לאחר שהושקה ביום שישי, הפעימה השנייה של הרפורמה בתחבורה ציבורית בגוש דן נכנסה היום (א') ליום המבחן האמיתי שלה, עם נוסעים בדרכם לעבודה, ילדים שהחלו את החופש הגדול, וחיילים ששבו לבסיס.
לא בכדי, המקומות בהם ניכרו עומס ובלבול של הנוסעים היו בנקודות מעבר מרכזיות, כמו ברכבת מרכז ובתחנה המרכזית החדשה - שם הורגשה מצוקתם של דוברי שפות זרות, על רקע שילוט רשמי בעברית בלבד.
בחברות האוטובוסים מציינים כי מוקדי השירות הטלפוניים תוגברו וכמעט "קורסים תחת העומס", אולם מבדיקת "גלובס" עולה כי שעות הפעילות שלהם לא הורחבו. כך למשל, לנוסעים שהשכימו קום כדי להגיע לעבודה, לא הייתה כתובת כדי לדווח על קווים שהגעתם התעכבה, כמו קו 126 החדש של אגד - וגם לא דיילים בתחנות. החברות עצמן מציינות כי האוטובוסים יצאו בזמן, אולם היעדר ההסברה המוקדמת הביאה לעיכובם של נהגים שענו לשאלות הנוסעים.
שעתיים להגיע ליעד
נוסעת שנסעה מקרית שרת בחולון לבית החולים איכילוב דיווחה כי לקח לה שעתיים (!) להגיע ליעד, תוך מעבר בין קווים - גולת הכותרת של הרפורמה. "בשלב מסוים הנהג כבר לא היה אדיב, וגם הדיילים שהיו על האוטובוס לא ממש ידעו לענות לשאלות, ונאלצו לפנות לראש הצוות שלהם".
לשאלת "גלובס" האם ניתן להזמין את החוברות בדואר דרך אתר האינטרנט הייעודי והמוקד, משרד התחבורה לא מסר תשובה.
בשעות הבוקר ניכר כי אוטובוסים שעשו את דרכם אל תוך ת"א היו עמוסים והכניסות לעיר פקוקות, בעוד שבמרכז העיר התנועה זרמה. מוקדים נוספים בהם ניכרה תכונה היו מסוף רידינג וצומת דרך נמיר-יהודה המכבי, ונשלחו דיילים לתגבור. ואולם, בשלב מסוים כבר "היו יותר דיילים מנוסעים", כפי שניסח זאת אחד העוברים במקום.
הבוקר תוגברו התחנות ב-400 דיילים נוספים. "היום הנוסעים יותר רגועים", אמרו דיילים במסוף כרמלית. "כנראה שהם כבר למדו על השינויים כשבאו לעשות קניות בשוק בסוף השבוע. היום הם שואלים את הנהג, לא אותנו, ורואים שהשד לא כל כך נורא". והוסיפו: "אין לנו כלים לענות על שאלות שלא נוגעות לקו שלנו, אנחנו צריכים להתקשר במקרה כזה". בכרמלית, כמו גם ברכבת מרכז, סייעו סדרנים בהורדת הנוסעים מהאוטובוס והכוונתם לקווי ההמשך.
שילוט חסר
שמואל רפאלי, מנכ"ל דן, אמר ל"גלובס" הבוקר כי "ההסברה לקויה. הציבור לא כל כך מבין את החוברת המחולקת, וגם הדיילים רק מחלקים את החוברות. אצלנו כל המנהלים בשטח. עוד לא נעשה שינוי כזה ל-400 אלף נוסעים, ונראה כי חלק מהקווים המבוטלים יצטרכו לחזור.
"לצערי, הציבור הרחב עדיין לא הפנים את השינוי. כרגע עולה מהשטח שהציבור מאוד מבולבל. האוטובוסים מתעכבים כי הנהג צריך להתעסק המון בהסברה - אבל אני מאמין בתוכנית, ובסופו של דבר היא תצליח".
גדעון מזרחי, יו"ר אגד, אמר ל"גלובס" ש"אין מערכת מושלמת. התדירות המוגברת מפצה על המעברים בין קווים וגם הכרטוס המשותף זה יתרון ענק".
בהקשר זה, לא ברור מה יעלה בגורלם של מחזיקי כרטיסיות ניקוב שהוטענו על כרטיס הרב-קו אצל מפעיל מסוים, והאם ישמשו גם מפעילים אחרים ויקנו אפשרות למעבר חופשי של 90 דקות.
רונן כהן, מנהל חדר המצב בנתיבי איילון, שתכננה את הרפורמה, ציין כי "הבוקר עבר בצורה טובה משחשבנו", ודיווח על 60-70 פניות נכון לשעות הצהריים המוקדמות. לדבריו, עיקר התלונות נוגעות לתדירויות נמוכות מהמוצהר של קווים מסוימים, עומס נוסעים בחלק מהתחנות ו"דגלי תחנות" (השילוט המקורי מפח מעל התחנות) שטרם עודכנו. "יש קווים שמסתמנים כהצלחה, כמו קו 99 שהיה מלא והוריד 40 נוסעים באזור התעשייה בחולון".
למרות התמונה האופטימית, עדיין ניכרים כשלים בתחום המידע: מעבר לעובדה שהוא ניתן בעברית בלבד, השילוט בחלק מהתחנות חסר. במסוף הכרמלית, אין כל שילוט בתחנות הנוגע לשינוי במסלולים, למעט בקו 37. בנתיבי איילון ובדן העבירו את האחריות לכך מאחד לשני.
כ-400 אלף איש נוסעים מדי יום באוטובוסים במטרופולין תל אביב. מטרת הרפורמה היא כמובן לייעל את המערכת המיושנת, שנבנתה לאורך השנים בלא תכנון אחיד בשיטת טלאי-על-טלאי. ככלל, צומצם מספר הקווים בגוש דן מ-82 ל-59. כפועל יוצא, ייאלצו לא מעט מהנוסעים להחליף אוטובוסים כדי להגיע ליעד שבעבר היה זמין להם בנסיעה אחת. במשרד התחבורה הסבירו שלמרות הצורך בהחלפת קווים, תהיה הנסיעה עצמה מהירה יותר בזכות יעילות המערכת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.