"אם נפילת הדולר תפגע בשוק המניות - ארה"ב תתערב"

הדולר ממשיך להיחלש ובשוק המט"ח ממתינים להודעת הריבית של הפדרל ריזרב מחרתיים, אך לא צופים התערבות ממשלתית כל עוד אין פגיעה בשווקים פיננסיים אחרים

הדולר ממשיך להיחלש גם היום (ב') מול המטבעות העיקריים בעולם, אם כי מחזורי המסחר בשוק המט"ח העולמי קטנים מהרגיל בשל חופשות חג במדינות חשובות בעולם, כמו למשל באוסטרליה, ניו זילנד והונג קונג, שם סגורים הבנקים. גם בישראל לא מתקיים היום מסחר לרגל חג הפסח, ורק מחר תינתן למשקיעים ההזדמנות להגיב להחלטת הריבית של בנק ישראל, שפורסמה אתמול.

הדולר נחלש היום מול האירו והליש"ט ובשוק המט"ח העולמי ממתינים בדריכות להודעת הריבית מחרתיים בארה"ב. הפדרל ריזרב צפוי להודיע כי אין בכוונתו להאריך את התוכנית לרכישות האג"ח, מה שיסמן את סוף עידן ההקלה המוניטרית. באותו יום יישא יו"ר הפד בן ברננקי דברים במסיבת עיתונאים מיוחדת, מה שמעיד על חשיבות החלטת הריבית הנוכחית. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

הדולר נפל בכ-7% מאז הודיע ברננקי על תוכנית ההקלה הכמותית השניה (QE2) בשלהי אוגוסט, ולמעשה השנה האחרונה הוא נחלש בכ-9% מול המטבעות העיקריים בעולם, כפי שהוא נמדרר באינדקס הדולר המשווה אותו למטבעות המובילים בעולם. המטבע האמריקני מרוחק רק 5% מהשפל ההיסטורי שלו, שנרשם במארס 2008.

לא חסרות סיבות לנפילת הדולר. ראשית, בארה"ב עדיין נמשכת המדיניות המוניטרית המרחיבה והעלאות ריבית נראות רחוקות, בזמן שבמקומות אחרים בעולם - כולל באירופה - החלו כבר להעלות את הריבית, מה שמושך תנועות הון למשקים אלה. גם הגירעון הענק של ארה"ב והורדת תחזית הדירוג בשבוע שעבר על ידי S&P מכבידים על הדולר, כמו גם איומים מרומזים מצד סין השוקלת לגוון את יתרות המט"ח העצומות שלה בהיקף של 3 טריליון דולר. אין זו הפעם הראשונה שסין משתמשת באיומים אלה ובעבר היא אף הודיעה על הגדלת רכישות אג"ח ממשלתיות אירופיות, אך עדיין מדובר בכוח קנייה גדול מאוד של אג"ח אמריקניות אשר מחזיק את הדולר עם הראש מעל המים, כך שכל דיבור על הפחתת רכישות האג"ח הללו תורם להיחלשות הדולר.

נפילת הדולר באה במקביל לעלייה במחיריהם של נכסים מסוכנים יותר, כמו סחורות ומניות. רבקה פטרסון, אסטרטגית בבנק ההשקעות JP מורגן, מעריכה כי הממשל האמריקני לא יתערב בשוק המט"ח כדי לבלום את נפילת הדולר כל עוד נפילה זו לא תחלחל לשווקים פיננסיים אחרים.

"מבחינה היסטורית, ארה"ב התערב בשוק המט"ח רק כאשר תנודות הדולר השפיעו על נכסים אחרים", היא אמרה לעיתון "וול סטריט ג'ורנל". "לאמריקנים יותר אכפת משוק המניות ורק אם הדולר יתחיל לערער את שוק המניות אנחנו נראה את משרד האוצר מתחיל לייחס לכך חשיבות גדולה יותר".

דבר אחד בטוח: הדולר החלש מסייע לכלכלת ארה"ב בדמות של הגדלת הייצוא ממנה. מאז הרבעון השלישי של 2009, הייצוא האמריקני תרם 1.4% לצמיחת התמ"ג, שעומדת על 3% בקצב שנתי.