טרישה אותת: הריבית לא תעלה ביוני; האירו צונח ל-1.46 ד'

(עדכון) - אין הפתעות באירופה ובבריטניה: הריביות נותרו על כנן, ברמה של 0.5% ו-1.25% בהתאמה ■ טרישה: "הסיכונים לצמיחה ולעליית מחירים - עדיין עולים"

הריבית באירופה ובבריטניה נותרה על כנה, אך דבריו של נגיד הבנק המרכזי במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר פירסום ההחלטות אשר הצביעו על כך שטרישה לא יעלה את הריבית ביוני, למרות שיעקוב מקרוב אחר קצב עליית המחירים שממשיך להוות סיכון, מובילים לצניחה בשערו של האירו בכ-1.8% לרמה של כ-1.46 דולר ולירידות חדות שנרשמות היום גם במחירי הסחורות. הבורסות ברחבי אירופה נכנסו למגננה ורושמות ירידות של 1% ויותר.

בשעה 15:30, (שעון ישראל) החלה מסיבת העיתונאים החודשית של נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן קלוד טרישה, שאמר כי "ה-ECB ימשיך לעקוב מקרוב אחר יציבות המחירים במהלך החודשים הקרובים, לפני שיעשה כל שינוי". מהדברים ניתן להבין כי העלאת הריבית הבאה לא תהיה לפני יוני.

עם זאת, טרישה גם אמר כי "תנאי הנזילות וההלוואות לרכישת נכסים יתואמו על פי הצורך בזמן המתאים". טרישה הוסיף כי "הסיכונים לצמיחה ולעליית מחירים עדיין מצויים בעלייה" וציין כי "קצב ההתרחבות הכלכלית באיחוד האירופי נותר מתון". נזכיר כי בחודש האחרון עלתה האינפלציה באירופה ל-2.8% במונחים שנתיים.

טרישה אמר עוד כי ה-ECB מקדם בברכה את התוכנית שנחתמה עם פורטוגל, אך לדבריו החלטת הריבית לא מושפעת מהמצב בפריפריה (מדינות הפריפריה המצויות כיום בקשיים משמעותיים מבחינת חובותיהן הן פורטוגל, אירלנד ויוון, אשר עם כולן מצוי הבנק המרכזי בשלבים שונים של תוכניות סיוע). בתשובה לשאלת הכתבים לגבי מועד העלאת הריבית הבא אמר טרישה "אנו אף פעם לא מתחייבים מראש ביחס לריבית". נציין כי ההחלטה להותיר את הריבית על כנה התקבלה פה אחד.

"אני לא חושב שיש לנו בעיה של אמון" הוא אמר בהתייחסו לשאלה ביחס לקשר של ה-ECB לשוק. בהתייחסו לשער הגבוה בו נסחר האירו אמר טרישה "באנליזה שאנו עורכים, אנו מתייחסים ולוקחים בחשבון גם את שערי החליפין".

נציין כי שערו של האירו כנגד הדולר שנפל כבר בדקות הראשונות לאחר הנאום בכ-1%, ממשיך ליפול הערב לרמות של 1.46 דולר לאירו. נזכיר כי רק לפני יומיים עלה האירו לשער שיא של שלוש השנים האחרונות כשנסחר ברמות של 1.5 דולר.

הבנק המרכזי בבריטניה פרסם היום (ה') ב-14:00 את החלטת הריבית במדינה, אותה הותיר כצפוי ללא שינוי ברמה של 0.5%.

נגיד הבנק המרכזי בבריטניה, מרווין קינג, הודיע על הותרת הריבית ללא שינוי. ההודעה תואמת את ציפיות האנליסטים, שאף הגדילו וכינו מוקדם יותר את אירוע ההכרזה ככזה ש"לא ישפיע כלל על השוק". בנוסף, הודיע הבנק כי הוא ממשיך בתוכנית ההרחבה הכמותית שלו לרכישת אג"ח בהיקף של 200 מיליון אירו (330 מיליון דולר).

ב-14:45 (שעון ישראל) דיווח גם הבנק המרכזי של אירופה כי הריבית בגוש נותרה על כנה ברמה של 1.25%, זאת בהתאם להערכות המוקדמות בשוק. נזכיר כי בחודש שעבר העלה טרישה את הריבית באיחוד האירופי בשיעור של 0.25% בניסיון להתמודד עם הלחצים האינפלציוניים ביבשת.