"מבחינתי אקזיט של 20-30 מיליון דולר זה מצוין"

טרי ונצ'רס מנהלת 30 מיליון דולר, מתמקדת בחברות מכשור רפואי בשלבים מוקדמים, ומשקיעה עד סבב הגיוס השני לכל היותר

קרן הון הסיכון TriVentures המתמחה בחברות צעירות בתחום המכשור הרפואי, הוקמה ב-2007, רגע לפני המשבר הכלכלי. הדבר הציב בפניה אתגרים, אך גם ייצר לה הזדמנויות, שכן באותה תקופה לא היו לה כמעט מתחרים בהשקעות חדשות בחברות מכשור רפואי צעירות בישראל.

טרי ונצ'רס היא קרן קטנה יחסית, של 30 מיליון דולר, שממוקדת בשלבים המוקדמים ביותר של חברות המכשור הרפואי. לעתים היא לוקחת על עצמה אפילו את ההקמה והניהול המוקדם של החברות, על-בסיס רעיון ויזם מבטיח, ומתכננת להשקיע לכל היותר עד סבב הגיוס השני.

למרות גודלה הצנוע והמיקוד בחברות הרחוקות מהשוק, בקרן מושקעות ארבע מחברות המכשור הרפואי הגדולות בעולם - ג'ונסון אנד ג'ונסון, מדטרוניק, וולקנו ואבוט. זאת, בעיקר בזכות הרקורד והקשרים של מנהליה - מיכל גבע, לשעבר סגנית נשיא בחברת הקולונוסקופיה GI View ובחברת Advanced Stent האמריקנית ומנהלת בקרת איכות ב-Bypass; וד"ר מרטין ליאון וד"ר פיטר פיצג'רלד, קרדיולוגים בכירים, יזמים ומנהלים יהודים-אמריקנים ידועים, החתומים על הקמתן ומכירתן של חברות רבות.

לחברה הצטרף באחרונה שותף נוסף, ארי פריד, לשעבר בעל חברת ייעוץ לסטארט-אפים שעבד גם ב-JJDC, קרן ההון סיכון של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

"יזמתי את הקרן משום שצמחתי בתעשיית מדעי החיים בארה"ב, וזיהיתי את הצרכים של התעשייה הישראלית", אומרת גבע. "יש לנו יצירתיות ותשתיות שהתפתחו ב-15 השנה האחרונות, ועדיין כיזמים וכתעשייה אנחנו לא מספיק מחוברים לשוק העולמי, אנחנו לא עם היד על הדופק ואין לנו את הקשרים".

לכן ביקשה גבע מידידיה ליאון ופיצג'רלד להצטרף. "שניהם מכירים בעובדה שבישראל יש טכנולוגיות מעניינות, ומבינים שכדי להביא את הטכנולוגיות האלה לשוק צריך לסייע לא רק כרופאים מובילי דעה, אלא לעבוד איתם בצורה אינטנסיבית".

* יש תפיסת בתעשייה כי קרן קטנה המשקיעה בחברות כה צעירות, צפויה להידלל לגמרי בהשקעות ההמשך. אתם לא חוששים מכך?

גבע: "בשביל למנוע הידללות משמעותית, אנחנו עובדים צמוד עם השותפים מהחברות הגדולות שהשקיעו בנו, כדי לוודא שאנחנו מייצרים את מה שהשוק באמת רוצה. אני יכולה לעשות אקזיט מוקדם יותר מגופי השקעה אחרים, כי מבחינתי גם אם מכרתי את החברה בשלב מוקדם יחסית ב-20-30 מיליון דולר, זה אקזיט מצוין. ההצלחה היא גם פונקציה של זמן עד האקזיט, ולהערכתנו, נוכל לעשות זאת מהר".

"צריך להראות שהמודל אפקטיבי"

הקרן תערוך כנס ליזמים ולמשקיעים בתעשייה הישראלית ביום א' הקרוב, בשיתוף נציגים בכירים של תעשיית המכשור הרפואי העולמית. בכנס ישתתפו גם נציגים מחברות המכשור הרפואי הגדולות, ובהם סוזן מוראנו, סגנית נשיא לפיתוח עסקי בג'ונסון אנד ג'ונסון; מייק באק, סגן נשיא בקרן ההשקעות של חברת התרופות אבוט; צ'אד קורנל, סגן נשיא לפיתוח עסקי; סטיב אוסטרלי מנהל הטכנולוגיות של מדטרוניק; ודיפאק בסרה, סגן נשיא לפיתוח עסקי בקובידין.

"אנחנו מנהלים פורטפוליו של שבע חברות, שש מהן חברות מכשור רפואי ישראליות", אומר ליאון בראיון בלעדי ל"גלובס", "במשך השנים פיתחתי קשרים בישראל, ושאפתי להשתמש בהם כדי להקים חברות בתחום המכשור הרפואי".

המודל של הקרן השתנה מעט בשלוש השנים וחצי שבהן היא קיימת, לאור השינויים בשוק. "תחילה חשבנו שנשים דגש על חברות קרדיולוגיה, כי זו ההתמחות שלי ושל פיטר וגם אחד התחומים החזקים של תעשיית המכשור הרפואי הישראלית", אומר ליאון, "אך בשנים אחרונות התחום הפך בוגר ויש בו טכנולוגיות טובות. קשה יותר להביא אליו מוצר חלוצי ומהפכני.

"כמו-כן, ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) מחמירה את דרישותיה מחברות מכשור רפואי, במיוחד בתחומי הקרדיולוגיה. לכן בחרנו לשלב יותר חברות מתחומים אחרים, שבהם זמן ההגעה לשוק קצר יותר, מה שיותר מתאים לקרן שלנו".

החברה המתקדמת ביותר היא אורתוספייס, שפועלת בתחום הקרעים בגידי הכתף וכבר ביצעה ניסויים קליניים בבני אדם. באחרונה הובילה טרי ונצ'רס השקעה בחברה בהיקף של 2.6 מיליון דולר, לפי שווי של 11.5 מיליון דולר אחרי הכסף, גיוס אופייני לחברות של הקרן.

בחברת Atica, החברה הזרה היחידה בפורטפוליו, שממוקמת באירלנד, ליאון מעורב במיוחד. החברה עוסקת בתחום חם במיוחד היום - שסתומי לב. חברות נוספות שמציין ליאון כבולטות בפורטפוליו של הקרן הן חברת MST, שפיתחה מכשיר שמקל על ניתוחי לפרוסקופיה; Sensible למדידת נוזלים בריאות; ו-Proaccess הפועלת בתחום צניחת איברים. החברות הללו עדיין אינן נמצאות בניסויים קליניים משמעותיים. כעת בוחנים השותפים את האפשרות לגיוס קרן נוספת וגדולה יותר, אך לפי אותו מודל.

"ביצענו כמה השקעות אסטרטגיות בזכות המשבר, ועכשיו אנחנו צריכים להראות שהמודל אפקטיבי. אם שליש מהחברות ייראו מבטיחות, יש לנו סיכוי מצוין לגיוס נוסף למרות מצב השוק. המודל שלנו גורס כי גם הקרן הבאה, אם תגויס, תהיה עדיין קטנה אך גדולה מ-30 מיליון דולר", אומר ליאון.

* אתם משקיעים בדרך-כלל עד סבב הגיוס השני. האם בדקתם אם יש מי שימשיך עם החברות הלאה?

ליאון: "הקרן עדיין צעירה ועוד לא ניסינו למצוא שותפים לשלבים המאוחרים יותר. עם זאת יש לנו רשת קשרים רחבה ואנחנו מאמינים שנוכל לעשות את זה. ההשקעה שלנו בסבבים המאוחרים יותר תהיה תלוי בצרכים של החברות".