צופים שינוי?

אל תבנו על לתזמן את השוקהתמקדו בעקרונות שיעזרו לכם לזהות שינוי מגמה

כלל ידוע הוא כי Timing is Everything - תזמון הוא הכול, אך תזמון השוק הוא משימה בלתי אפשרית - מה שלא מונע מאתנו כמובן, לשוב ולהתפתות לחשוב שהפעם נצליח להיכנס בנקודה המושלמת לשוק ולהרוויח.

האם באמת ניתן לשים את היד על נקודת המפנה, האם יש דרך לדעת מתי להיכנס להשקעה ומתי לצאת ממנה? התשובה היא שבדרך כלל לא (לפעמים יש מזל). ניתן לזהות שצפוי שינוי מגמה, אבל בלתי אפשרי להעריך מתי הוא יתרחש. להלן מספר עקרונות בליווי דוגמאות מקומיות:

1. מתי טבע תגיב לבשורה?

מניית טבע ירדה השנה ב-12%, בתגובה לחדשות שישפיעו על מכירות קופקסון כנראה רק ב-2013-2014. זאת למרות שהשנה המוצר עקף את כל התחזיות. דווקא עכשיו, כשאנחנו רחוקים לפחות שנתיים ואולי 3 מהשפעה דרמטית כלשהי של התחרות והפטנטים על קופקסון, בחרו המשקיעים למחוק את תרומתו לשוויה של טבע. מתי יתנו המשקיעים משקל לפקיעות הפטנטים הרבות הצפויות ב-2012? באוגוסט? בראש השנה? רק כאשר הגל אכן יתממש?

אין לנו כל יכולת לחזות את העיתוי, אבל להערכת מחלקת המחקר שלנו קיימות מספר מגמות ורעשי רקע שצריך לקחת בחשבון בשנה הקרובה: 2012 היא שנת בחירות בארה"ב. בהינתן ששירותי בריאות מהווים 17% מההוצאה השנתית של האזרח האמריקני, הרי סביר שהרפורמה במערכות הבריאות לא תרד מסדר היום. היא תשפיע על סנטימנט המשקיעים בסקטור הפארמה בכלל, ובטבע כחברה הגנרית המובילה בפרט.

בשנים 2012-2013 קיימת אפשרות שנראה התחלה של רגולציה מסודרת, לקראת כניסת תרופות ביולוגיות גנריות לשימוש בארה"ב - תחום שצפוי להוות את אחד ממנועי הצמיחה העתידיים של טבע, במיוחד משנת 2015. הצלחות וכישלונות בתחום, וספציפית - רגולציה אוהדת או פחות אוהדת גנריקה, יכולים להשפיע על מגמות המסחר במניה.

המניה זולה מאוד, הפוטנציאל ל-2012 עצום, ורוב והחדשות הרעות על קופקסון כבר גלומות. מנגד, הקשיים הניצבים בפני החברה ברבעונים ובשנים הקרובות אינם מבוטלים, התנודתיות בשווקים גבוהה והיא כנראה תגדל; והשקיפות בחברה, קרי יכולת החיזוי של התוצאות הרבעוניות ב-2012, כנראה תפחת.

2. מה ישפיע יותר על דלק אנרגיה?

מניית דלק אנרגיה ירדה ב-12.67% מתחילת השנה. מה היא תעשה בהמשך? מחד, כל סוחר בשוק ההון יודע שצריך לקנות בשמועה ולמכור במימושה - חלום הגז התממש, ועל החברה עכשיו לגייס הון עתק על-מנת להקים את תשתית ההולכה, שתאפשר לכולנו ליהנות ממנו. המשמעות של גיוסים הינה דילולים וחובות, והמשמעות של השקעות בתשתית הינה תקלות ועיכובים. בשורה התחתונה ההשפעה על המניה היא, שבשלב זה הסיכון ללא ספק גדול מהסיכוי.

מאידך, יש שמועה חדשה שעדיין לא מומשה - חלום הנפט. החלום הזה עשוי להישאר בסביבה כמה חודשים או אפילו שנים. אם ימצאו נפט, המניה יכולה להכפיל את עצמה. אם לא ימצאו, זה אומר שהקידוח הספציפי נכשל, אבל ייתכן שבקידוח סמוך ימצאו. גם אם החברה תתייאש מחיפוש הנפט, הירידות עדיין מוגבלות בגין שווי פעילות הגז.

בהקשר זה יחסי הסיכון-סיכוי במניה מוערכים על-ידינו ב-100% למעלה ו-10%-15% למטה. אלו הסתברויות שלכאורה כל משקיע בר-דעת היה לוקח. למה לכאורה? מכיוון שזה לא הסיפור היחיד המלווה את המניה. לשני האירועים המשמעותיים ביותר שתיארנו, אפשר להוסיף רעש רקע רגולטורי, וכמובן את פעילויות הפיתוח של מתחרים, הצפויות בקפריסין ואולי גם בלבנון.

3. עבר, הווה ועתיד באורמת

לכאורה, הפער בין ההבטחה הגלומה באורמת למחיר שבו היא נסחרת, לא מצייר תמונה רציונלית לגבי התנהגות המשקיעים. להערכתנו, קיבולת החשמל שאורמת צפויה לייצר ב-2011 היא 20 מגוואט, וזו צפויה לעלות ל-48 מגוואט ב-2012 ו-174 מגוואט ב-2013. למרות פוטנציאל הצמיחה האדיר, המניה הציגה תשואה של שלילית של 30.67% מתחילת השנה.

כשמסתכלים על העבר, מבינים שהמשקיעים לא לגמרי חסרי היגיון. קיבולת החשמל שאורמת ייצרה ב-2010 הייתה 35 מגוואט. 2010, כמו גם 2011, אופיינה בסדרה של תקלות טכניות, שפגעו בכושר הייצור של החברה, ודרשו השקעות בשיפוצים ושדרוג המתקנים. בנוסף, מאבק השליטה הנמשך, השאיר בעל מניות ממורמר המחכה מעבר לפינת העליות המשמעותיות הראשונות, כדי להציף את השוק בהיצע מניות.

4. החדשות שישפיעו על השוק

יוון, השפן החדש שהאמריקנים ישלפו מהכובע כדי שההצגה תימשך, היציבות הפוליטית של מצרים, משטים, נאומים, קוטג', מאזן הפוליטיקה סביב ספטמבר, המשך הפריחה בפעילות הכלכלית כפי שהיא משתקפת בדוחות החברות בארץ ובחו"ל, מגמת הצמיחה בסין, מחירי הסחורות והנפט ועוד.

פרמטרים רבים עשויים להשפיע על כיוון השוק. בהתאם, חשוב להפנים שהשוק לא שקט וגם לא ישקוט, ולכן האסטרטגיה הטובה ביותר היא לא לנסות לתזמן את השוק. עלינו להחליט כמה כסף כדאי לסכן בטווח הקצר, כדי לקצור תשואה בטווח הארוך; ולדבוק בהחלטה, לפחות כל עוד הצרכים האישיים והתנאים הסביבתיים לא השתנו.

איפה המניות יהיו שנה מהיום
 איפה המניות יהיו שנה מהיום