עוד לא יבש הדיו על חוזה המכירה של חברת הסטארט-אפ הישראלית Snaptu לפייסבוק, וכבר סימן שאלה גדול ניצב מעל עתיד החברה והאפליקציה שפיתחה.
המנכ"ל והמייסד-שותף של סנאפטו, רן מקבי, ניסה בשיחה עם "גלובס" להרגיע אתמול (ב') את הרוחות בקרב 20 העובדים: "עשרה מהעובדים יעברו למטה של פייסבוק בארה"ב, וחלק יישארו בישראל. לא הוחלט סופית על אף אחד שהולך הביתה", טען.
הערכות הן כי העובדים הטכניים של החברה - מהנדסי תוכנה למשל - יעברו למטה פייסבוק בפאלו אלטו שבארה"ב. גורלם של שאר העובדים ובהם אנשי שיווק, עדיין לוט בערפל, שכן פייסבוק, בניהולו של מארק צוקרברג, מפעילה מערך גדול של אנשי שיווק ולכן לא בטוח שיהיה צורך בעובדים נוספים בתחום.
אך לא רק עתיד העובדים בסכנה. ניסיון העבר מלמד כי 30 מיליון משתמשי סנאפטו עלולים לגלות שהתוכנה שהתרגלו להשתמש בה מדי יום כדי להתחבר לפייסבוק - נעלמה. פייסבוק ביצעה 11 רכישות מאז 2007, רובן בשנה האחרונה, אך כמעט אף אחד מהשירותים שהפעילו החברות הנרכשות לא החזיק מעמד באופן עצמאי.
זהו, למשל, מצבו של אתר Hot Potato, שמשמש לשירותים מבוססי מיקום ושנרכש על-ידי הרשת החברתית באוגוסט 2010 ב-10 מיליון דולר. בכניסה לאתר יש הודעה על סגירת השירות ומחיקת כל חשבונות המשתמשים. מחברת Chai Labs, שייצרה אפליקציות אינטרנט ונרכשה על-ידי פייסבוק באוגוסט 2010 ב-10 מיליון דולר, נשאר רק לוגו והשירות עצמו נסגר כליל.
כך נראה כי זו שיטת עבודה קבועה של פייסבוק: רכישת חברה, העתקת העובדים למטה בקליפורניה וסגירה כמעט מיידית של השירות. את הסימנים לכך היה ניתן לזהות כבר בתחילת הדרך, עת רכשה פייסבוק את חברת Parakey, סגרה את האתר וצירפה לשורותיה את שני היזמים, בלייק רוס וג'ו היוויט, שני המייסדים של דפדפן האינטרנט המצליח פיירפוקס.
גורלה של סנאפטו עדיין לא ידוע, אבל ההיסטוריה לא מבשרת טובות. כך, גם ההערכות הראשונות על הקמת מרכז פיתוח בישראל שיבוסס על העובדים והטכנולוגיה שלה כנראה נגוזו. פייסבוק היא עדיין חברה צעירה, וספק אם מרכז הפיתוח הראשון שתקים בעולם יהיה דווקא בישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.