"אנחנו לא בנקאים ועורכי דין; הקמנו חברה והבאנו אותה להצלחה"

ג'ון סטנטון, יזם סדרתי, בכיר בתעשיית התקשורת הניידת העולמית ויו"ר טרילוג'י המשקיעה בחברות טכנולוגיה ישראליות: "ההבדל בינינו לקרן הון סיכון הוא שאנחנו לא מוגבלים בזמן"

האורח היחיד שהגיע במטוסו הפרטי לוועידת ההיי-טק השנתית שנערכה בחודש יוני הוא ג'ון סטנטון, יזם סדרתי ומיליארדר המככב ברשימות העשירים של פורבס כבר עשור ואחד מבכירי תעשיית התקשורת הניידת העולמית.

סטנטון הוא יו"ר חברת Trilogy, המשקיעה בין היתר בחברות טכנולוגיה מקומיות, וזה היה ביקורו הראשון בישראל. בין הלו"ז הצפוף בכנס של איגוד ההיי-טק הישראלי הוא יצא לסיור בזק בעיר העתיקה של ירושלים, שם אכל לראשונה פלאפל: "זה היה נהדר".

לטרילוג'י שתי זרועות פעילות - Trilogy Partnership המפעילה חברות סלולר ברחבי העולם, ו-Trilogy Private Aquity שפועלת במתכונת של קרן הון סיכון ומשקיעה בחברות סטארט-אפ בארה"ב ובישראל.

סטנטון: "ההבדל היחידי בין טרילוג'י לקרן הון סיכון הוא שאנחנו לא מוגבלים בזמן, ויכולים להשקיע וללוות חברה כמה שאנחנו חושבים שנחוץ, בסבלנות. אנחנו לא בנקאים או עורכי דין. כל חבר בצוות היה מעורב בהקמת ובניית חברות והביא אותן להצלחה גדולה".

סטנטון, אשתו תרזה גילספי ובראד הורביץ, שהוא הנשיא והמנכ"ל, הקימו את טרילוג'י ב-2005, והם גם המשקיעים בה. הכסף הגיע אחרי שני אקזיטים שהם ביצעו בחברות גדולות אחרות - חברת התקשורת VoiceStream שבשנת 2005 נקנתה ב-50.7 מיליארד דולר בידי דויטשה טלקום והפכה להיות ספקית התקשורת הסלולרית T-mobile, ו-WWC חברת סלולר אמריקנית וחברה-בת של ספקית התקשורת WWI, שנמכרה ל-ALLTEL ב-2005 ובשנת 2008 נרכשה בידי וריזון.

מי שדחף את טרילוג'י להשקיע בחברות בישראל הוא יובל נאמן, לשעבר סגן נשיא בתחום האחסון במיקרוסופט, ומי שכיהן במועצת המנהלים של אם-סיסטמס עד שנמכרה לסנדיסק.

"בהאיטי הסלולר הציל חיים"

עד היום טרילוג'י השקיעה בארבע חברות ישראליות. אחת מהן, חברת התקשורת קרשנדו, נסגרה לפני חודשים אחדים. "הייתה לה טכנולוגיה מעולה אבל התחרות הייתה חזקה מדי", אומר נאמן.

* מה מצבן של שלוש החברות הנוספות?

נאמן: "Xeround, עומדת להשיק קו מוצרים בתחום המחשוב ענן, Zon Networks, החברה החדשה של היזם הסדרתי עופר וילנסקי שהקים וניהל את ג'נגו, פועלת כרגע מתחת לראדר; ו-InstallFree היא חברה צעירה שעוסקת ביישומים בתחום הווירטואליזציה והענן. אנחנו גם בוחנים חברות נוספות".

* באיזה שלבים אתם משקיעים?

"בסבב הגיוס הראשון. למדנו שזה השלב נכון עבורנו, כי אנחנו מביאים אל החברה את הנגישות לשוק האמריקני ואת הקשרים הענפים בתעשייה, כדי שתגדל חברה שמספקת צורך בשוק היעד שלה. לפעמים נשקיע גם בשלבים מוקדמים יותר".

* יש תחומים שמושכים אתכם במיוחד?

"אבטחת מידע בטלפונים חכמים. אנחנו חושבים שמחשבי הלוח והטלפונים החכמים יחליפו את המחשב האישי, מה שאומר שיהיו הרבה הזדמנויות בתחום אבטחת המידע. כך גם לגבי חברות שמציעות פתרונות לטיפול בגידול בשימוש בווידיאו על רשתות הסלולר. בנוסף, אנחנו מסתכלים בעניין על מחשוב ענן כדי לראות לאן התאגידים הגדולים זזים. גם שם יהיו הזדמנויות רבות, למשל בהטמעת טכנולוגית הענן בתאגידים הגדולים".

* מדוע בחרתם להשקיע גם בחברות בישראל?

סטנטון: "אנחנו מתמקדים בתחום התקשורת הניידת, ובישראל יש פעילות חדשנית חשובה. לא פחות חשוב מזה הוא הנשק הסודי שלנו - יובל נאמן, שמכיר היטב את היזמים והאקו-סיסטם בישראל. בלעדיו כנראה לא היינו משקיעים פה".

טרילוג'י מפעילה את חברת הסלולר הגדולה בהאיטי. אחרי רעידת האדמה לפני כשנה וחצי, סטנטון לא היסס להגיע לשם.

"המטוס שלנו היה הראשון שנכנס למדינה. מגדל הפיקוח של שדה התעופה בכלל לא עבד. הבאנו מים ואוכל במטוס. כשפרקנו את הציוד נחת מטוס נוסף - של אל-על - וגם ממנו התחילו לפרוק אוהלים ענקיים וציוד. כמה שעות לאחר-מכן פגשתי את דניאל ומרי קדר (אמן ישראלי המגורר בהאיטי ונשוי לבת האי), שסייע לצוות הישראלי".

* איך הסתדרתם עם הפעלת הרשת לאחר אסון כזה?

נאמן: "בתוך כמה שעות הרשת פעלה וסייעה להצלת חיים. אנשים שלחו מסרונים על המיקום שבו הם לכודים, מנהרות או מתחת לבתים".

* לספקי הסלולר יש חדירה עצומה בשוק. האם יש מקום לספק סלולר נוסף שיצליח להגיע לרווחיות גבוהה?

סטנטון: "אנחנו מאמינים שיש הזדמנויות נוספות, אנחנו מנסים להבין מה ספקי התקשורת צריכים ומהו הפוטנציאל לצמיחה מואצת. עם ההשקעה, אנחנו מביאים מטען של ניסיון ומודעים לזה שספקי התקשורת מפחדים להיות צינורות טיפשים. "הם לא רוצים שיקרה להם מה שקרה לספקי התקשורת הנייחת, שהפכו ללא רלבנטיים. הם גם לא רוצים שספקי התכנים ייקחו להם את הרווחים, לכן צריך למצוא את היכולת להרוויח כספק סלולר. אני מאמין שבישראל יכולות להופיע טכנולוגיות שיסייעו להם למצוא את הדרך לשמור על רווחיות".

הורביץ: "אנחנו בוחנים מדינות בבלקן ובמזרח אירופה. מדינות שיש בהן ספק אחד או שניים ויש מקום לשלישי".

* בחנתם כניסה כספק בישראל?

הורביץ: "ניסינו לזכות ברישיונות בישראל לדור השני והשלישי, אבל לא הצלחנו. למדנו שככל שהמדינה ענייה יותר, כך יש לה צורך גדול יותר ברשת תקשורת, שלעיתים היא היחידה שמכסה את כל המדינה. לכן הגענו להאיטי, שיש בה 80% אבטלה ואזרחים רבים אינם יודעים קרוא וכתוב. אנחנו גם פועלים בבוליביה, שהיא המדינה השנייה הכי ענייה בעולם, וכבר יש בה 80% חדירה בסלולר".

* איך אפשר להרוויח ממדינות עניות, שבהן 80% אבטלה?

הורביץ: "בארה"ב חשבון סלולר ממוצע הוא 50 דולר לחודש, ובבוליביה הוא 8 דולרים בחודש. נכון שהיה קל יותר לפני 15 שנה, אבל היום אפילו באפריקה יש 4-5 ספקי תקשורת פעילים, וההזדמנויות הולכות ומצטמצמות. אנחנו מוצאים חברות שנכנסו לקשיים, עושים להם מבנה פיננסי חדש, מנקים את השולחן ומעלים את הרווחיות".

ההשקעות של טרילוג'י בישראל
 ההשקעות של טרילוג'י בישראל