הדירה ממשיכה להתרחק: מדד משכן צנח ב-2.5% באפריל

הירידה במדד נרשמה בעיקר בשל העלייה בריבית והמשך עלייה במחירי הדירות ■ שכר העבודה הממוצע במשק ושיעור האבטלה במשק נותרו ללא שינוי

הרעה נוספת במצבם של רוכשי הדירות הפוטנציאליים. מדד משכן למצב רוכשי הדירות, אשר עוקב אחר מצבם השוטף של רוכשי הדירות בישראל, המשיך את המגמה של החודשים האחרונים ורשם בחודש אפריל 2011 ירידה חדה של 3.2 נקודות (ירידה של 2.5%) לרמה של 127.3 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2003. כך נמסר היום מבנק הפועלים.

הירידה במדד, המשקפת הרעה במצב רוכשי הדירות, נרשמה בעיקר בשל העלייה בריבית והמשך עלייה במחירי הדירות.

מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם, על פי סקר מחירי דירות בבעלות דיירים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עלה ב-1.0%. מחירי הדירות בישראל עלו ב-12 החודשים האחרונים בשיעור נומינלי (שקלי) חד של 13.9% ושיעור ריאלי של 9.2%. מאז נקודת השפל במחצית שנת 2007 עלו מחירי הדירות בישראל ב-61% נומינלית ו-40% ריאלית. נציין כי מדד משכן הגיע ביולי 2008 לשיא של 171 נקודות ומאז ירד ב-25.6%.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי בשל עליית מחירי הדירות ועליית הריבית על המשכנתאות נרשמה בחודש מארס הרעה נוספת במצב רוכשי הדירות. שיעור הריבית הממוצע על הלוואות לדיור ל-20-17 שנה (ריבית קבועה צמודת מדד) שמפרסם בנק ישראל, המשיך לעלות גם החודש ורשם בחודש אפריל עלייה מ-3.22% בחודש הקודם ל-3.39%. שכר העבודה הממוצע במשק (ממוצע נע של 6 חודשים) ושיעור האבטלה במשק (6.0%) נותרו ללא שינוי.

אתמול דיווח משרד האוצר על התקררות ניכרת בשוק הנדל"ן הישראלי. בסקירת "אורות אדומים" החודשית שפרסם האוצר ניכרת שוב ירידה במחירי הדירות החדשות בחודש אפריל, לצד צניחה במספר העסקאות ובמספר הדירות שנרכשו לצרכי השקעה. חודש אפריל, כזכור, היה החודש בו חל חג הפסח, שבאופן טבעי גורר ירידה בפעילות במשק.

מספר הדירות שנרכשו צלל ב-30.6%, כאשר מספר הדירות החדשות שנרכשו ירד ב-35% ומספר העסקאות בדירות יד שנייה נפל ב-29%. רכישות הדירות להשקעה נחתכו ב-25% באפריל, כאשר בת"א לבדה נרשמה ירידה חדה של 42%, בהשוואה לחודש מארס. בהשוואה לאפריל אשתקד חלה ירידה של 10% במספר העסקאות.