בעלי הממון קנו את רוב המניות של החברות הפרטיות הלוהטות

מנתוני סקנדמרקט, שפיתחה פלטפורמה למסחר במניות של חברות פרטיות, עולה כי מאז שהוקמה לפני שנתיים בוצעו דרכה עסקאות בהיקף של 600 מיליון דולר

המסחר במניות של חברות טכנולוגיה פרטיות בארה"ב הולך ומתבסס. מאז שהחלה פעילותה המסחרית של חברת SecondMarket, המציעה פלטפורמה מקוונת למסחר במניות של חברות פרטיות, לפני כשנתיים, יש יותר קונים ויותר מוכרים.

סקנדמרקט מיסדה את המסחר שהתנהל מאחורי הקלעים, והיא מאפשרת לבעלי מניות בחברות פרטיות להעמיד את מניותיהם למכירה עוד לפני הנפקה. כך, עובדים בפועל ועובדים לשעבר שיש להם אופציות בחברה יכולים לממש אותן גם אם החברה לא נמכרה או יצאה להנפקה ראשונה.

חברת סקנדמרקט פרסמה אתמול (ג') את הדוח שלה לרבעון הראשון לשנת 2011, הסוקר את הפעילות בשוק השניוני באחזקות בחברות פרטיות.

נתון מעניין שעולה מהדוח הוא כי רוב הקונים היו אנשים פרטיים בעלי הון - בעיקר אנג'לים ובעלי ממון אחרים - ולא קרנות הון סיכון או פרייבט אקוויטי.

60% מקוני המניות הפרטיות היו בעלי הון פרטיים, שברבעון הרביעי של 2010 ביצעו 18% מהעסקאות; קרנות ההון סיכון לעומת זאת לא ביצעו כלל עסקאות בחברות פרטיות ברבעון הראשון של 2011, ואילו ברבעון הקודם ביצעו 43% מהעסקאות. את המהפך הזה סקנדמרקט זוקפת לזכותה, שכן לפני הקמתה הגישה לאחזקות בחברות הללו הורשתה רק למתי מעט.

סקנדמרקט מדווחת עוד כי ברבעון הראשון של השנה נעשו עסקאות בהיקף של 115.4 מיליון דולר, וכי בשנתיים האחרונות, מאז השקת הפלטפורמה, נעשו עסקאות בהיקף של 600 מיליון דולר.

על-פי ניתוח העסקאות ברבעון הראשון, המשקיעים, המייסדים ועובדים לשעבר בחברות, מכרו נתחים גדוליםיותר מהאחזקות שלהם (86%), והעובדים בפועל תפסו רק 4% מכלל העסקאות.

ייתכן שהעובדים בפועל כבר מכרו את האחזקות שלהם או שהם מעדיפים בשלב הזה לשבת עליהן.

סקנדמרקט לא פרסמה פרטים על עסקאות מכירה או קנייה בחברות מסוימות, אך הרכיבה את רשימת החברות הלוהטות ואת רשימת החברות שזוכות ליותר עניין, ובהן עליבאבא, חברת המסחר המקוון; Dropbox שמאפשרת שיתוף בטוח בקבצים; ו-Hulu המאפשרת צפייה בתוכניות טלוויזיה באינטרנט.

על-פי ניתוח העסקאות ברבעון החולף, חברות השירותים למשתמשים (פייבסוק, גרופון) עדיין מושכות את רוב תשומת הלב, כאשר הביקושים לרכישת מניות שלהן כמעט כפולים בהשוואה להיצע. ואכן, בחברות השירותים נעשו הרוב המוחלט של העסקאות בקבעון הראשון של 2011 - 95%.

אנג'לים קונים יותר מקרנות הון סיכון
 אנג'לים קונים יותר מקרנות הון סיכון