בנק ישראל: עליית מחירי הדיור הואטה השנה ל-14%

סקירת הבנק לרבעון הראשון: "המחסור בעובדים מקצועיים בנדל"ן גורם להאטה בקצב סיומי הבנייה" - ומחמיר את בעיית ההיצע ■ "נראה כי העלאת הריבית הביאה להפחתת הביקוש"

"הצעדים להקטנת הביקוש ולהגדלת ההיצע של דירות עדיין לא השפיעו מספיק ומחירי הדירות המשיכו לעלות בקצב גבוה אך נמוך מזה שהיה ב-2010". כך נכתב בסקירת ההתפתחויות הכלכליות לרבעון הראשון של 2011, שמפרסם היום (ג') בנק ישראל.

עם זאת, מציינים בבנק ישראל, "נראה כי העלאת הריבית הביאה להפחתת הביקוש לדירות השקעה, כאשר קצב עליית המחירים בשנה האחרונה עמד על 14%, לעומת 20% ב- 2010". בבנק ישראל מציינים עוד כי המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה נמשך וקצב סיומי הבנייה הואט.

בבנק ישראל גם מוטרדים מהמתרחש באירופה: "משבר החוב במדינות אירופה המשיך להעיב על ההתאוששות שם, עם נפילת ממשלת פורטוגל ובקשתה לסיוע מקרן ההצלה האירופית, והתגברות החששות לגבי פשיטת רגל עתידית של ממשלת יוון".

האינפלציה בתקופה הנסקרת המשיכה להיות גבוהה והייתה מעל תחום יעד האינפלציה לאורך התקופה. הציפיות לאינפלציה היו גבוהות גם הן אך התקרבו לתחום היעד לאחר העלאת ריבית בנק ישראל ב-0.5% באפריל, העלאה שהפתיעה בעוצמתה. האינפלציה הגבוהה הושפעה בעיקר מעליית סעיפי הדיור בבעלות, התחבורה והתקשורת, המזון והפירות והירקות.