חב' החשמל התקשרה ללא מכרז עם ספק קוריאני

ההסבר: "אילוצי זמן ותקציב" ■ מדובר בפרויקט הגדול ביותר של החברה בעלות של 3.6 מיליארד שקל ■ מהלכי ההתקשרות עוררו ביקורת רבה בקרב הדרג המקצועי בחברת החשמל

חברת החשמל תרכוש פריטים חיוניים לתחנות הכוח שלה מיצרן אלמוני, במסגרת התקשרות ללא מכרז לביצוע עבודות התקנת צנרת ראשית בשלוש תחנות כוח חדשות, בגלל "אילוצי זמן ותקציב". כך עולה מבדיקה שערך "גלובס".

ביום ה' האחרון אישרה ועדת המכרזים העליונה של דירקטוריון החברה התקשרות ללא מכרז עם ספק קוריאני, לצורך התקנת צנרת ראשית לשלוש התוספות הקיטוריות שהחברה מקימה. ההתקשרות אושרה למרות שהספק הודיע כי חומרי הגלם המיוחדים לצנרת לא יסופקו על-ידי הקונצרן היפני סומיטומו כפי שהובטח תחילה, אלא על-ידי חברה סינית אלמונית.

לפי נוהל "הזמנה חוזרת"

פרויקט התוספות הקיטוריות נועד להגביר את יכולת ייצור החשמל של שלוש תחנות כוח של החברה באשכול (אשדוד), רמת חובב, וחגית (יוקנעם). מדובר בפרויקט המרכזי של החברה כיום, שעלותו הכוללת כ-3.6 מיליארד שקל. על רקע תחזיות למחסור בחשמל הצפוי במשק מקיץ 2013, הסכימה המדינה בצעד חריג שהפרויקט ימומן בין היתר על-ידי ציבור הצרכנים, כשחברת החשמל מצדה התחייבה לבצע את הפרויקט בזמן שיא: שלוש התוספות הקיטוריות אמורות להיכנס לפעילות בחודשים יולי עד דצמבר 2013.

התקנת הצנרת הראשית בשלוש התוספות הקיטוריות היא פרויקט שהיקפו הכספי קטן יחסית (כ-1.4 מיליון דולר ליחידה) אך הוא בעל חשיבות רבה מבחינת בטיחות ההפעלה של תחנות הכוח: הצנרת הראשית אמורה לעמוד בלחצים כבדים ובטמפרטורות קיצוניות, וכל תקלה בה עלולה להסתיים באסון כבד.

בעבר בחרה חברת החשמל בחברות אירופיות בעלות מוניטין לביצוע העבודה, אולם הפעם הועדף ספק קוריאני בשם SeongWha. ההתקשרות עם הספק הקוריאני נעשתה ללא מכרז, וללא פנייה לספקים אחרים, אלא בנוהל של "הזמנה חוזרת": מדובר בספק שזכה ביולי האחרון במכרז לביצוע עבודה דומה בתחנת הכוח של חברת החשמל בצפית.

העבודה הנוכחית ניתנה לספק הקוריאני לפי מחירי העבודה בצפית, למרות שכל פרויקט של התקנת צנרת ראשית עומד בפני עצמו, ויש לו דרישות ייחודיות משלו. מעבר לכך, מעלה ההתקשרות עם הספק הקוריאני סימני שאלה נוספים: הפרויקט בצפית טרם הסתיים, כך שלחברת החשמל אין עדיין ניסיון תפעולי עם הספק הקוריאני, במקרה שיתגלו למשל סדקים בצנרת.

יתרה מכך, מבדיקת "גלובס" עולה כי הספק הבטיח תחילה שהפלדה המיוחדת שממנה עשויה הצנרת הראשית תהיה מתוצרת סומיטומו היפנית, ואולם אחרי רעידת האדמה ביפן הוא הודיע כי סומיטומו לא תוכל לספק את הפלדה, ואת מקומה ימלא מפעל סיני אלמוני בשם Changde.

ל"גלובס" נודע כי מהלכי ההתקשרות עם הספק הקוריאני עוררו ביקורת רבה מצד דרגים מקצועיים בתוך חברת החשמל.

"הסמכה טכנית מדוקדקת"

בחברת החשמל אישרו כי לוח הזמנים התובעני של פרויקט התוספות הקיטוריות היווה שיקול מרכזי בהחלטה שלא לפרסם מכרז לביצוע ההתקנה של הצנרת הראשית. "חשוב לזכור", מסרה דוברת החברה, "כי עריכת מכרז רגיל הייתה מונעת מחברת החשמל לעמוד בלוח הזמנים הנדרש לפרויקט, ובכך מעלה חשש בדבר יכולתה של החברה לספק את הכמות המבוקשת של החשמל בשנת 2013".

הדוברת הדגישה כי הספק התחייב לבצע את העבודות בשלוש התוספות הקיטוריות החדשות במחיר זהה להצעה שנתן במכרז בצפית, שהייתה לדבריה "נמוכה בעשרות אחוזים לעומת רכש שבוצע בשנים קודמות".

באשר לטענות על היצרן הסיני של הפלדה מסרה הדוברת, כי "צוות מקצועי ייצא למפעל ספק חומרי הגלם בסין, להסמכה טכנית מדוקדקת. כמו כן, הופעלה חברת ייעוץ בינלאומית לבחינה של עמידת המפעל בתקני איכות בינלאומיים. בדיקה זו העלתה כי המפעל עומד בכל הדרישות המחמירות לייצור חומר הגלם, ובעקבות כך אושר המפעל".