מזל שהדוח האחרון שפרסם ארגון ה-OECD על מחירי סל התקשורת במדינות החברות בו נכון לאוגוסט 2010. כך יכול שר התקשורת, משה כחלון, לתרץ את מקומה הלא מחמיא של ישראל בטבלה בכך שהרפורמות שהכניס בשוק התקשורת בארץ טרם הביאו לשינוי בשוק, ורק בשנה הבאה ניתן יהיה להבחין בהשפעתן.
לא נותר לנו אלא להחזיק אצבעות ולקוות שבשנה הבאה ישראל תהיה במקום טוב יותר, כי אם המחירים לא יירדו באופן משמעותי - פירוש הדבר הוא שכל הרפורמות היו טובות על הנייר בלבד, וזה כמובן יהיה חבל.
לפי דוח ה-OECD, השופך אור על מצב מחירי הסלולר, האינטרנט, הטלפוניה והטלוויזיה, המצב בישראל נראה לא מעודד, למעט בתחום הטלפוניה הנייחת. אולי לא גרוע, אבל בטח לא משמח.
ההוצאה על סלולר היא הגדולה והחשובה בסל התקשורת, ולפי הדוח, ישראל היא המדינה הרביעית היקרה ביותר בתחום זה, אחרי צ'כיה, פורטוגל והולנד. המחיר בארץ לסל של 300 דקות שיחה הוא כ-103 דולר, בעוד שבאנגליה הוא עומד על פחות מ-20 דולר. המדינה היקרה ביותר היא צ'כיה - שם המחיר לסל של 300 דקות עומד על 140 דולר (מתואם כוח קנייה).
עם זאת, נראה כי הנתונים שמפרסם הארגון אינם מלאים. הסל האמור מביא בחשבון שיחות בלבד, ואילו ההכנסה הממוצעת בישראל מלקוח היא הרבה יותר נמוכה - כ-140 שקל בחודש. לכן צריך לפרק את החבילות לגורמים ולהשוות תפוחים לתפוחים כדי לדעת באמת כמה אנחנו משלמים בהשוואה לעולם. כנראה פחות מכפי שמצייר הארגון.
מחכים למתחרים
השאלה החשובה היא אם מאז הפחתת תעריפי הקישוריות בתחילת השנה וביטול קנסות היציאה, רואים ירידת מחירים בשוק הסלולר בארץ. התשובה היא כנראה חיובית, אך משום שטרם נעשתה עבודת מחקר בנושא, כרגע קשה לדעת מה השפיע יותר על מגמת הירידה המסתמנת - הפחתת תעריפי הקישוריות או ביטול קנסות היציאה. זה גם כמובן לא מעניין את הציבור, שרוצה לראות הפחתה במחירים. נקודה.
עם זאת, השאלה הזאת חשובה לצורך הניתוח: הפחתת תעריפי הקישוריות פגעה ברווחיות חברות הסלולר, ובכל זאת לא הביאה להסטת התנועה מהסלולר לקווי. עדיין גם לא ראינו את המתחרים החדשים נכנסים לשוק, כך שחברות הסלולר מתקזזות ביניהן על הפחתת תעריפי הקישוריות. בשורה התחתונה, אנחנו כנראה נהנים מההפחתה - אבל לא כמו שצריך.
ביטול קנסות היציאה הביא ככל הנראה למומנט חדש אך זמני בשוק הסלולר: ברבעון הראשון ראינו גל של מעברים בין החברות, שהוביל ללחץ מחירים כלפי מטה. הגל הזה עבר, והחברות חזרו להעלות מחירים.
המבחן הקובע יהיה בשנה הבאה, אז נוכל לאמוד בצורה אובייקטיבית את ההשפעות של הגורמים הללו וגם את השפעת הכניסה המתקרבת של מתחרים חדשים לשוק.
מי שרוצה יכול להאמין שהקישוריות והקנסות מובילים לשינוי, אבל האמת היא שהמתחרים החדשים הם שישפיעו באמת על המגמה בשוק - הם ילחצו את המחיר כלפי מטה באופן קבוע, ולא שינויים רגולטוריים והתנהגותיים כאלה ואחרים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.