המלצות חמות: מניית תשתיות ימיות - לא לבעלי לב חלש

Orion Marine היא מחברות בניית התשתיות הימיות הגדולות בארה"ב, שתמיד תייצר עבודה ■ האם זה מספיק למרווח הביטחון שלכם?

מלאי המניות הזולות בשוק הולך ומצטמצם, וקשה יותר ויותר למצוא מניות שיתנו מקדמי ביטחון להגנה מפני ירידות. ישנן מניות שההשקעה בהן עתידה להשתלם למשקיע הסבלן בעוד מספר שנים, אך הן לא מציעות מקדם ביטחון. בשיטת הערך אנחנו מסתכלים 5 שנים קדימה, ולכן הירידות ברוב המקרים חושפות את החברות הטובות ביותר שלנו.

בחברת הבנייה הימית Orion Marine Group (סימול: ORN) ניתן לראות שהמספרים מציעים את הביטחון, אולם יש שיגידו שהעסק לא בהכרח בטוח. זאת אשאיר לכם להחליט.

Orion Marine היא אחת מארבע החברות המובילות בארה"ב לבניית תשתיות ימיות, ועיקר פעילותה במרינות ומקומות עגינה. לכאורה מדובר בעסק שימשיך לפעול גם בתקופות האטה בבנייה, בשל הצורך בשיפוץ מקומות אלה אחת לכמה שנים, כך שמדובר בעסק מחזורי שצפוי תמיד לייצר עבודה. נכון לדיווח האחרון, החברה מחזיקה בבעלותה צי אניות שכולל מאות כלי שיט.

בהכנסותיה ניתן לראות הישענות ישירה על תקציבי ממשלה: 64% מגיעים מהממשל, רשויות מוניציפליות וכדומה, ול-36% הנותרים אחראיים לקוחות פרטיים.

השוק בארה"ב נמצא כיום בבעיות תקציב, והמדינות השונות עוצרת לא מעט פרויקטים. באופן כללי, שוק ההון לא אוהב חברות שיש להן תלות גדולה בתקציבי הממשל, ולכן ניתן להבין חלק מהסקפטיות כלפי החברה. אם זה לא מספיק, אזי חברות הבנייה הגדולות שחיפשו תחומים חדשים כתחליף להאטה, התחילו להיכנס לתחום המרינות, ובכך גברה התחרות ל-Orion Marine.

בנוסף, Orion Marine מפגרת בשנה האחרונה בצורה משמעותית אחר השוק והענף שבו היא פועלת. הסיבה העיקרית לכך היא פספוסי תחזיות. אך האם זה מוצדק שהתמחור הנוכחי שלה יהיה בחלק הנמוך של 52 השבועות האחרונים, בעוד המדדים רק עולים?

מפספסת תחזיות, אך דומיננטית בשוק

הכנסותיה נכון לשלוש השנים האחרונות, מציגות עלייה ממוצעת של 10% בשנה, עם שולי רווח גולמי של 18% - שוליים שמציגים ירידה של 300 נקודות בסיס משנה קודמת. הנתון הזה מאשר לנו את הגידול בתחרות ובעלות חומרי הבנייה.

למרות זאת שומרת החברה על שולי רווח תפעולי מכובדים ביותר, שמציגים דומיננטיות בשוק מבחינת הפעילות שלה - כ-10% בממוצע בשלוש השנים האחרונות.

במאזן החברה תמצאו יתרת מזומנים השווה ל-10% מערכה בשוק, וכן נכסים מוחשיים בשווי של 65% מערכה בשוק. מדובר בנכסים שהם בבעלותה המלאה.

לחברה אין חוב לטווח ארוך כלל - כך שעלויות מימון מטריד אין כאן. סך המאזן שלה מציג מכפיל הון P/BV (רש"ת: Price to Book Value) של 1, שהוא נמוך יחסית לענף.

דוח תזרימי המזומנים מציג תמונה קצת שונה, שמצריכה לדעתי מעקב מרבעון לרבעון לבחינת ההתייעלות. התזרים הנקי לא ממש נקי, וזה נובע בעיקר מהוצאות הון על רכישת ציוד קבוע ושינויים בהתחייבויות.

ב-2009 דיללה החברה את בעלי המניות כדי להחזיר חוב ולרכוש עוד אניות - דבר שלדעתי הוא המינוס הכי גדול, שכן היא יכולה הייתה לקחת מימון זול בלי קושי.

החברה בעלת שווי שוק קטן - כ-280 מיליון דולר, ונמצאת תחת סנטימנט שלילי. אולם היא פעילה בענף שתמיד יהיה בו צורך כאמור, ובפרט שלממשלה יש לא מעט פעילות צבאית ימית שיש צורך לשמר. לאור העובדה ש-Orion Marine היא בין השחקניות הגדולות בתחום, אני מאמין שהיא תהיה שחקנית מרכזית עוד שנים ארוכות בארה"ב.

נכון ל-12 החודשים האחרונים, החברה נסחרת לפי מכפיל רווח 12 - נמוך מהענף, שעומד על ממוצע של 20. בהתחשב בכך שלחברה אין חוב, וכול הנכסים בבעלותה - מדובר במכפיל שהוא אפילו זול יותר. חשוב לזכור שהחברה מציגה צמיחה ממוצעת של 10% בשלוש השנים האחרונות, שהן שנות מיתון.

חסרון נוסף הוא ההנהלה שדיללה את המשקיעים, ושאינה רוכשת מניות ולא מחלקת דיבידנד. אולם מי שמחפש לעשות רווח על ערך המניה, יכול למצוא בה הזדמנות. צריך לקחת בחשבון, שההזדמנות הזו מגיעה עם תנודתיות לא קטנה בשער המניה, כך שזו לא השקעה לבעלי לב חלש.

* הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור

mati@valueoak.com