הנפקה מוצלחת ל"פייסבוק של סין": רנרן גייסה 745 מ' ד'

הרשת החברתית האינטרנטית המובילה בסין זינקה ב-28.6% ביום המסחר הראשון שלה לשווי של 7.4 מיליארד דולר

הרשת החברתית האינטרנטית המובילה בסין, רנרן (Renren), נכנסה לוול סטריט ברגל ימין והציגה הנפקה כמו של פעם, לפני התפוצצות הבועה בתחילת העשור שעבר: חברה מפסידה שמגייסת מאות מיליוני דולרים ומזנקת בחדות ביום המסחר הראשון שלה - ב-28.6%.

רנרן גייסה 743.4 מיליון דולר בבורסת ניו-יורק ושווי השוק שאליו המריאה הוא של 7.4 מיליארד דולר. הכנסות החברה היו 76.5 מיליון דולר ב-2010 והפסדיה הסתכמו ב-64 מיליון דולר. המשמעות: החברה נסחרה בסוף יום המסחר הראשון שלה לפי מכפיל הכנסות של 90 בעוד שהיא מפסידה דולר כמעט על כל דולר של הכנסות. לחברה יש 117 מיליון משתמשים פעילים.

הצלחת ההנפקה של רנרן מעידה על הלהט של המשקיעים להשיג אחיזה בחברות אינטרנט חברתיות, כאשר עיני מרביתם נשואות באופן טבעי להנפקה הצפויה של פייסבוק במהלך השנה הבאה.

"ההצלחה של הנפקת רנרן רק מגרה את התיאבון של המשקיעים לקראת ההנפקה של פייסבוק", אומר ביל בר מבית ההשקעות Morningstar.

האטרקטיביות הגדולה של חברות אינטרנט חברתיות בעיני המשקיעים, בצירוף העובדה שסין מהווה את שוק האינטרנט הגדול בעולם, סייעו לרנרן להיחשב לסחורה חמה.

המשקיעים העדיפו להעלים עין ממספר עניינים מעוררי תמיהה שנתגלו, דוגמת ההתפטרות של ראש ועדת הביקורת של רנרן והתנהלותה הפיננסית המעורפלת. זאת, בנוסף לשיתוף הפעולה שלה עם מדיניות הצנזורה המחמירה של ממשלת סין על המידע המועבר באינטרנט.

שאלות הועלו גם באשר למספר המשתמשים הרשומים האמיתי של רנרן. רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) דרשה מהחברה לתקן את המספרים שעליהם הצהירה בתשקיף שהגישה ובעקבות כך, הודתה החברה כי מספר המשתמשים הייחודיים שלה גדל ב-5 מיליון (19%) במהלך הרבעון הראשון של 2011, ולא ב-27%, כפי שהצהירה מראש.