חברות המעו"ף סיכמו ביום חמישי האחרון את שנת 2010, ועבור רובן הייתה זו שנה של צמיחה בהכנסות וברווח הנקי. יחד עם זאת, ארבע חברות מבין ה-25 רשמו ירידה בהכנסות ב-2010, ובשבע חברות פחת הרווח הנקי.
הרווח הנקי המצרפי של 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה בבורסה הסתכם ב-2010 ב-41.3 מיליארד שקל - עלייה של 21% לעומת 2009 - בעוד ההכנסות המצרפיות של ה-25 עלו ב-9%, והגיעו ל-337.4 מיליארד שקל, לעומת 310.2 מיליארד שקל בשנה הקודמת. הדיבידנד המצרפי שחילקו השנה חברות המעו"ף עמד על 19.4 מיליארד שקל - עלייה של 67% לעומת השנה הקודמת, והוא נובע מחלוקות שביצעו 16 חברות מתוך ה-25.
אז איזו חברה תרמה כמעט 40% לרווחי חברות המעו"ף, מיהי היחידה מבין 25 החברות שרשמה הפסד, ואיזה סקטור תורם רק 2% לשווי השוק המצרפי? המספרים של שנת 2010 - כפי שהם עולים מסיכום שערכו האנליסטים של מחלקת המחקר של דש ברוקראז', שבניהול ערן יעקובי - לפניכם, ולפני שנצלול אליהם צריך רק להדגיש כי הם איננם כוללים רווחים או הפסדים בעלי אופי חד פעמי בחברות מכתשים אגן , בזק , טבע , נייס ופז .
37% זהו חלקם של רווחי טבע מתוך הרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף ב-2010. ענקית הפרמצבטיקה שבניהול שלמה ינאי הרוויחה ב-2010 15.4 מיליארד שקל (Non-Gaap), וזו עלייה של קרוב ל-30% לעומת רווחי 2009 שעמדו על 11.8 מיליארד שקל. טבע היא גם החברה בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר ב-2010 - תואר בו היא התהדרה גם ב-2009. יצוין כי רווחיה של טבע ללא נטרול ההשפעות החד פעמיות עמדו על 12.4 מיליארד שקל ב-2010.
פרת מזומנים נוספת מבין מניות המעו"ף היא יצרנית הדשנים כיל, שבשליטת החברה לישראל של משפחת עופר. כיל רשמה את הרווח הנקי השני בגובהו במעו"ף - 4 מיליארד שקל - והוא מהווה קרוב ל-10% מהרווח הנקי המצרפי.
אחרי טבע וכיל , ובדומה לרשימה ב-2009, נמצאות בזק ובנק לאומי, עם רווח נקי של 2.4 מיליארד שקל כל אחת. אל המקום החמישי התברג בשנה החולפת בנק הפועלים, תוך שהוא מדיח מהמקום החמישי את דסק"ש. אגב, רווחי הבנקים, שמסתכמים בכ-6.1 מיליארד שקל, היוו 15% מהרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף.
1 - זהו מספר החברות שסיימו את 2010 בהפסד, ומדובר בנציגת סקטור החיפושים, ישראמקו. אם כי אילולא נטרול ההפחתות החד פעמיות שביצעה מכתשים אגן, גם היא הייתה עוברת להפסד של כ-493 מיליון שקל. "ב-2010 נטרלנו הוצאות חד פעמיות בגובה של 153 מיליון דולר, בעיקר עקב התוכנית לפרישת עובדים בישראל, ומהלכי הרה-ארגון שלה בברזיל", מסביר אמיר פוסטר, אנליסט בכיר בדש ברוקראז'. "גם בנטרול ההוצאות החד פעמיות הגבוהות, שנת 2010 הייתה שנה רעה למכתשים אגן, בעיקר עקב הפעילות בברזיל".
באשר לישראמקו , הרי שהיא זוכה גם בתואר החברה בעלת ההכנסות הנמוכות ביותר בין חברות המעו"ף - 53 מיליון שקל. שתי חברות נוספות מסקטור הגז והנפט נכנסו לרשימת חמש החברות בעלות ההכנסות הנמוכות ביותר: אבנר ודלק קידוחים, ששתיהן בשליטת דלק אנרגיה מקבוצת דלק של יצחק תשובה. "אבנר ודלק קידוחים הציגו גידול זהה של כ-32% בהכנסות ב-2010 לעומת 2009, בשל גידול במכירות הגז ובמחירי המכירה שלו לחברת חשמל", מסביר האנליסט רז מור.
סקטור האנרגיה, הכולל חמש חברות במעו"ף, רשם קיטון של 51% ברווח הנקי שלו, שעמד ב-2010 על 1.1 מיליארד שקל בלבד. מעניין לציין כי קבוצת דלק, הגיעה דווקא למקום השני אחרי טבע בדירוג ההכנסות, עם ב-44.6 מיליארד שקל ב-2010.
190 מיליארד שקל - זהו שווי השוק של מגזר הפרמצבטיקה במדד המעו"ף, וזאת לאחר ירידה של כ-5% בשנת 2010. סקטור הפרמצבטיקה במעו"ף, שכולל את טבע ופריגו, מהווה 37% משווי השוק הכולל של 25 החברות. שווי כל החברות במדד המעו"ף עמד בסוף 2010 על 518.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 21% לעומת השנה הקודמת.
מעניין לציין כי למרות זינוקים חדים בשעריהן של חלק ממניות סקטור האנרגיה, שווי השוק של חברות הסקטור, 33.7 מיליארד שקל, מהווה רק 6% משווי חברות המעו"ף. הסקטור כולו נהנה ב-2010 מעלייה של 42% בשווי השוק לעומת 2009.
את התרומה הקטנה ביותר לשווי השוק המצרפי מספקות חברות סקטור המזון, שטראוס ואסם, שתורמות 2% - כלומר 12.5 מיליארד שקל. האנליסטית ברורית פיין מציינת כי אסם "הציגה גידול במכירות שנבע מגידול אורגני וכן מרכישת מטרנה".
36 מיליארד שקל - אלו ההכנסות המצרפיות ב-2010 של ארבעת הבנקים שנכללים במדד המעו"ף. לאומי, פועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט מהווים את הסקטור השלישי בגודלו, 67 מיליארד שקל, או 13% משווי השוק הכולל. אנליסט הבנקים, מאיר סלייטר, ציין כי "שנת 2010 הייתה מצוינת עבור ארבעת הבנקים הגדולים", והוסיף כי "אנו צופים שתוצאות הבנקים ב-2011 תהיינה דומות לאלו שנרשמו ב-2010, עם תשואה ממוצעת להון של 10%-12%".
גם שלוש החברות של סקטור התקשורת - בזק, סלקום ופרטנר - תרמו רבות לרווח המצרפי. השלוש הרוויחו יחד קרוב ל-5 מיליארד שקל, שהיוו כ-12% מהרווח הנקי המצרפי. מדובר בגידול של כ-11% לעומת הרווח המצרפי שלהן ב-2009.
"שנת 2010 המשיכה את המגמה של השנים האחרונות בעיקר בנושא ההכנסות", מנתח יעקובי את המגמות בתחום חברות התקשורת הגדולות. יעקובי התייחס גם לעתידן של חברות אלה שהסביבה הרגולטורית שלהן צפויה להשתנות כבר השנה, וציין כי "נראה שלפחות המחצית הראשונה של שנת 2011 אמורה לבטא ירידה בהכנסות וברווחים. עם זאת, החברות נערכו בשנה החולפת לצמצום מקסימלי של הפגיעה ברווחיהן וכפי שמסתמן כעת, שנת 2011 אמורה להיות פחות טובה בשורה התחתונה, אם כי לא נראה ירידה של יותר מכמה אחוזים בודדים ברווח המצרפי של שנת 2011".
הצמיחה בהכנסות
תוצאות חברות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.