתווך החלקלק נשבע בחמותו שהוא מכר לפני שבוע נכס דומה במחיר גבוה ב-20% ממה שהוא מציע לכם עכשיו - תוכלו מהר מאוד לבדוק אותו.

מחירי תקרה - רחוב הבועה פינת הפראייר

פיצ'ר נחמד נוסף שיש ב-Zillow מיועד דווקא למוכרים פוטנציאליים, ולא לקונים. תחת השם Make me Move, יכולים בעלי נכסים שאין להם כל כוונה או תוכנית למכור את הבית שלהם, לפרסם אותו תמורת מחיר גבוה באופן ניכר ממחיר השוק. לפעמים גם זה קורה: כששוק הדירות רותח, אנשים מוצאים את עצמם מול הצעה שהם פשוט לא יכולים לסרב לה, אפילו אם הם ממש לא רוצים לעזוב את הבית.

התמחור בקטגוריה נפרדת נועד למנוע הטיה של מחירי השוק הרגילים כלפי מעלה, בעקבות אותם נכסים ייחודיים שאנשים יהיו מוכנים לשלם מחיר גבוה במיוחד כדי להניח עליהם את ידם. המוכר, מבחינתו, מרוויח פרסום בולט יותר של הנכס, ומלכתחילה נכנס למשא ומתן מתוך עמדה של כוח ונינוחות.

אפליקציה זו מיועדת למכשירי סלולר המבוססים על מערכת הפעלה של אנדרואיד מבית גוגל. אפל לא נשארה מאחור, והשיקה אפליקציה דומה המיועדת לאייפון, בשם Smarter Agent: Real Estate. שתי האפליקציות ניתנות להורדה בחינם, אך כוללות נתונים רק על שוק הדיור האמריקני.

השמאי - בלי לספור בלטות

אולי קרה לכם שהכרתם בחורה באינטרנט, וכשהגעתם לדייט, החוורתם לגלות שהיא הרבה יותר גדולה מכפי שהופיעה בתמונות. בשוק הדיור הדבר הזה קורה לא מעט, אבל בכיוון ההפוך: מתווך מפרסם נכס בגודל מסוים, וכשמגיעים לכלה מגלים שהיא, ובכן, הרבה יותר קומפקטית.

המתווך או המוכר יכולים להתעקש שהדירה בגודל מסוים, ולכם אין ממש דרך לבדוק אותם (חוץ מלדרוש לראות את טופס הארנונה, אבל גם הוא אינו לוקח בחשבון מרפסות שנסגרו והפכו לחדר נוסף, וכן שטחים אחרים בדירה שאינם רשומים בטאבו).

אפליקציית Surveyor, המוצעת גם למכשירי אנדרואיד וגם לאייפון, פותרת את הבעיה: כוונו את הנייד לארבעת הקירות, ותוך שניות תקבלו נתון מדוד על שטח הדירה. המספרים לא מדויקים עד הסנטימטר, אבל נותנים תמונת מצב לא רעה.

הלוח, הדור הבא - קוביית קוד עם סרטונים

בארץ זה עוד לא ממש תפס, אבל במדינות מזרח אסיה הן כבר חלק אינטרגלי מכל מהלך שיווק: למוצרים שונים מוצמד ריבוע קוד משונה. סורקים אותו במצלמה הסלולרית, ומקבלים מידע נוסף על המוצר, תוכן עשיר, לרבות סרטונים ומוזיקה, ולפעמים גם הנחות והטבות.

הקוד, שמכונה QR (ראשי תיבות של Quick Response) מיושם כבר בשוק הנדל"ן מעבר לים. הקודים מתווספים לערוצי הפרסום המסורתיים - פלאיירים, מודעות בעיתון, שלטי חוצות - אפילו על גבי הנכסים עצמם - וכל מי שמעוניין פשוט סורק את הקוד ומקבל סיור וירטואלי בדירה. לא עוד מודעות 12 מילה בעיתונים לתיאור הנכס. קוביית קוד קטנה, שבתוכו מסתתר עולם ומלואו.

מה שיפה בכול הסיפור שלא רק הסריקה עצמה פשוטה - אלא גם יצירת הקוד עצמו. יש מספר אפליקציות להורדה בחינם שמאפשרות לייצר קודים מסוג QR כדי לשפר את סיכויי מכירת הדירה.

השיפוצניק - איפה מתחבאת הצנרת?

זה שבכל אייפון יש מד פלס - כולם יודעים (לא?). אבל אפליקציה מעניינת ושימושית, שרק ממחישה עד כמה שימושי יכול להיות הסמארטפון, הוא גלאי מתכות. תמורת 99 סנט תוכלו לסרוק את הקירות כדי לדעת איפה עוברת הצנרת, למשל, או אם יש מתכת בקיר לפני שמתחילים לקדוח בו. משהו שתמיד טוב שיהיה לכם בכיס בכל מקום.

מעצב הפנים - איך תיראה הספה בסלון?

כמעט כל שיפוץ או כניסה לדירה חדשה מלווה בשינוי הריהוט. כדי להימנע ממצב שבו אתם רוכשים ספה שנראית מצוין באולם תצוגה והרבה פחות טוב על השטיח בסלון שלכם, מוצעת אפליקציה חינמית בשם SnapShop.

האפליקציה מבוססת על טכנולוגיה של מציאות מרובה (Augmented Reality), ומה שזה אומר זה שאתם פשוט מכוונים את האייפון למקום שבו הספה אמורה לשבת, ורואים אותה שם דרך המכשיר, מרחפת באוויר.

רשתות העיצוב המובילות בארה"ב כבר רוכבות על הגל, ומאפשרות לבחון את מרבית הקולקציה שלהן באופן וירטואלי, מתוך הבנה שההשקעה הזו תסייע לקדם את המכירות.

מי פנוי ברוטשילד - מציאות נדל"ניות ברחוב

עם כל הכבוד לבחירת ספה במציאות מדומה, הכוח האמיתי של Augmented Reality הוא דווקא מחוץ לבית. תארו לעצמכם שאתם הולכים במרכז העיר, מרימים את הנייד לאוויר ולאחר סריקה קלה רואים דרכו את כל הנכסים שמוצעים למכירה בטווח הראייה שלכם.

בניגוד למפות שמבוססות על ניווט GPS, כאן הסריקה היא לא של עיר או שכונה שלמה אלא רק של האזור המדויק שבו אתם נמצאים. הלכתם ברוטשילד וראיתם בניין מטופח עם שלט "למכירה" עליו? עכשיו תסתכלו עליו דרך האייפון ותראו שמבצבצת מעליו בועה קטנה, עם פרטי הדירה והמחיר שלה.

האפליקציה המתקדמת ביותר בתחום הנדל"ן במציאות מדומה היא של חברת Trulia, ומוצעת למכשירי אייפון ואנדרואיד.

בינתיים רק בחו"ל, אך עם בועת הנדל"ן ההולכת ומתנפחת, ומאמצי השיווק המתלווים לכל פרויקט, לא מן הנמנע שהטכנולוגיה תגיע גם לחופי ארצנו בשנה-שנתיים הקרובות.

יועץ הבנק - השפעת פישר על המשכנתא

הרשת מלאה באפליקציות שיהפכו את הנייד שלכם למחשבון פיננסי חכם, אבל גם פשוט ולא מאיים. רוצים לדעת איך שינוי בשער הריבית ישפיע על המשכנתא, מה הערך הנוכחי של תשלומים מצטברים ל-20 שנה, ואיך שינוי עתידי במשכורת שלכם ישפיע על היכולת שלכם לשלם על הנכס מדי חודש? הכל נמצא במרחק נגיעה. מומלץ לבדוק את האפליקציות הבאות:

Home Tracker

BA II Plus Financial

Calculator

Mortgage Calculator

Home Buying Power

רובן מוצעות גם לאייפון וגם לאנדרואיד, והן מוצעות בחינם או במחיר סמלי.

אם תפסיקו לדבר על זה, אולי המחירים ירדו

לא רק בסלולר: הנדל"ן מתנחל גם במדיה החברתית. אפליקציות נדל"ן עוד לא ממש זמינות בסמארטפונים שלנו כאן בישראל, אבל זירה דיגיטלית אחת שבה יש פעילות תוססת סביב קנייה ומכירה של דירות מגורים היא המדיה החברתית. הישראלים מעורבים מאוד בשיח הנדל"ני ברשת, משווים מחירים בפורומים, מתייעצים עם קונים ורוכשים אחרים, מפרסמים את הנכס שלהם בפייסבוק ומקטרים על בועת הנדל"ן בטוקבקים באתרים כלכליים.

אפשר ללמוד הרבה מניתוח השיחות במדיה החברתית. חברת buzzilla, שפיתחה מערכת לשליפה של כל השיחות שמתפרסמות ברשת, מאפשרת לגלות את נושאי השיחה התוססים ביותר ברשת, ולעלות על תובנות מפתיעות מניתוח הדיונים. במיוחד למוסף הנדל"ן של "גלובס", buzzilla איתרה אלפי שיחות שעלו ברשת בחצי השנה האחרונה וכללו אמירה על כוונה או רצון לרכוש דירה למגורים. בהמשך, מידע זה נבדק שוב בהתאם לשם העיר שעלה בשיח, כדי לראות על איזה עיר אנשים מדברים הכי הרבה בהקשר להזדמנויות נדל"ן (או היעדרן).

כדי לנטרל את ההטיה של התקשורת להתמקד בעיקר בנדל"ן באזור המרכז, הבדיקה לא כללה טוקבקים לכתבות במדיה, והתייחסה רק לתוכן שעלה בבלוגים, בפורומים, בפייסבוק ובטוויטר.

ניתוח השיח מגלה הבדל מעניין בין הערים השונות. מתברר שהמדיה החברתית משקפת נאמנה את כוחות השוק החופשי: כפי שתל אביב היא העיר המבוקשת ביותר למגורים (לפחות מבחינת המחיר למ"ר), כך היא גם העיר שבכל רגע נתון מייצרת יותר שיחות על כוונות לרכוש בה דירה - או לפחות על חלום שהולך ומתרחק להיות בעל נכס בעיר הלבנה.

מה שעוד יותר מעניין, זה הקשר שמתגלה בין נפח השיחה בארבע הערים המובילות לבין מחירי הנדל"ן בפועל בכל אחת מהן: הנתונים מגלים שתל אביב היא כאמור העיר המדוברת ביותר, ואחריה ירושלים, חיפה ובאר שבע - בהתאמה. במילים אחרות: הנדל"ן המבוקש ביותר הוא גם זה שמעורר הכי הרבה דיונים ברשת, ובאופן עקבי. מעניין גם לראות איך משפיעים האירועים בישראל על נפח השיחה על מחירי הנדל"ן: בשבוע הראשון של דצמבר ניכר זינוק בנפח השיחה על דיור בכל אחת מארבע הערים שנבדקו. הסיבה לקפיצה עלולה להפתיע: התבטאותו של הרב עובדיה יוסף שאין למכור דירות לערבים. התבטאות זאת הכתה גלים ברשת, והשוותה לתקופה קצרה את היקף השיח על נדל"ן בבירה לזה שבתל אביב.

העיתונות הכלכלית משפיעה בעקיפין על היקף השיח על מחירי הנדל"ן במדיה החברתית. כשכתבת השער עוסקת בקשיים להשיג קורת גג בארץ, הדבר הופך לשיחת היום גם במדיה החברתית. אבל התגובה הציבורית היא הרבה יותר עמוקה, ומתניעה דיונים עצמאיים שעוסקים באופן רחב יותר ביוקר המחייה בארץ ובקשיים ההולכים ונערמים על כתפי המעמד הבינוני.