"אני לא חושב שיש בועת נדל"ן בישראל - לא במובן שהמשק יגרר בעקבותיה למשבר כלכלי, לא היום" - כך אמר היום (ב') אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות. לדבריו, "אין בועת נדל"ן ושום דבר לא עומד להתפוצץ, אבל צריך להתייחס בזהירות לאופן בו השוק הזה מתנהל. יש ביקוש אמיתי של משקי-בית בישראל שצריכים לקנות דירה, ומולם מלאי קרקעות שמתווסף בקצב איטי מדי והליכי תכנון איטיים מדי".
עוד הוסיף יונס, כי "בועה זה כשאנשים קונים מעבר ליכולת שלהם, או את מה שהם לא צריכים. השאלה היא לא רק מה גובה ההלוואה ביחס לשווי הנכס ("LTV" - Loan To Value) שהוא נמוך יחסית בישראל, אלא גם מה שיעור ההחזר החודשי מתוך ההכנסה הפנויה".
"צריך להיזהר ממשכנתאות בריבית משתנה שיכולה לעלות או ממסלולים שמביאים את עקום הריבית להשתנות בקצב מהיר, מה גם שעצם הציפיות לשינוי הריבית מביאות לעלייה בשיעורה. אנחנו חושבים שמשכנתא שניטלה כולה על בסיס ריבית פריים ל-25 שנה היא דבר חסר אחריות". יונס ציין שבנק מזרחי טפחות ולאומי למשכנתאות הם היחידים במערכת הבנקאית המציעים משכנתא בהחזר קבוע (ללא הצמדה כלל ובריבית קבועה).
את הדברים אמר יונס במסגרת מסיבת עיתונאים שנערכה לצורך השקת אתר "טפחות נדל"ן" - אתר אינטרנט חינמי שירכז מידע על מחירי נכסים לפי כתובת ושכונה בעסקאות מ-12 החודשים האחרונים, מחשבוני משכנתא, מידע סביבתי (כמו מוסדות חינוך, מרפאות ותבע"ות באזור הנכס) והגשת בקשות למשכנתא. בנוסף, יעניק האתר מידע על שיפוצים ומדריך למשקיע בנדל"ן, כמו גם רישום לסדנאות למשכנתאות ומידע על פרויקטים בבנייה וירידי מכירות.
עלות השיווק של האתר נאמדת ב-3 מיליון שקל, ובמסגרתו יוכלו הגולשים לקוחות כל הבנקים להשתתף בחידון נדל"ן המתבסס על מידע אותו ניתן להפיק באמצעות האתר. הזוכים יוכלו לקבל מימון של משכנתא או שכר-דירה לשנה, או לקבל 50 אלף שקל.
ישראל אנגל, ראש המחלקה הקמעונאית במזרחי טפחות, ציין שבבנק רואים ירידה במספר העסקאות מתחילת השנה, ומצפים שהיקף העסקאות ילך ויצטמצם. "עצם הדיבור על הצפת קרקעות מקטין ביקושים". לדבריו, בבנק מעריכים כי גם השיפור בתחבורה יביא לכך שהפריפריה תתקרב למרכז הביקושים, לפחות באזור המרכז, יירדו.
עוד מעריכים בבנק כי לצד קיטון בהיקפי האשראי לדיור וירידה ברכישות דירות להשקעה מתחילת השנה, יש סיכוי שבנק ישראל ימשיך ויתערב במדיניות מתן המשכנתאות במטרה לצנן את שוק הדיור, הריביות ימשיכו להתייקר, ויחול, כמובן, שינוי בתמהיל המשכנתאות. "אני לא חושב שהפסדנו לקוחות בגלל שסירבנו להעמיד משכנתא שכולה במסלול פריים", אמר.
נעמה גת, סמנכ"לית השיווק של הבנק, אמרה ש"שוק הנדל"ן נמצא היום במקום שבו לא היה מעולם. כמות הכתיבה העיתונאית בנושא הולכת וגדלה עם השנים, האינטרנט הופך לשחקן המרכזי כמקור מידע ומחליף את לוחות המודעות המסורתיים בעיתונים. זה הנושא מס' 3 מבחינת היקף הדיבור ברשת, וכיום האתרים הקיימים לא מציעים כתובת אחת לכל המידע. הצרכן צריך הכוונה, שמישהו יעשה לו סדר, וייתן לו המלצות מה, איך ומתי לעשות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.