חברות הסלולר מכרו סמארטפונים ב-1.5 מיליארד שקל ברבעון

הרבעון הראשון בחברות התקשורת: למרות ההפחתה בתעריפי הקישוריות, סלקום ופלאפון מצליחות לשמור על הקיים ולצמוח - בעוד פרטנר במגמת נסיגה

870 מיליון שקל הרוויחו 3 חברות הסלולר הישראליות ברבעון הראשון של השנה. המספר אמנם מרשים, אך הוא נמוך ב-4.4% מהרווח הנקי המצרפי של השלוש ברבעון הראשון של 2010.

הרבעון הראשון של 2011 היה הראשון שבו באה לידי ביטוי ההפחתה בדמי הקישוריות (התעריף שחברת תקשורת נדרשת לשלם בכל פעם שהיא מעבירה לחברה לאחרת שיחה או SMS). וכך, הרגולציה השפיעה על תוצאות חברות הסלולר.

בכל הקשור להכנסות החברות, הן מצאו פיצוי נאה - פרת מזומנים ושמה "מכירת ציוד קצה". הנהירה של הלקוחות לסמארטפונים איפשרה לשלוש להגדיל בשיעורים דו-ספרתיים (בפלאפון) ותלת-ספרתיים (בפרטנר וסלקום) את מכירות ציוד הקצה, ולפצות על השחיקה בהכנסות משירותים.

פרטנר בולטת במיוחד בסעיף הזה, עם זינוק של 145.8% ומכירות של 558 מיליון שקל. גם פלאפון עקפה את רף חצי מיליארד השקלים במכירת ציוד קצה, וסלקום מכרה ב-382 מיליון שקל - עלייה של 130% לעומת הרבעון המקביל.

סך ההכנסות של פרטנר הגיע ל-1.69 מיליארד שקל (1.77 מיליארד כולל תוצאות סמייל) - עלייה של 6.2%. הכנסות פלאפון עלו ב-4.1% ל-1.45 מיליארד שקל; ובסלקום הייתה יציבות בהכנסות, שהגיעו ל-1.59 מיליארד שקל.

השוואת הביצועים של 3 החברות ברבעון הראשון מראה בבירור כי פלאפון וסלקום מצליחות לשמור על הקיים ולצמוח, למרות ההפחתה בתעריפי הקישוריות, בעוד פרטנר נמצאת במגמת נסיגה.

זה הרבעון הראשון אחרי שנים, שפלאפון עוברת בו את פרטנר בסעיף הרווח התפעולי וכמובן ברווח הנקי, אם כי סעיף זה פחות משקף את מצב החברות.

בפלאפון הרווח התפעולי קפץ ב-23.9% ל-399 מיליון שקל, בעוד בפרטנר הוא התכווץ ב-9.2% ל-390 מיליון שקל (בנטרול רכישת סמייל). סלקום סיימה את הרבעון עם רווח תפעולי של 471 מיליון שקל. סלקום בכל מקרה שומרת על פער יציב ובטוח ממתחרותיה, ובפירוש מבכרת מדיניות של שמירה על הרווחיות, גם במחיר של איבוד נתח שוק.

גידול של 20% ברווחי פלאפון

בשורת הרווח הנקי, פלאפון היא היחידה שהצליחה לצמוח: גידול של 19.7% הביא אותה לרווח של 310 מיליון שקל. זאת לעומת רווח של 306 מיליון שקל בסלקום (ירידה של 2.5%) ורווח של 248 מיליון שקל בפרטנר (ירידה של 26.4% בנטרול סמייל).

סלקום היא המובילה במספר המנויים, עם כ-3.4 מיליון בסוף הרבעון. לפרטנר יש כ-3.19 מיליון מנויים, ולפלאפון 2.88 מיליון. עם זאת, בגיוס המנויים המספרים שונים: פרטנר גייסה ברבעון הראשון של השנה 26 אלף מנויים נטו, פלאפון - 23 אלף, וסלקום הסתפקה בגיוס של 1,000 מנויים נטו בלבד.

שיעורי הנטישה בסלקום ובפרטנר גבוהים יותר מאלה של פלאפון: בפרטנר שיעור הנטישה הגיע ל-7.3%, בסלקום - ל-7.1%, ובפלאפון - ל-4.3% בלבד.

מנוי ממוצע של סלקום דיבר במהלך הרבעון בטלפון הסלולרי שלו במשך 334 דקות בחודש, בפלאפון - 359 דקות, ובפרטנר - 372 דקות. ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) זהה בסלקום ובפרטנר ועומדת על 115 שקל. בפלאפון ה-ARPU נמוך יותר, 110 שקל.

11
 11