שלדור: מיזם התקשורת של חברת החשמל לא כלכלי

שלדור הציגה בפני ועדת המכרזים ושר התקשורת משה כחלון את מסקנות הביניים שלה, ובמסגרתן היא ממליצה להכניס שינויים משמעותיים במתכונת המכרז וברישיון

אין הצדקה כלכלית למיזם התקשורת של חברת החשמל בתנאי המכרז הקיימים - כך קובעת חברת הייעוץ שלדור, שנשכרה לצורך ליווי ועדת המכרזים לבחירת משקיע במיזם.

שלדור הציגה בפני ועדת המכרזים ושר התקשורת משה כחלון את מסקנות הביניים שלה, ובמסגרתן היא ממליצה להכניס שינויים משמעותיים במתכונת המכרז וברישיון. עם הגשת המסקנות, כחלון יצטרך להכריע אילו שינויים יש להכניס.

מיזם התקשורת של חברת החשמל הוא פרויקט הדגל של כחלון, והוא זוכה גם לתמיכת הממשלה, שאישרה את קידומו פעמיים. כחלון רואה בו הזדמנות נדירה להביא בראשונה לפריסת סיבים אופטיים לבתים, אלא שבמסגרת העבודה על המכרז מתבררים קשיים במימושו. אחד מהם הוא קושי משמעותי להשיג רווחיות בלוח הזמנים שקבעה הממשלה - כיסוי של 80% מבתי האב בישראל בסיבים אופטיים בתקופה של חמש שנים, עם אופציה להארכה של שנתיים.

הפתרון האפשרי הוא להגדיל את תקופת הפריסה של הסיבים ל-10-12 שנה לפחות. אפשרות אחרת היא לצמצם את היקף הפריסה, אך מאחר שמדובר בפרויקט לאומי, סביר להניח שהממשלה לא תסכים.

בשלדור בדקו גם את ההיתרים שניתנו למיזם על ידי המשרדים השונים ואת טיוטת הרישיון שהכין משרד התקשורת, ומצאו שבהיבטים מסוימים הקשר בין חברת החשמל למיזם עשוי אף הוא להקשות על המיזם להתרומם מבחינה כלכלית, ולפיכך יש לשנות את התנאים גם ברישיון. ועם זאת, אבן הנגף העיקרית, אומרים גורמים המעורבים במיזם, היא תנאי הפריסה, וללא שינוי שלהם, המיזם לא יקום.