לאומי: אם סטנלי פישר יעלה מהר את הריבית - הדירות יוזלו

"משקלם העולה של המשקיעים הזרים בשוק המק"ם, מגביר את החשש מפני התגברות התנודתיות בשווקים הפיננסיים של ישראל במקרה של שינוי חד באחזקותיהם"

כלכלני בנק לאומי פרסמו היום את סקירת המאקרו שלהם, ובה התייחסויות לנעשה בשוקי הנדל"ן והמט"ח. בלאומי אומרים כי מלאי הדירות הלא מכורות עדיין נמוך ובחודש פברואר ירדה רמתו ל- 10,222 (נתון מנוכה עונתיות). בהתאם לכך, מספר חודשי ההיצע בחודש פברואר עומד על כ- 6.8 בממוצע, כאשר רמה זו מעידה על המשך לחצים לעליית מחירי הדיור.

מהלך מהיר יחסית של העלאת הריבית, עשוי לתרום במידה ניכרת למיתון הביקושים לדירות חדשות. עם זאת, "להערכתנו תרחיש זה אינו בעל הסתברות גבוהה למימוש בעת הנוכחית. טיפול מערכתי בצד ההיצע עשוי לפעול לגידול במלאי, ולכך עשויה להיות גם כן השפעה ממתנת על עליות מחירי הדיור".

כפי שמציין בנק ישראל, הצעדים שננקטו עד כה בשוק הדיור היו ראשוניים ומתונים יחסית. בלאומי מוסיפים כי לא ניתן להצביע על כך שההשפעה של צעדים אלו בשוק המשכנתאות, חלחלה באופן משמעותי עד כה לשוק הדיור והביאה למיתון הביקושים. "ייתכן שכדי לצנן את שוק הדיור, ידרשו צעדי מדיניות נוספים חדים יותר, לצד העלאת הריבית, שכן הריבית עדיין נמצאת ברמה נמוכה מאוד, במונחים היסטוריים".

על ההתרחשויות בשוק המט"ח אומרים בלאומי כי פעילותם של תושבי חוץ בשוק המק"ם בחודשים ינואר ופברואר 2011, אינה יכולה ללמד כי הצעדים שננקטו עד כה על ידי בנק ישראל השיגו את מטרתם. "גם במדינות אחרות כדוגמת ברזיל ודרום קוריאה בהן הוטלו שורה של מגבלות על השקעות פיננסיות זרות קצרות טווח, מגבלות אלו לא היו אפקטיביות".

גורם משמעותי בהורדת האפקטיביות של המגבלות בשוק נגזרי המט"ח, הן הציפיות הגבוהות להעלאת ריבית, הנתמכות בסביבת אינפלציה גבוהה. העלאת הריבית שאכן התרחשה, פעלה לקיזוז העלויות שיצרו המגבלות שקבע בנק ישראל בשוק נגזרי המט"ח.

"משקלם העולה של המשקיעים הזרים בשוק המק"ם, מגביר את החשש מפני התגברות התנודתיות בשווקים הפיננסיים של ישראל במקרה של שינוי חד באחזקותיהם של הזרים, מצב העלול להקשות על ניהול המדיניות המוניטרית של בנק ישראל. לאור ניסיונותיהן הלא מוצלחים של מדינות אחרות, קשה להעריך האם החמרת המגבלות או הטלת מגבלות שונות על ידי בנק ישראל תהיינה אפקטיביות, זאת כאשר ישנן ציפיות להמשך תהליך העלאת ריבית", אומרים בלאומי.