השבוע בוול סטריט: הודעת הריבית והאומדן הראשון לצמיחה

בפעם הראשונה ידבר יו"ר הפד לאחר הודעת הריבית - דריכות רבה לקראת דבריו ■ כלכלנים בארה"ב: "תוכנית ההקלה הכמותית מאכזבת" ■ האומדן הראשון של נתון התמ"ג צפוי לעלות ב-1.7%

וול סטריט צפויה לפתוח את שבוע המסחר על רקע שטף של נתוני מאקרו ועל רקע המשך דיווחי החברות. נתוני מאקרו צפויים לתת את הטון השבוע ובראשם החלטת הריבית והקריאה הראשונה לצמיחה של המשק האמריקני ברבעון הראשון. השבוע בוול סטריט צפוי להיפתח על רקע הדריכות בשוק לקראת דברי יו"ר הפד, בן ברננקי, על עתיד תוכנית ההקלה הכמותית. מדובר בפעם הראשונה שבה ינאם ברננקי לאחר שתפורסם הודעת הריבית "מדובר בעניין משמעותי מאוד שיאפשר לברננקי ליצור שקיפות גבוהה יותר באשר לתוכנית המוניטרית של הפד", אמר אסטרטג בכיר ב- CRT Capital.

בהקשר זה נציין כי כלכלנים בארה"ב הביעו את אכזבתם מתוכנית ההקלה הכמותית של הפד, כפי שמדווח היום ה"ניו-יורק טיימס". "היתרונות של תוכנית ההקלה הכמותית לרכישת אג"ח בסכום כולל של 600 מיליארד דולר היו מאוד מצומצמים", כך מעריכים כלכלנים בארה"ב. "לתוכנית ההקלה הכמותית אין את הכוח להמריץ את הכלכלה ולהביא להתאוששות", כך אמר מארק טומה, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת אורגון.

האמריקנים מוטרדים ממחיר הדלק

ברקע למסחר צפויה למקד את תשומת הלב גם בורסת הסחורות של ניו-יורק שם מחיר הנפט ממשיך להאמיר ומגיע לרמה של 112.29 דולר לחבית. ההתרחשויות בעולם הערבי, המשך המהומות בסוריה ונפילתו של נשיא תימן אתמול מגבירים את החששות ומובילים לעליית מחיר הנפט.

האמריקנים מוטרדים מאוד מעליית מחיר הדלק: "מצב הרוח הלאומי בארה"ב נפל לשפל של שנתיים", כך עולה מסקר של הניו יורק טיימס ושל רשת CBS. הסקר מצא כי הירידה במצב הרוח קשורה לעליית מחירי הדלק, הקושי הנמשך במצב האבטלה, והויכוחים הבלתי פוסקים בוושינגטון בעניין יכולותיו של הממשל הפדראלי לעמוד בהתחיבויות העתידיות.

הפסימיות של האמריקנים באה לידי ביטוי גם בשוק המניות בארה"ב ומסתבר שהאמריקנים לא ממהרים לשוב לשוק, שכן פצעי מפולת 2008 עדיין טריים. סקר שנערך על ידי מכון המחקר Gallup מראה כי רק 54% מהאמריקנים מחזיקים במניות או בקרנות נאמנות מנייתיות באופן אישי - שפל שלא נראה מאז שנת 2000.

בתוך כך, נתוני המאקרו המצביעים על מצבה של הכלכלה האמריקנית יחזרו השבוע למרכז הבמה ויצביעו על כיוון המסחר:

■ ביום שני יפורסם נתון מכירות בתים חדשים לחודש מארס שצפוי לעלות ל-280 אלף לעומת 250 אלף בחודש הקודם.

■ ביום שלישי יפורסם מדד קייס שילר לחודש פברואר שצפוי לרדת ב-3.2% לעומת ירידה של 3.06% בחודש הקודם. עוד באותו היום יפורסם מדד אמון הצרכנים.

■ ביום רביעי תפורסם החלטת הריבית של הפדרל ריזרב שצפויה גם החודש להישאר על כנה ברמה של 0.25%. בנוסף ימסור יו"ר הפד, בן ברננקי, את הודעתו ועל פי הצפי ידווח על עתיד תוכנית ההקלה הכמותית.

■ ביום חמישי יפורסם האומדן הראשון של הצמיחה ברבעון הראשון שצפוי להציג עלייה של 1.7%. עוד באותו היום תביעות ראשונות לדמי אבטלה ומכירות בתים קיימים.

■ ביום שישי יפורסמו נתוני הכנסה פרטית שצפויה לעלות ב-0.4% בחודש מארס לעומת עלייה של 0.3% בחודש הקודם. בהמשך נתוני הוצאה פרטית שצפויה לעלות ב-0.5% בחודש מארס לעומת עלייה של 0.7% בחודש הקודם.

עוד באותו היום מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

עונת הדוחות בעיצומה

טבע צפויה לרכז עניין רב השבוע לאחר שירדה בשיעור חד בשבוע שעבר בעקבות איום על תרופת הדגל של החברה, הקופקסון.

בין המדווחות השבוע חברות הנפט הגדולות אקסון מובייל , BP, שברון. נובל אנרג'י תפרסם דוחות ביום חמישי.

עוד יפרסמו השבוע קוקה קולה ופרוקטר אנד גמבל .