אירופה לא התרגשה מפורטוגל: ננעלה בעליות חדות

ביפן נחתם המסחר בירידות על רקע המשך החשש מהשלכות הגרעין ■ ראש ממשלת פורטוגל התפטר - המדינה ממתינה לחילוץ מהאיחוד האירופי

אירופה ננעלה היום (ה') בעליות חדות של כ-1% לאחר שפתחה את המסחר במגמה מעורבת. המשקיעים לא נרתעו מהמשבר בפורטוגל והסנטימנט החיובי באירופה לא נפגע. לאחר שהפרלמנט בפורטוגל דחה את תוכנית הצנע של הממשלה, פורטוגל קרובה מתמיד למהלך של לקיחת חבילת חילוץ מהאיחוד האירופי.

נראה כי המתיחות מפני משבר חוב באירופה שוב חוזרת אך אינה עושה רושם רב על המשקיעים: סוכנות הדירוג מוד'יס הורידה היום את דירוגם של 30 בנקים בספרד. התחזית נותרה חלשה כאשר לא נצפה שיפור באופק. הורדת הדירוג ל-30 הבנקים אינה משפיעה על דירוגם של הבנקים הגדולים בספרד.

בחזרה לפורטוגל - מוקד החרדה מפני משבר חוב, היום הועלו הערכות כי חבילת החילוץ היא בלתי נמנעת. על פי גורמים רשמיים בפורטוגל, חבילת הסיוע למדינה תסתכם ב-70 מיליארד אירו (99 מיליארד דולר). נזכיר כי פורטוגל עדיין לא ביקשה סיוע אך התשואה על האג"ח של הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 1999.

נזכיר כי ראש ממשלת פורטוגל התפטר אמש מתפקידו בעקבות כישלון להעביר בפרלמט תוכנית צנע נוספת שתאפשר למדינה להקטין את חובותיה. התפטרותו הפילה למעשה את הממשלה בפורטוגל והותירה ואקום פוליטי שמעלה ספקות באשר ליכולת המדינה להתמודד עם משבר החובות. האירו נחלש בתגובה לכ-1.4 דולרים, לאחר שרק השבוע הוא נסחר מעל 1.42 דולרים.

בזירת המאקרו היום פורסם מדד מנהלי הרכש באירופה שירד ל-57.5 נק' בחודש מארס לעומת רמה של 58.2 נק' בחודש פברואר.

מגמה מעורבת גם באסיה

אחרי רעידת אדמה, צונאמי ודליפה גרעינית - עושה רושם שקריסה של מדינה באירופה לא מטרידה יותר מדי את המשקיעים ברחבי העולם: על אף הקריסה של פורטוגל אמש, שלוותה בהתפטרות של ראש הממשלה ובכישלון הממשלה בהעברת תקציב הצנע, השווקים ברחבי העולם מגלים יציבות.

באסיה מתנהל המסחר הבוקר במגמה מעורבות עם נטייה לעליות שערים. מדד הניקיי בלט לרעה כאשר איבד מעט מערכו הבוקר - על רקע המשך החשש מהשלכות הדליפה הגרעינית בפוקושימה כשעדיין לא ברורות לחלוטין השפעות הקרינה שאותרה גם במי השתייה ובמזון. חברות שמפעליהן בקרבת הכור ממשיכות גם הבוקר לספוג את המכה הכבדה ביותר במסגרת המסחר בבורסה של יפן.

בין היתר בלטו בירידות מניות יצרניות הרכב טויוטה , הונדה וניסאן .