רוקמת את עצמה לדעת
אדוה דרורי רוקמת את החרדות שלה, תופרת את הזיכרונות, מאחה את התשוקות ואורגת את הכמיהות. היא עושה זאת בשלל צבעים אבל נותנת לאדום ולשחור להשתלט, כלשונות אש משתלחות, בחלל הגדוש שיצרה בגלריה הקיבוץ בתל-אביב. כבר בכניסה היא מדברת בכפל לשון: שטיח אדום מזמין להיכנס ברוב הדר, והיא מבקשת לחלוץ נעליים, כבמקדש.
תחושת הדואליות נמשכת כאשר נפגשים בחומרי היצירה של דרורי: יריעות רקומות, גלימות צבעוניות, מוביילים בובתיים ואף בובות פרווה, כפפות וכובעים - כולם כמו קוראים לגעת, אך בו בזמן זועקים כשלטי אזהרה חמורה. במרכז חלל הכניסה עומדת עגלת תינוקת ועליה כתוב "אל תיגע בי". בחדר השני שמלת כלה שהתרוקנה. אריה פרוותי מחבק וכובעו, ככיפה סרוגה, מכותב במילה "סליחה". באמתחתו מתנות קטנות וילדותיות, שהחביאה האמנית כמו "פרסי ניחומים" חסרי ערך.
דרורי היא מיצגנית ויוצרת מורכבת, אשר ממעטת להציג בתערוכות "סטטיות". את עיקר נוכחותה בזירת האמנות בארץ ביססה כאמנית פרפורמנס, המציגה לעיניהם של מעטים, במסגרות אלטרנטיביות שונות. תערוכת היחיד שלה, שתיפתח מחרתיים (חמישי), היא אירוע נדיר ומסקרן, שבו היא כובשת את חלל הגלריה כולו והופכת אותו לממלכה הזויה, השואבת את דימוייה מעולם של חלומות וסיוטים.
כותרת התערוכה באנגלית בשםThe Silent Kingdom ובעברית שורה מבארת: "אדוה דרורי רוקמת ביוגרפיה". שני הדברים נכונים ומתקיימים בכפיפה אחת: מצד אחד, התפאורה הבדויה, מקסם שווא של פרטים שמתחברים יחד במרקם סבוך ובעבודת יד עמלנית, אובססיבית וסיזיפית. מצד שני - הכל אמת, הכול נובע מחייה האישיים, מחומרי היום יום של ילדותה, מניסיונות ההתבגרות וההתפכחות.
דרורי, בת קיבוץ שריד התחילה את לימודי האמנות בבצלאל והמשיכה בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים. מרבית העבודה המוצגת בתערוכה נעשתה במסגרת לימודיה באנגליה, שם התמחתה בתרפיה באמנות לפי הגישה האנתרופוסופית. התרפיה שלה, היא מודה, מתחילה אצל עצמה. העיסוק שלה באמנות הוא גם עיסוק בפצע הפתוח של המכאובים שלה.
התערוכה מלווה בפס-קול שיצרה המוזיקאית הווקאלי סטית אתי בן-זקן, המשרה על חלל הגלריה אווירה הנעה בין נעימות חדר ילדים לבין ויכוחים כועסים ומהוסים הנשמעים מבעד לדלת חדר ההורים. לצד אלה שזורים בו שירי עם, רגעי חלום וקטעים מסיפורי ילדים.
"התערוכה היא פרוייקט ביוגרפי, בו אני חוקרת את עברי", אומרת דרורי. "חלק גדול מהלימודים שלי נעשה דרך התבוננות מעמיקה בפצעים נפשיים אישיים ומציאת דרכים יצירתיות לעבודה דרכם. אני רואה בעיסוק בעצמי גם השלכות שמעבר - לחברה שבה אני חיה והחברה שבה גדלתי.
"במהלך הלימודים באנגליה התגוררתי בהוסטל של סטודנטים. המגורים המשותפים, מקלחות, מטבח וחדר אוכל, העלו זכרונות רבים מבית הילדים בקיבוץ". מארג היצירות של דרורי משלב משי וצמר טבעי עם צעצועי פלסטיק זולים. היא מסבירה כי היא מבקשת ליצור רקמה אורגנית משעטנז של חומר "חי" (טבעי) וחומר "מת" (מלאכותי). גולת הכותרת של המיצב הן "גלימות ביוגרפיות" - התלויות על הקירות ומכילות טקסטים ומסרים. "כל גלימה מייצגת פרק בחיי, שזירת ההתבוננות בעבר דרך הנעשה בהווה עם מבט לפי כוחות עתיד חדשים".
גלריה הקיבוץ, דב הוז 25, תל-אביב. הפתיחה יום חמישי 28.4. ב'-ה': 11:00-15:00 16:00-18:00; ו' וערבי חג: 11:00-14:00
צדוק בן דוד מתגייס למען הילדים
תערוכה מיוחדת של עבודות חדשות של האמן צדוק בן-דוד תיפתח ביום שישי הקרוב בבית המכירות הפומביות סותבי'ס בתל-אביב. בתערוכה 31 פסלים ויצירות מ-3 סדרות שונות, ועבודה אחת שהיא one piece - יחידה מסוגה. היצירות מיועדות למכירה, שכל הכנסותיה יועברו לעמותת מפעלות חינוך וחברה, בחסות כתר ובנק הפועלים.
עמותת מפעלות חינוך וחברה עוסקת בפעילות חינוך באמצעות כדורגל,והיא מאגדת למעלה מ-20 אלף ילדים בקבוצות ספורט וחינוך. העמותה, מייסודה של אגודת ידידי הפועל תל-אביב היא עמותת החינוך הבלתי פורמלי הגדולה בישראל. היא פועלת מזה 13 שנה בתחום הספורט, החינוך והחברה בקרב ילדים ונוער, רובם מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל.
בין השאר היא מפעילה קבוצות ילדים ביישובי הצפון, בעוטף עזה, בפנימיות, בהוסטלים וכפרי ילדים, במגזר הבדואי, במרכזי קליטה, במסגרות לחניכים בעלי צרכים מיוחדים, במתקן כליאה לנוער, עם ילדי הפליטים ועוד. רבים מהחניכים הם ממעמד סוציו אקונומי נמוך. בשנתיים האחרונות הרחיבה מפעלות את פעולתה מחוץ לישראל, והחלה לפעול ברשות הפלסטינאית, בירדן, בהאיטי, בקמרון וברואנדה.
הקשר עם צדוק בן-דוד נוצר כבר במכירת צדקה קודמת של העמותה, אך כעת הוא התגייס באופן אישי ומיוחד. זהו מקרה יוצא דופן של תערוכת יחיד של אמן בינלאומי, תוך שיתוף פעולה עם סותבי'ס, שתקיים את המכירה. הקשר בין בן-דוד לסותבי'ס חורג מעבר למסגרת המכירות הפומביות. בעבר הציג בהצלחה עבודות מוזמנות בתערוכות הקיץ הגדולות של סותבי'ס בבריטניה, שנמכרו במאות אלפי ליש"ט.
שווי היצירות בתערוכת המכירה הנוכחית מוערך בכ-250 אלף דולר. היצירה המרכזית, פסל עץ מורכב מדמויות אנושיות, מוערכת בין 52 ל-65 אלף דולר.
צדוק בן-דוד, בית סותבי'ס, 29.4-6.5, יהודה הלוי 11, תל-אביב. א'-ה' 10:00- 17:00 יום ו' עד 13:00.
שיבולת בנמל
למילה "שיבולת" בעברית משמעות ברורה וקונוטציה אחידה באוזני כל דובר השפה. מעניין כיצד התגלגלה המילה בשפות ניכר, והפכה למטאפורה ציורית, המתארת הפרדה וחיץ בין אנשים ממוצא אתני או מתרבות שונה. זאת, בעקבות הסיפור התנ"כי על בני שבט אפרים, שהגו את המילה "סיבולת" ובכך הסגירו את מוצאם.
המעצבת הבכירה ענת קציר הנחתה ואצרה פרויקט של סטודנטים בשנה ד' ללימודי תקשורת חזותית בבצלאל, במסגרתו התבקשו התלמידים לעסוק במפריד ובמאחד במציאות הדו-לשונית והרב-תרבותית של יפו. העבודות
שנעשו במסגרת הקורס הן "Site Specific" כלומר - מותאמות במיוחד למרחב בו הן מוצגות: תמצאו אותן על המדרכות, על קירות, על דלתות נפתחות, על ספסלים ורובן ככולן דורשות מבט שני כדי להבין את המטען החבוי בחובן.
"כל ההרפתקה הזו החלה בעקבות פנייה של חברת 3M אלינו עם סדרה חדשה של מדבקות לתנאי חוץ, המתאימות להדבקה על משטחי קירות ומדרכות בכל טקסטורה. ניצלנו את ההזדמנות ובשיתוף עם נמל יפו יצרנו תערוכה שלא רק מוצגת בנמל אלא גם עוסקת בתכנים המתקיימים בו", אומרת קציר. "כל העבודות הן דו-לשוניות, בעברית ובערבית, והן עוסקות במפגש הטעון והמרתק בין שתי השפות ושני העמים".
"שיבולת" בנמל יפו, עד סוף השבוע (30.4), פתוח כל היום, הכניסה חינם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.