היציג נפל מתחת ל-3.5 ש'; הראלי של הדולר יהיה קצר מועד

הדולר היציג נחלש ב-0.57% ■ הריבית עלתה ב-0.25%: בבנק ישראל ממשיכים במדיניות ההידוק המוניטרי בעוד שבארה"ב מדברים על הותרת הריבית ברמת שפל לתקופה ממושכת

השקל הגיב היום (ג') להחלטת הריבית בהתחזקות אל מול המטבעות העיקריים, הדולר והאירו, כאשר המטבע האמריקני שבר את רמת ה-3.5 שקלים ושערו היציג רשם נפילה של 0.569% ונקבע ברמה של 3.496 שקלים, לאחר שאתמול זינק היציג ב-1.2%. האירו שנחלש מוקדם יותר בשיעור של עד 0.9%, איבד עם קביעת השערים היציגים 0.207% ונקבע ברמה של 4.9224 שקלים.

בנק ישראל הודיע אתמול בערב על העלאת ריבית נוספת, בשיעור של 0.25% ל-3.25%, במטרה לקרר את האינפלציה ולבלום את העלייה במחירי הדירות המבעבעים. בבתי ההשקעות הזרים מעריכים שהריבית תמשיך לעלות ותגיע אפילו לרמה של 5.5% בסוף 2012. זאת, בזמן שבארה"ב מאותתים חברי הפדרל ריזרב על הותרת הריבית בשפל היסטורי לתקופה ארוכה, גם אחרי הפסקת תוכנית רכישות האג"ח (QE2).

בשוק המט"ח העולמי מתאושש האירו משפל של חודשיים ומתחזק ב-0.2% כנגד הדולר לרמה של 1.41 דולר. סוחרים בשוק מעריכים היום כי הראלי שנרשם בשערו של הדולר כנגד המטבעות המובילים בעולם לא יחזיק מעמד עוד זמן רב. הסוחרים גם ציינו כי הקניות של האירו באו מחשבונות במזרח אירופה. "ראינו קניות של האירו כאשר נסחר ברמות שפל, מתחת ל-1.4 דולר, אך האירו עדיין לא מהווה הזדמנות קניה" אמר היום האנליסט מנואל אוליבייה מ-UBS והוסיף, "נראה שהמכירות עדיין לא הסתיימו, לא רק בשל החששות ביחס למשבר החובות במדינות הפריפריאליות, אלא גם בשל כך שהציפיות האינפלציוניות באירופה מתחילות לרדת".

בחדר המסחר של כלל פורקס מסמנים נקודת תמיכה לצמד דולר-שקל ב-3.464 שקלים ורמת התנגדות ב-3.55 שקלים. "פריצה ונעילה מעל 3.55 שקלים עשויה להוביל להמשך העליות עד לאזור 3.6 שקלים לפחות", נמסר מכלל פורקס.

"בנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית בחודש הבא, אך הוא ימשיך במדיניות ההידוק המוניטרי", נכתב בסקירה שהוציא גולדמן זאקס ללקוחותיו בעקבות העלאת הריבית אתמול. "אנו מעריכים שהריבית תעלה ל-4.25% עד סוף השנה ול-5.25% עד סוף 2012".

הנגיד פישר אמר היום בכנס ביומד בתל אביב: "לא ייתכן שקל חלש וכלכלה חזקה. אני מעדיף כלכלה חזקה עם שקל חזק, מה גם שלא נראה שהייצוא נפגע" והחמיא לאוצר: "התקציב נמצא בשליטה מצויינת".

באשר לשער השקל-דולר אמר פישר: "הופתענו לראות שהייצוא ממשיך להיות יציב, גם מול הייסוף בשקל, אם כי בעניינים האלה צריך לומר 'עד כה'. אחת הטענות העיקריות של המגזר העסקי היא על החוזק של השקל, וזה רק מדגיש את העוצמה של הייצוא הישראלי, ואת משקלו היחסי במשק. למתלוננים אני אומר לא ניתן לתחזק כלכלה חזקה עם שקל חלש, ואני מעדיף כלכלה חזקה, בעיקר כאשר לא נראה כי הייסוף אכן פוגע בייצוא".

דוד ארצי, תעשיין בכיר ויו"ר מכון הייצוא לשעבר, אומר היום בתגובה להעלאת הריבית כי "עם כל הכבוד שאני רוחש לפישר, אני חושב שזאת טעות גדולה לעלות עכשיו את הריבית מפני שהסימנים של האינפלציה, שלכאורה הראו בתחילת השנה האצה נעצרו באופן מוחלט וחזרו למסגרת של תכנון התקציב הממשלתי. העלאת הריבית פעם נוספת היא מכה אנושה לשער החליפין, המגיעה גם בתזמון גרוע מאוד עקב הקשיים הכלכליים בשוק האירופאי והמצב בשוק האמריקאי שלא מבשר בינתיים על חזרה למצב כלכלי משופר".