"מחירי הדלק בלתי נסבלים; שטייניץ עושה מה שבא לו"

ביקורת מבית על שר האוצר: ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעת החוק של ח"כ מירי רגב לפיקוח על מס הדלק ■ לפי ההצעה, שטייניץ יוכל לעלות מעתה את מס הבלו רק באישור של ועדת הכספים ■ "אסור שנזניח את מעמד הביניים, זה יחזור אלינו כבומרנג"

שר האוצר יובל שטייניץ זוכה לביקורת מבית על העלאת מחירי הדלק: ועדת שרים לחקיקה תדון ביום ראשון בהצעת החוק של ח"כ מירי רגב (ליכוד) המבקשת להגביר את הפיקוח על מס הבלו. במכתב ששלחה רגב לחברים בוועדת השרים, הסבירה כי היא מבקשת באמצעות החוק למנוע מצב שבו נגבים מהציבור כספים בלא אישור.

רגב מציעה להשאיר את ההסדר הנהוג כיום בשינוי אחד: צו בדבר שינוי בשיעור הבלו ייכנס לתוקף רק לאחר אישורו בוועדת הכספים, ולאחר שניתנה אפשרות לחברי הכנסת לדרוש את ביטולו ולקיים בכך דיון במליאת הכנסת.

"תירוץ קלוש"

רגב, שמבקשת להפחית את מחיר הבלו, אומרת כי הניסיון להסביר את עליית המחירים בכך שמדובר בתופעה עולמית, או במשבר עולמי בכל משק האנרגיה, "הוא תירוץ קלוש לאור העובדה שבמשך 13 שנים מחיר הבלו לא עלה, ורק לפני כשנתיים הוחלט במשרד האוצר להעלות את שיעור הבלו באופן מדורג, עד שמחיר הדלק הגיע בחודשים האחרונים למחיר של מעל 7 שקלים לליטר. מחיר הדלק אף צפוי לעלות בעוד 20 אגורות לליטר בשנת 2012, כך לפי צו בדבר העלאת שיעור הבלו שפורסם בסוף 2010".

רגב תוקפת את האוצר ואומרת ש"הבלו צריך להישאר קבוע. לא יכול להיות שהאוצר יחשוב שיש לו פה איזו פרה שואבת של תקציב. האוצר מרוויח ממחיר הדלק בכל מקרה, אז לא צריך להגזים. המצב היום הוא בלתי נסבל. אין אחד שנכנס לתחנת דלק ולא מקלל, ולכן אני מבקשת את התערבות ראש הממשלה. מחיר הדלק עולה והאזרח יכול להבין את זה אבל כשמחיר הבלו עולה, האזרח לא מוכן ולא רוצה להבין את זה", היא אומרת.

הליכוד ישלם את המחיר

רגב זועמת על כך שגם כשמחיר חבית נפט עמד בעבר על 107 דולר ומחיר הדלק היה 7 שקלים, מחיר הבלו היה קבוע, ועמד על 2.80 שקלים. "לכן העלאה של כמעט שקל של המס היא לא הגיונית", היא אומרת. "שר האוצר לא יכול לעשות מה שבא לו. מעכשיו הוא יוכל להעלות את הבלו רק באישור ועדת הכספים".

רגב חוששת כי הליכוד ייפגע כתוצאה מההתנהלות הזו, והיא סבורה שהליכוד נתפס כמי שהזניח את הנושא החברתי. "במצב של היום המשכורות לא עולות ומחיר הדלק והמים רק עולים - זה יחזור אלינו כבומרנג. אסור שנזניח את מעמד הביניים. חבל שדווקא הציבור יזכור לנו את הדברים האלה. אני מאמינה שראש הממשלה יוכל לקבל את ההחלטה הנכונה, ולא על חשבון המחיר שגם ככה הוא מאוד גבוה".