Software AG רכשה את טרקוטה האמריקנית ב-50-60 מ' ד'

מנכ"ל גיגה ספייסס, זאב ביקובסקי: "אנחנו יכולים להפחית במחצית את מספר השרתים שפייסבוק רוכשת"

"זו הייתה פליטת קולמוס", כך מגדיר זאב ביקובסקי, מנכ"ל חברת GigaSpaces, את אזכור תהליך המו"מ שבו מעורבת החברה בדוחות השנתיים של המשקיעה בה, קרדן טכנולוגיות.

אמנם, בדוח לא היו פרטים מהותיים על ההסתברות לרכישת החברה או על ההיקפים שלפיהם תתבצע העסקה, אך בו ננקבו שמות שתי חברות רלבנטיות שנמצאות איתה במו"מ: Software AG ונוקיה.

מתברר, כי למרות ש-Software AG אכן גילתה עניין בגיגה ספייסס, בסופו של דבר העדיפה חברת התוכנה הגרמנית לרכוש את Terracotta, חברה מעמק הסיליקון, שפועלת בתחום דומה ושגייסה עד היום 30-40 מיליון דולר. סכום הרכישה לא פורסם, אולם ההערכות הן כי הוא 50-60 מיליון דולר.

הן גיגה ספייסס והן טרקוטה פונות לשוק חם - פלטפורמה לפיתוח אפליקציות המיועדות לפעול בסביבת ענן המחשוב, כלומר במרכזי נתונים מרוחקים מהמשתמש הסופי - אבל הפעילות של טרקוטה עונה בצורה טובה יותר על הצרכים של Software AG.

"החברה יכולה לייצר ערך רב יותר בעתיד הקרוב, בעקבות ההתפתחות של תחום ענן המחשוב", מוסיף ביקובסקי.

גיגה ספייסס בתקופה טובה

התקופה הנוכחית מוצלחת עבור גיגה ספייסס, שיצאה לדרך בשנת 2000. החברה הוקמה על-ידי יוסי גל און ונתי שלום, שמכהן כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיות, וגייסה 20 מיליון דולר עד כה מהקרנות BRM, פורמולה ויז'ן, FTV, אינטל קפיטל ופלנוס. החברה הצליחה בשנים 2006-2007 בעיקר בעקבות הגאות בסקטור הפיננסי שהכיר ביכולות העודפות שיש לה בכל הקשור לגידול מהיר הנדרש במשאבי המחשוב.

אלא שבאותה המידה שהמגזר הפיננסי משך את החברה למכירות של קרוב ל-15 מיליון דולר ב-2007, המשבר הפיננסי והקריסה בשווקים פגעו בה והיא נכנסה לסחרור.

ב-2008 המכירות ירדו ל-7 מיליון דולר, והחברה נכנסה לתהליך ייצוב ארוך שכלל גיוס של מיליוני דולרים נוספים מהמשקיעים, וכן החלפת המנכ"ל הקודם, ירון בנבנישתי, בביקובסקי. מאז הצליחה גיגה ספייסס להתייצב, ולטענת ביקובסקי מ-2009 היא רווחית כבר שבעה רבעונים רצופים. המכירות חזרו ב-2010 לרמה של מעל ל-10 מיליון דולר.

חלק מהעולם החדש שאליו פונה גיגה ספייסס עם המוצרים שלה הוא אתרי Web פופולריים, כגון תחומי המשחקים או הקמעונות. החברה סיפקה בין השאר את התוכנה שתמכה בקפיצה הגדולה בהיקפי עסקאות הרכישה בחג ההודיה בנובמבר (במה שמכונה יום שישי השחור) בחברת Kohl's. שנה לפני כן, בנובמבר 2009, קרסה מערכת המחשוב של ענקית הקמעונות האמריקנית בעקבות הגידול בביקושים.

החלום הגדול הוא ברשת החברתית

אבל החלום הגדול לא נמצא בתחום הקמעונות, אלא בחברות אינטרנט יותר סקסיות, ועם עדיפות לתחום הרשתות החברתיות. ליכולות של גיגה ספייסס יש ברשתות החברתיות הפופולריות ביקוש ממשי. כל לחיצה על כפתור ה-Like מייצרת עומס אדיר על מערכת המחשוב של פייסבוק, מה שבא לידי ביטוי בהערכות כי החברה מוסיפה כעשרת אלפים שרתים בחודש - או כ-300 שרתים ליום - למרכזי הנתונים שלה. "הטכנולוגיה שלנו יכולה להפחית ביותר ממחצית את מספר השרתים שפייסבוק רוכשת", משוכנע ביקובסקי.

הסיבה היא פתיחת צווארי בקבוק לאפליקציות ולמידע שנמצא במרכזי הנתונים שמבוססים על רישות Grid בין משאבי המחשוב השונים. אחד הרכיבים המרכזיים בפתרונות מהסוג הזה, הוא שמירה של האפליקציות ובסיס הנתונים על-גבי הזיכרון שנגיש במהירות גבוהה, מה שנקרא In Memory, ובו התמחתה טרקוטה. כך נדמה כי Software AG חיפשה תשתית טכנולוגית שעל-גביה תוכל לפתח פתרון משלה.

עבור Software AG זהו צעד מתבקש מאחר שאין לה פתרון משלה שמאפשר לספק פתרונות עסקיים בענן המחשוב. מול גיגה ספייסס ניצבת כיום תחרות עם IBM, אורקל, VMware, ובמובן מסוים גם מיקרוסופט. אחת החברות המרכזיות שעמדו מאחורי ההתקדמות של סביבות הפיתוח עבור אפליקציות ארגוניות הייתה חברת התוכנה BEA, שנרכשה על-ידי אורקל בתחילת 2008 תמורת 8.5 מיליארד דולר. לדברי ביקובסקי: "אנחנו רוצים להיות ה-BEA של פיתוח האפליקציות עבור ענן המחשוב".