אוגמנטד ריאליטי: גימיק או תחילתה של מהפכה?

גלעד בכר, מנהל בחברת OnTheMob, במדור חודשי חדש המסקר את שוק הפרסום בסלולר בארץ ובעולם ■ והפעם: אוגמנטד ריאליטי - מאיפה זה נולד, ולאן זה עוד צפוי להגיע

בחודשים האחרונים ניתן לראות התעוררות מרשימה של תופעת האוגמנטד ריאליטי. למי שטרם נתקל במונח, מדובר בחיבור של העולם הווירטואלי עם העולם האמיתי. לרוב, האוגמנטד מתבצע על-ידי מצלמת הסלולר או מצלמת מחשב, ש"מלבישה" עצמים וירטואליים לתוך המציאות שנראית מבעד לעדשת המצלמה.

אז אמנם עוד לא הגענו לעולם המצטייר מדהים בסרטון הבא, אבל אנחנו בהחלט מתקרבים בצעדי ענק:

תהליך האוגמנטד ריאליטי התחיל בצורה פשוטה למדי - זיהוי ברקוד דיגיטלי.

ברקוד
 ברקוד

אותם הברקודים נקראים על-ידי מצלמת הסלולר ומבצעים פעולה מסוימת. מאחורי כל קוד QR ניתן להכניס לינק לכתובת אינטרנט מסוימת או כל טקסט אחר.

הסיבה לשימושים הרבים בקוד ה-QR היא שפעולת הסריקה באמצעות המצלמה הסלולרית מהירה בהרבה מאשר הפעלת הדפדפן הסלולרי והקלדת כתובת אינטרנט מלאה.

כל מכשירי הסלולר המתקדמים תומכים כיום בטכנולוגיה, ויש אף מכשירים שלא מצריכים התקנת אפליקציה לקריאת הקוד, אלא עובדים החל מהפעלת המצלמה.

עניין קריאת הקוד הוא לא ממש אוגמנטד ריאליטי, אלא רק מגרד את קצה הקרחון. הוא אמנם גורם למכשירים לקרוא קוד מסוים, לעבד אותו ולבצע פעולה, אבל לא ממש "מבריג" את המציאות הווירטואלית לתוך המציאות עצמה.

השלב הבא בטכנולוגיית האוגמנטד הוא "הלבשת" תוכן מסוים על-פי מיקום פיזי. לדוגמה, באפליקציה של דפי זהב ניתן לפתוח את החיפוש באמצעות מצלמה ולכוון את האייפון לכיוונים שונים ברחוב. על התמונה שנראית מהעדשה של האייפון מולבשות תגיות אוגמנטד, שבעזרתן ניתן לראות את הפרטים של העסקים באותו האזור.

אוגמנטד
 אוגמנטד

השלב הבא של האוגמנטד הוא קריאת תוכן שאינו ברקוד; לצורך העניין, זיהוי לוגו של חברה או זיהוי תנועה של עצם מסוים. קריאת התמונה בצורה הזו אמנם יכולה להיות יותר מורכבת, אך עדיין מדובר בשלב בסיסי יחסית, היות ומדובר בתמונה אחת בסביבה מוכרת.

לדוגמא, חברת פורד מלמדת איך להחנות את המכוניות שלה ולהחליף לרכב את הצבע באמצעות קריאת תנועות הידיים.

שימוש נוסף, שנפוץ עם סריקת עצם קבוע ומיקום פיזי, נעשה על-ידי חברת רד בול. החברה השיקה אפליקציה של משחק מכוניות שבו בניית מסלול המירוץ מבוצעת באמצעות סריקת החלקים העליונים של פחיות הרד בול.

חברת Axe עשתה משהו מרשים בהרבה בתחנת הרכבת בלונדון. הם שמו משטח מיוחד על הריצפה ומסך ענק למולו. כל מי שנעמד על המשטח ומסתכל על המסך שמולו, רואה את עצמו בשידור חי ולידו דמות וירטואלית של מלאך שנע סביבו. האינטראקציה והתגובות של האנשים בהחלט מומלצות לצפייה.

השלב המתקדם ביותר שניתן להגיע אליו באוגמנטד ריאליטי הוא עיבוד תמונה תלת-ממדית בסביבה משתנה. בחיפושי אחר הדבר הגדול הבא מצאתי חברה ישראלית שלדעתי הולכת לשנות את חוקי המשחק בעולם האוגמנטד.

Irregular Apps היא חברת סטארט-אפ שפיתחה פלטפורמת עיבוד תמונה ייחודית, המיושמת על קשת רחבה של מכשירים (לרבות סמארטפונים וטאבלטים). באמצעות הטכנולוגיה ניתן לזהות אובייקטים תלת-ממדיים ללא תלות בסביבה, בקוד QR או בכל תבנית אחרת.

החברה יוצרת יישומי אוגמנטד ריאליטי מתקדמים, המשלבים בתחומי הפרסום, הבידור והמשחקים הדיגיטליים אלמנטיים פיזיים הנמצאים בשימוש יום-יומי.

מצורפת כאן הדגמה של האפליקצייה האחרונה שאירגולר אפס הוציאו לכבוד חג הפסחא, המלבישה עולם וירטואלי על כל ביצה שתביאו מהמקרר.

ראיתם קמפיין סלולרי מוצלח?

רוצים לשמוע עוד על נושא מסויים?

אשמח לקבל תגובות לאימייל:

Gilad@OnTheMob.com

OnTheMob היא חברת שיווק במדיה הסלולרית המספקת שירותי פיתוח אפליקציות, רכש מדיה, בנייה, ליווי ויישום של אסטרטגיית סלולר.