רגע אחרי רכישתה של רשת אורגניק מרקט בידי שופרסל, המספרים של אורגניק מרקט נחשפים. מכירותיה של הרשת רשמו בשנת 2010 גידול של 19% והסתכמו ב-37.3 מיליון שקל, לעומת מכירות של 31.4 מיליון שקל בשנת 2009. למרות הגידול במכירות, הרשת חותמת את שנת 2010 בהפסד תפעולי של 1.4 מיליון שקל.
הרשת נהנית משיעורי רווחיות גולמית גבוהים במיוחד בהשוואה לרווחיות הגולמית של רשתות המזון. הרווח הגולמי בשנת 2010 הסתכם ב-13.5 מיליון שקל והיווה 36% מהמכירות. ברשת סבורים כי שיעור הרווח הגולמי יישמר גם בעתיד.
עיקר מכירות הרשת (65%) הן ממכירות מוצרי מכולת, פירות וירקות. אלה עמדו בשנת 2010 על 24 מיליון שקל. 25% מהמכירות הן בתחום הוויטמינים, קוסמטיקה ונון-פוד. מוצרי המעדנייה והקונדיטוריה אחראים ל-6% בלבד ממכירות הרשת, 2.3 מיליון שקל, אולם אלה נהנים משיעור רווחיות גולמית של 73%.
באורגניק מרקט מצפים להכפיל את המכירות בתוך שנתיים ל-65 מיליון שקל ובתוך 5 שנים לשלש את המכירות ל-88.5 מיליון שקל.
לפי התחזית, אורגניק מרקט תסיים גם את השנה הנוכחית בהפסד תפעולי, שצפוי לעמוד על 1.1 מיליון שקל. הרשת סבורה כי תעבור לרווח בשנת 2012, שיילך ויגדל. אם תחזית המכירות תתממש, הרשת צופה כי הרווחיות התפעולית תעמוד בעוד 5 שנים של 3.8 מיליון שקל, שיעור של 4.3% מהמכירות. במבט לאחור, לאורך 4 שנים הפסידה הרשת כ-15 מיליון שקל.
רשת אורגניק מרקט מונה כיום 9 סניפים. בדצמבר 2010 סגרה הרשת את הסניף בכפר-שמריהו. לרשת סניפים בנתניה, הרצליה, תל-אביב (3), רחובות, קריית-אונו ותנובות. סניפי הרשת הם בגודל של 100-250 מ"ר. הרשת מתכננת לפתוח במהלך השתיים הקרובות 7 סניפים נוספים.
השוק עדיין קטן
אורגניק מרקט אמורה להוות את הפלטפורמה לפעילותה של שופרסל בשוק המזון האורגני. השוק האורגני בישראל מצוי בחיתוליו, ולמרות הצמיחה שהוא זוכה לה בשנים האחרונות, הוא עומד על כ-300 מיליון שקל בשנה, ללא מכירות המוצרים הלא אורגניים ברשתות.
מדובר בשיעור של כ-1% מכלל השוק בישראל, בעוד שבמערב אירופה ובצפון אמריקה הוא מהווה 3%-5% מהשוק. למרות שמדובר בשוק קטן, ברשתות הגדולות מבינים היטב שהן צריכות לתת לו מענה, בדומה לכניסתן של רשתות שיווק גדולות בעולם לשוק האורגני.
מכירות המזון האורגני ברשת שופרסל, ללא אורגניק מרקט, עומדות על 23 מיליון שקל בשנה בלבד. הנתונים הללו חושפים את חולשתה של שופרסל מול עדן טבע מרקט, שנמצאת בשליטת (51%) רשת רבוע כחול.
עדן טבע מרקט מונה 14 סניפים, 3 מתוכם פועלים כחנות בתוך חנות בסניפי מגה, מגה בעיר ומגה בול. מחזור מכירות הרשת עמד בשנת 2010 על 288 מיליון שקל. הרשת, שרשמה הפסדים בשל פתיחת הסניפים, עברה בשנת 2010 לאיזון.
לדברי מנכ"ל עדן טבע מרקט, גיא פרוביזור, הרשת תמשיך לפתוח סניפים בקצב של 5-6 סניפים בשנה ב-4 השנים הקרובות.
שוק מוצרי הבריאות
התפלגות השוק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.