מארונות חשמל ועד ציצים: הקמפיינים המקוריים בעולם

איך הופכים ארונות חשמל לפלטפורמה לקמפיין מוצלח, מי הכניס אמונות טפלות לכדורגל וזכה לתהודה אדירה, ואיך הופכים חרמנות של בני 16 למקדם מכירות יעיל במיוחד?

חשמל זורם

Fortum היא חברת האנרגיה השלישית בגודלה בשוודיה, והיא גם זו שאחראית לתחזוקת כל ארונות החשמל בסטוקהולם. ואם חשבתם שבשוודיה הכל בלונדיני ויפה, אז תתפלאו לדעת שגם אצלם יש ונדליזם מכוער. חלק מהזעם הוונדליסטי הזה מופנה כלפי ארונות החשמל הפזורים בעיר ומביא לנזק של הרבה מיליוני דולרים בכל שנה. אבל השוודים, בניגוד אלינו, לא מזניחים דברים כיוון שהם למדו שככל שהסביבה העירונית מתוחזקת יותר, כך רמת האלימות יורדת ורמת איכות החיים עולה.

אז גם כדי לחסוך לעצמה מיליוני דולרים וגם כדי לעשות משהו משמח עבור הסביבה יצאה Fortum בפעילות אורבנית ססגונית, והכל על גבי ארונות החשמל שעד כה אף אחד לא חשב שהם יכולים להוות מדיה בפני עצמה.

בשלב הראשון הדביקו על כל ארונות החשמל בעיר פוסטרים שמזמינים את הציבור להיכנס לאתר של Fortum ולהציע עיצובים חדשים ורעננים לחזיתם של ארונות החשמל. אחרי שאנשים העלו את הצעות העיצוב שלהם לאתר, הן פורסמו ברשתות החברתיות השונות והציבור הרחב היה צריך להצביע ולדרג את העיצובים הכי יפים בעיניו.

לא בטוח שמהלך כזה היה מצליח לייצר באזז בתל אביב, אבל בסטוקהולם הוא תפס בגדול. 1,210 הצעות עיצוב הועלו לאתר החברה, הפעילות צברה יותר מ-7,000 אזכורים בגוגל ו-179 אלף מצביעים עזרו לבחור את 30 העיצובים הטובים ביותר, שבסופו של דבר הודבקו על כל ארונות החשמל בעיר.

ואם חשבתם שזה הסוף, חכו שנייה ותראו איך סוחטים את הלימון עוד ועוד.

כדי לייצר באזז נוסף ועוד יחסי ציבור למהלך, הוא נפתח בתערוכה גדולה ומתוקשרת שהציגה את כל העבודות במרכז העיר. רגע, יש עוד.

Fortum בשיתוף עיריית סטוקהולם ארגנו את סיור האמנות הראשון בעולם על גבי ארונות חשמל, תוך שהם מפיצים בעיתונות ובאינטרנט את מסלולי הסיור ואיזו עבודה אפשר למצוא בכל נקודה בעיר.

ועוד אחד אחרון - אחרי המהלך הוסרו כל הפוסטרים מארונות החשמל, נמכרו לאנשים בעלי ממון, והכסף עבר לתרומות עבור חסרי הבית בעיר.

טאץ' וודו

היום אנחנו חזק בבלונד - גם הרעיון הבא מגיע משוודיה. אבל אם בקייס של ארונות החשמל למדנו שאפילו בשוודיה יש ונדליזם בקטנה, בסיפור הבא תלמדו שהשוודים מטורללים לגמרי:

AIK, מועדון הכדורגל הגדול בסטוקהולם עם אוהדים בכל רחבי שוודיה, החליט לצאת במהלך יוצא דופן שנקרא "Jinx Gothenburg", במטרה לקדם את המשחק הקרב ובא מול קבוצת הכדורגל של גוטנברג.

כפי שכולנו יודעים, שחקני כדורגל וודאי קבוצות כדורגל, מחזיקים לפחות באמונה טפלה אחת, או שתיים, או עשר. וכך הזמין מועדון AIK את כל אוהדי הקבוצה להשתתף בניסוי פסיכולוגי ראשון מסוגו, הבוחן את השאלה אם אפשרי להטיל על קבוצת כדורגל קללה באמצעות פיזור סמלי מזל רע בעיר שלה.

הפעילות החלה באתר האינטרנט של הקבוצה, שם ביקשו מהאוהדים להביא מהבית או לתרום כסף לטובת קנייה של חתולים שחורים, מראות וסולמות. וכך, שבועיים לפני המשחק הגדול נסעו עשרות אוהדים עם מאות חתולים שחורים, מראות שבורות וסולמות ופשוט פיזרו אותם בכל מקום אפשרי בעיר. תושבי גוטנברג לא הבינו מאיפה זה בא להם, ושחקני הכדורגל של הקבוצה הביתית סירבו לצאת לרחובות ולהיתקל בסמלים המאיימים האלה. עד ליום המשחק הגיע הבאזז התקשורתי לשיאו, העיתונים כתבו על המהלך, רשתות הטלוויזיה סיקרו אותו ובאינטרנט נאספו אלפי אזכורים.

ועכשיו אתם בטוח שואלים את עצמכם נו, אז מי ניצח?

אז זהו, שהניסוי הזה אולי היווה מהלך פרסומי יוצא דופן, אבל התוצאה מאכזבת ביותר, וגוטנברג - הקבוצה הביתית - ניצחה. חבל.

משאירים חותם

ככל שחולפות השנים, מכנסי השורטס הופכים לקצרים יותר ויותר, מה שהופך את הקיץ לעוד יותר מחניק ממה שהוא.

רשת האופנה Superette בניו זילנד רצתה לצאת במבצע מיוחד עבור מכנסי השורטס שלה וחיפשה דרך מיוחדת לעשות את זה. אנשי הפרסום של הרשת הבינו שככל שהשורטס יותר שורט, יש יותר רגליים חשופות - וכך נולד לו הרעיון הבא.

על ספסלים בפארקים, בקניונים, ברחובות ובכל מקום בעיר הודבקו פסי פלסטיק לא בולטים במיוחד, שעליהם נכתב בתבליט הפוך המסר הבא: "שורטס במבצע ברשת Superette". רוב הנשים לא הבחינו כלל ברצועות הפלסטיק האלה, ופשוט התיישבו על הספסלים כהרגלן. כשקמו מהספסלים הן לא ידעו שבשעה הקרובה מוטבע על רגליהן מאחור המסר הפרסומי.

וכך נולדה לה מדיה אנושית מהלכת חושפנית במיוחד. מעניין אם לאחר שהבינו שהן מדיה מהלכת הנשים עדיין רצו לקנות ברשת Superette.

חמ-ציצים

חברת התיירות הבלגית TMF מארגנת טיולי מסיבות ביעדים הנחשקים ביותר באירופה לחבר'ה מחוצ'קנים בני 16. אבל לבני הטיפש עשרה בדרך כלל אין הרבה כסף לבזבז, אז TMF הביאו להם אותה במבצע מאתגר ושווה במיוחד - תביאו חמישה חברים לטיול ואתם נוסעים חינם.

כדי לפרסם את המבצע ולקדם אותו הוכנו שלטי חוצות בולטים שפונים למכנה המשותף הרחב ביותר של בני 16, והוא חרמנות, או יותר נכון ציצים. בשלטים נראתה תמונה של בחור עם חיוך אידיוטי מרוח על פרצופו, כשסביבו עוד חמש תמונות של ציצים שנתלו על השלט בדרך שמבליטה אותם במיוחד.

הכותב הוא משנה למנכ"ל גיתם BBDO