לאומי: הצעד של פישר לבדו לא יעצור את עליית הדירות

"ריבית בנק ישראל תמשיך ותעלה בחודשים הקרובים, אם כי בשיעור מתון מאשר החזוי על פי בנק ישראל (4.4% בעוד שנה)"

בנק ישראלהודיע אתמול (ד') כי רכיב ההלוואות בריבית משתנה (במסלול הצמוד והלא צמוד) יוגבל לשליש מסך ההלוואה לדיור, על הלוואות שיינתן להן אישור עקרוני החל מה-5 למאי.

עניינו של בנק ישראל באשראי הניתן במסלול של ריבית משתנה, נובע מכך שמדובר במסלול החשוף באופן ישיר למדיניות הריבית בה הוא נוקט ומגדיל את הסיכון, הן ברמת הלווה הבודד והן ברמת המערכת. משכנתאות בריבית משתנה ובפרט במסלול הלא צמוד הפכו אטרקטיביות במיוחד בתקופת המשבר בעקבות הירידה הדרמטית בריבית בנק ישראל.

כלכלני בנק לאומי מציינים, בסקירת המאקרו שהתפרסמה היום, כי הסיכון העיקרי ללווה במסלול של משכנתאות בריבית משתנה לא צמודה, נובע מהתנודתיות הפוטנציאלית הגבוהה יחסית של ההחזר החודשי (העלייה בריבית בנק ישראל ממנה נגזרת ריבית הפריים, מתבטאת באופן מלא בעליית ההחזר החודשי). ברמת המערכת, סיכון זה עלול להתבטא בעלייה בהיקף הלווים שכושר ההחזר שלהם יפגע.

אמנם הריבית המשתנה הלא צמודה הנה נמוכה במיוחד, אך כך גם הריביות במסלולים בריביות קבועות. לכן, בלאומי סבורים כי הצעד הנ"ל, שמטרתו להקטין את הסיכון המערכתי הנובע מהגידול בהיקף האשראי לדיור במסלול של ריבית משתנה, ואת ההשפעה שעשויה להיות לגורם זה בהחלטות הריבית העתידיות, עלול שלא להספיק כדי ל"צנן" את הביקושים ולמתן את עליות המחירים בשוק הדיור. עליות מחירים אלה נובעות כידוע גם ממחסור בהיצע אשר הטיפול בו אינו במסגרת אמצעי המדיניות המוניטרית.

בנוגע לשיעור הריבית מציינים בלאומי כי "ריבית בנק ישראל תמשיך ותעלה בחודשים הקרובים, אם כי בשיעור מתון מאשר החזוי על פי בנק ישראל (4.4% בעוד שנה), זאת בכדי למתן את ההשפעה של המדיניות המוניטרית המרחיבה על שיעור האינפלציה ובפרט על מחירי הדירות".