חברת נובל אנרג'י החליטה להשהות את קידוח "לווייתן 1" בשל בעיות טכניות הקשורות לדיפון. בקידוח "לוויתן" שותפות גם רציו , אבנר ודלק קידוחים .
לא ברור האם ומתי יחודש הקידוח והאם תהיה להשהיה השפעה על לוח הזמנים לפרסום ממצאים ראשוניים לגבי הימצאות נפט בשכבת המטרה הראשונה בעומק של כ-5,800 מטרים, ממצאים שהיו אמורים להתפרסם בחודש מאי.
גורמים המעורבים בקידוח אמרו ל"גלובס" כי הבעיה שהתגלתה בקידוח מחייבת שימוש בחומרי דיפון מיוחדים שהוזמנו, אולם עד להגעתם עשוייה לעבור תקופה של מספר שבועות.
אותם גורמים העריכו כי כתוצאה מהשהיית הקידוח בלוויתן תועבר אסדת "סדקו אקספרס" (המבצעת את הקידוח "לוויתן 1") למאגר "תמר" על-מנת שתוכל להתחיל בביצוע קידוח הפיתוח של המאגר, במסגרת לוח הזמנים שבו התחייבו השותפות בתמר להתחיל בהזרמת הגז לישראל לא יאוחר מ-2013.
אסדת נורת' אמריקה פרייד המבצעת כיום את קידוח האימות "לוויתן 2" תוכל לחזור בעתיד ולהמשיך בקידוח "לוויתן 1" לאחר שיגיעו החומרים הדרושים לצורך פיתרון בעיית הדיפון.
על-פי מה שפורסם עד כה הגיע קידוח "לוויתן 1" למטרת הנפט הראשונה בעומק של כ-5,800 מטרים ויותר ואולם נובל טרם עדכנה לגבי ממצאי הבדיקות שנערכו להמצאות נפט בשכבה. בהודעה האחרונה שפורסמה באמצע פברואר נמסר, כי ממצאים ראשוניים מהקידוח יפורסמו בתוך חודשיים.
נציין כי המשך קידוח "לוויתן 1" יידחה ב-3 חודשים לפחות משום שקידוח לווייתן 2 לא יסתיים לפני ה-1 ליולי. עצם ההודעה על השעיית הקידוח היא בעלת משמעות נייטרלית ואינה בגדר חדשות רעות או טובות למשקיעים זאת משום שיכולות להיות מספר סיבות להשעייה שחלקן חיוביות וחלקן לא. ברור כי התרחיש הגרוע ביותר - נטישת הקידוח - לא התממש עדיין.
על-פי הערכות, יכולות להיות מספר סיבות להשעיית הקידוח כאשר האפשרות החיובית ביותר היא שדווקא הימצאותו נפט בכמויות גדולות היא שגרמה ללחצים שחייבו את השעיית הקידוח. הסבר אחר הנראה על-פניו סביר יותר הוא שאסדת הקידוח סדקו אקספרס אינה מסוגלת לקדוח בשכבות אלה בשל הלחצים הגבוהים.
כפי שדיווחה נובל בעבר הייתה אסדת נורת' אמריקה של פרייד אמורה לקדוח את מטרות הנפט משום שהיא מתאימה יותר לעמידה בלחצים מאסדת הסדקו אקספרס. בסופו של דבר הוחלט להמשיך למטרת הנפט הראשונה עם הסדקו אקספרס בגלל העיכובים בהגעתה של הפרייד, שעגנה לזמן ממושך בקפריסין לצורך תיקונים.
בהקשר זה חשוב לזכור כי עלויות החכירה שמשלמת נובל לבעלות האסדות נעה בין חצי מיליון דולר ליום עבור סדקו ורבע מיליון עבור הפרייד. מדובר בסכום נטו עבור האסדה כשהסכום הכולל המגלם גם עלויות ציוד וכוח אדם עשוי להיות כפול. אסדת הסדקו אקספרס היא בבעלות חברת טרנסאושן ואסדת נורת' אמריקה היא בבעלות פרייד. נובל אנרג'י חוכרת את האסדות בתור מפעילת קידוחי תמר ולוייתן.
הידיעה על השעיית הקידוח התקבלה בספקנות בקרב משקיעים בשותפויות הגז וחלקם הגיבו כי מדובר במתיחת ה-1 באפריל בהקשר זה נציין כי המידע על השעיית הקידוח מבוסס על דיווח לבורסה בארה"ב שפרסמה נובל אנרג'י, חברה שאיננה נוהגת "למתוח" את משקיעיה ובוודאי שלא רשות ניירות הערך האמריקאית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.