אחד העם סגרה בגבוה היומי; הבנקים ומניות הגז הובילו

המעו"ף זינק בכ-2% וסגר בגבוה היומי ■ במרכז השבוע: דו"חות הבנקים והחלטת הריבית ■ המדדים התאוששו מהמימושים שגררה ההידרדרות הביטחונית בדרום והפיגוע בירושלים

עליות שערים חדות נרשמו היום בבורסה של תל-אביב. המסחר בבורסה בתל אביב התנהל משעות הבוקר (א') בעליות מרשימות כאשר מדד המעו"ף נע מעל ומתחת לרמת 1,300 הנקודות במשך מרבית שעות המסחר. בשעה האחרונה חלה התחזקות משמעותית בעליות ומדד המעו"ף זינק ל-1,305 נקודות. המשקיעים בבורסה המקומית התאמצו להתגבר על המימושים שגררה ההסלמה בדרום ביום ה' האחרון וכן פיגוע הטרור בכניסה לירושלים ביום ד' האחרון. בעולם נרשמו עליות שערים נאות בסוף השבוע שסייעו למדדים באירופה ובארה"ב לרמות שיא של החודשים האחרונים. הנאסד"ק הוסיף 4% בסיכום שבועי.

"מדד המעו"ף נבלם באזור ה-1,298 נקודות, אזור בלימה משמעותי על פי מתודולוגיית יעדי פיבונאצ'י. קשה להעריך הסתברויות אבל ניתן לאמר שנכון ליום חמישי - סיום המסחר, ההתנגדות היא משמעותית כך שאמורות להיות לה תוצאות בשטח", מסביר המנתח הטכני של 'גלובס', זיו סגל. לדבריו, "מהלך מעל אזור 1,298-1,300 נקודות יחשב סימן להתפתחות גל עולה במסגרת מגמת העליה ארוכת הטווח - ואילו מהלך ירידה מתחת ל-1,267 נקודות ילמד על התפתחות גל יורד חדש שיוכל להגיע מתחת לשפל של הגל הקודם (1,230 נקודות)".

לאירועים בעולם השפעה מזערית על הכלכלה, לעת עתה

"האירועים הביטחוניים האחרונים עלולים להעיב על מגמת המסחר בשבוע הקרוב. עם זאת, השפעתם השלילית של תנאי הרקע הגלובאליים נחלשה לעת עתה", העריכו בסוף השבוע כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי. כמותם, גם ביתר הבנקים מעריכים כי בשבוע הקרוב, בניגוד לשבועות קודמים, תיקבע המגמה בתל אביב בעיקר על רקע האירועים הבטחוניים ברצועת עזה ובדרום ישראל - ותהיה תלויה הרבה פחות במתרחש ביפן ובמדינות האיסלאם. עם זאת, הפער אל מול השווקים באירופה ובארה"ב שרשמו עליות נאות בסוף השבוע, בעיקר על רקע דו"חות טובים וכן דיווחים מרגיעים, לכאורה, מהכורים האטומיים בפוקושימה, עשויים לסייע למעו"ף לשאוף מעלה עם פתיחת שבוע המסחר באחד העם".

בבנק הפועלים תיארו את המתרחש בגוונים ציוריים יותר בסוף השבוע: "עננות אי הודאות ממשיכות להגיע. לאלו שהגיעו מטריפולי, בנגאזי וטוקיו, הצטרפה השבוע עננה נוספת, מקומית יותר, בדמות אסקלציה בחזית הפלסטינית". עם זאת, מעריכים שם כי "לפי שעה מדובר באירועים בעלי השפעה מזערית, אם בכלל, על הכלכלה, ולכן לא צפויה השפעה מהותית בעטיים על שוק המניות המקומי. זו גם הסיבה לכך ששוק המניות המקומי, כמו גם שוקי המניות בעולם, רשמו השבוע תיקון חיובי, לאור הזדמנויות ההשקעה שנוצרו בשבועות האחרונים בגלל אסון הצונמי ביפן והמהומות בלוב".

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות המליץ היום למשקיעים שלא להיות חשופים לשוק המניות באופן מלא, כאקט של זהירות מול הנעשה במזרח התיכון וביפן. "ציבור המשקיעים התרגל לחוסר היציבות במדינות ערב ולמצב הקשה ביפן. במידה לא נהיה עדים להחמרה במצב, המסחר יתנהל באופן רגוע יחסית בהשוואה לשבועיים האחרונים. יחד עם זאת, לא כל המידע בנוגע למשבר ביפן בידינו ועוד עשויות להיות התפתחויות כלכליות שליליות".

בסיומו של שבוע מסחר מוצלח בשווקים, ממשיכים בבית ההשקעות מיטב בקו השורי. רון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, מעריך כי שוק המניות נותר אטרקטיבי, כאשר ישנה עדיפות לסקטורים המחזוריים, אשר ייהנו מהצמיחה הכלכלית, כגון אנרגיה, חומרי גלם ומוצרי הצריכה.

השבוע על השולחן: ריבית, בנקים וששינסקי במליאה

השבוע הקרוב בתל אביב יתאפיין בסדר יום כלכלי עמוס במיוחד. ביום ב' צפוי בנק ישראל להודיע על הריבית לחודש אפריל, ועל פי מרבית האנליסטים - צפוי הנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית הבסיסית במשק ב-0.25% נוספים. נציין כי מי שהיה בעבר נגיד בנק ישראל, דוד קליין התייצב נגד פישר ואמר: "הריבית הייתה צריכה לעלות בחדות מזמן". הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב, רון אייכל, מעריך כי הריבית תעלה מחר ב-0.25%. בטווח הארוך יותר, מעריך אייכל כי ריבית בנק ישראל תעמוד על 3.25% בסוף 2011 ועל 3.5% בעוד 12 חודשים. כלכלני ברקליס מעריכים כי "פישר יפתיע ויעלה את הריבית מחר ב-0.5%".

תשומת לב רבה ריכזו הבנקים המובילים, שיפרסמו לקראת סוף השבוע את הדו"חות שלהם לרבעון האחרון של שנת 2010 ולשנה כולה - דו"חות המהווים לרוב אינדיקציה להיקף הפעילות הכלכלית בישראל ומרכזים עניין רב. נזכיר את לאומי , פועלים ודיסקונט . בנק מזרחי טפחות שכבר פירסם בשבוע שעבר דוחות חזקים זוכה הבוקר להעלאת מחיר יעד ל-44 שקל לעומת מחיר קודם של 41 שקל מראש מחלקת המחקר של בית ההשקעות לידר, אלון גלזר, שטוען כי "עם תחזית לרווחיות של מעל 12% על ההון הבנק עדיין נסחר מתחת לשוויו".

מניות סקטור הגז-נפט, ריכזו כהרגלן עניין, זאת לאחר שמסקנות ועדת ששינסקי אושרו בוועדת הכספים של הכנסת וצפויים להגיע לקריאה שנייה ושלישית במיאת הכנסת ביום ד' הקרוב. על פי ההערכות, יאושרו המסקנות וזאת לאור התערבות ראש הממשלה והתמיכה הרחבה שהושגה במסקנות כבר בשלב ההצבעה בוועדה. נציין את רציו , ישראמקו , דלק קידוחים , דלק אנרגיה , אבנר וכן את גבעות .

הפניקס , חברת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק דיווחה הבוקר על רווח של 432 מיליון שקל, ירידה של 3 מיליון שקל לעומת 2009 ולעומת הפסד כבד של 561 מיליון שקל ב-2008. שכרו של המנכ"ל, אייל לפידות הסתכם בשנה החולפת ב-14.1 מיליון שקל.

מניה מעניינת נוספת בת"א היא מניית טבע שמנסה לשמור על המומנטום החיובי שצברה ביום ה' האחרון עם נעילת המסחר לאור העסקה שנחתמה עם פרוקטר אנד גמבל. האנליסט, סטיבן טפר מהראל פיננסים אומר על כך היום: "עסקה חשובה שממנפת את היתרונות התחרותיים של שתי החברות, אך בשורה התחתונה מדובר רק בכ- 4%-5% מהרווח הנקי של טבע בשנת 2015".

מניית דלק נדל"ן זינקה לאחר שדיווחה כי החברה הבת, DGRE השלימה חתימה על הסכמים בנקאיים למימון מחדש של הלוואות שהועמדו לה ב-2005 לרכישת פורטפוליו נכסים הכולל 16 מלונות באנגליה, המנוהלים ע"י רשת הילטון. זאת, בהמשך לדיווח החברה ב-2 במארס ביחס למימון מחדש לפורטפוליו הילטון.

אלביט הדמיה דיווחה הבוקר כי קרן יורקוויל תשקיע בה עד 50 מיליון דולר במהלך 3 השנים הבאות. המניות יוקצו לקרן יורקוויל במחיר המשקף הנחה של כ-2% על מחיר המניה הממוצע כפי שיקבע בסמוך לכל הקצאה. במשך תקופת ההסכם יורקוויל לא תחזיק במניות החברה בשיעור שיעלה על 4.99%.

אפריקה ישראל ריכזה עניין על רקע הודעת החברה הבת, אפי פיתוח כי היא קונה מעיריית מוסקבה 25% מאפימול ב-310 מיליון דולר. הסכום שתשלם אפי פיתוח כולל גם רכישת מתחם של כ-2,700 מקומות חנייה סמוך לקניון אפימול. בנוסף, אפי פיתוח תמסור לעיריית מוסקבה את זכויות הפיתוח במרכז הקניות טברסקיה. במריל לינץ' רואים בהודעות אלה "צעד חיובי המפחית במידה מסויימת את חוסר הוודאות שאפפה את מניית החברה בתקופה האחרונה". מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, יובל בן-זאב צופה "שערוך משמעותי" באפריקה ב-2011 בעקבות העסקה.

מניית אלקטרה ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי היא רוכשת את יצרנית הבטון הנסון ב-425 מיליון שקל. נזכיר כי בעבר עמדה IDB על סף רכישת הנסון ב-450 מיליון שקל, אולם המהלך נכשל עקב התנגדות הרשות להגבלים עסקיים.

נזכיר גם את מניית דיסקונט השקעות , מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, ואת חברת הכשרת הישוב שבשליטת משפחת נמרודי שהמשיכו להגיב לחתימה הסופית על עסקת העברת הבעלות במעריב מידיו של זקי רכיב לידיו של דנקנר - מהעסקאות החשובות והמשמעותיות בשוק התקשורת בעת האחרונה.

אמות השקעות ריכזה עניין לאחר שהשלימה את עסקת הרכישה של הקרקע בתוצרת הארץ בתל אביב. אמות רכשה יחד עם חברת גב-ים את הזכויות על קרקע של 7.6 דונם ברחוב תוצרת הארץ 14-16. תמורת העסקה שילמה אמות 20 מלש"ח וגב-ים 44 מליון שקל. היום העבירה אמות את יתר הסכום על הרכישה - 7 מיליון שקל ובכך השלימה את העסקה. אמות מתכננת לחבר בין השטח שנרכש בתוצרת הארץ לבין השטח הסמוך שברשותה בגודל של 3.1 דונם, ולהקים מגדל משרדים ומסחר בשטח כולל של כ-27 דונם.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]