ספי שקד עוזב את משרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד

שקד הצטרף למשרד בספטמבר 2005, לאחר שעבד גם במשרדים ראובני-פרידן ויהושע ‏TBWA‏ בתור איש קראייטיב ראשי

ספי שקד, מבעלי משרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד, עוזב את המשרד - כך נודע ל"גלובס". שקד מכר את חלקו (כרבע מהמניות) לשותפים האחרים במשרד: ירון מרחב וחן ענבר. גם רובי ניסן, שהינו בעל מניות מיעוט בחברה בשלב זה, שותף לרכישת המניות והוא צפוי להפוך בעתיד לשותף שווה במשרד.

שקד, אחד מהאנשים היותר צבעוניים בתעשיית הפרסום, הצטרף לענבר-מרחב-שקד לפני כשש שנים בתור ההבטחה הגדולה שאמורה הייתה להזניק את המשרד קדימה ולתת לו את הגושפנקא הקריאטיבית.

שקד הביא עמו רזומה קריאטיבי מרשים: הוא החל את דרכו בראובני-פרידן ועזב את המשרד לטובת תפקיד בכיר ביהושע TBWA, משרד שבו הוא אמור היה לקבל מניות. אך לאחר שלוש שנים הוא חזר לראובני בתפקיד מנהל קריאייטיב ראשי. לאחר שלא הסתדר עם מי שכיהנה אז כמנכ"ל המשרד, סיגי אשד, הוא פרש ובחר להצטרף לענבר-מרחב - משרד צעיר יחסית שהיה קיים אז פחות מחמש שנים.

בעת הצטרפותו של שקד עמד היקף הפעילות השנתית של המשרד על כ-6 מיליון דולר במחירים ריאליים. יש להניח שאחד הדברים שפיתו את שקד לקבל על עצמו את השותפות במשרד ולא ללכת למשרד גדול אחר הייתה נכונות השותפים לתת לו כבר מיום כניסתו למשרד שליש מהמניות ואת שמו על הדלת.

תנודות בהיקף התקציבים

בשלבים הראשונים נראה היה כי ההימור של מרחב וענבר משתלם: בזכותו של שקד החלו להגיע למשרד תקציבים שלא היו מגיעים בדרך-כלל למשרדים בסדר הגודל שלו כמו למשל תקציב ml. ענבר-מרחב, שהפך להיות ענבר-מרחב-שקד, החל להראות גידולים מרשימים.

פרט לאישיות תקשורתית הביא עמו שקד כתגבורת מיהושע את רובי ניסן - אחד מאנשי הקריאייטיב המוערכים בענף שקיבל אף הוא כ-10% מהמניות.

אבל הקפיצה של המשרד התבררה כקפיצה זמנית, כשהגיע המשבר הכלכלי ספג המשרד מכה קשה, ירד בהיקפיו ואיבד תקציבים. לפני כשנה הוא החל להתאושש ולהראות מחדש גידולים. את המחצית הראשונה של השנה הוא סיים עם גידול של 36% אך זאת בעיקר תודות לרכישת משרד הפרסום לין&לין. לגיבוש העסקה עם לין היה אחראי המנכ"ל החיצוני שהובא למשרד, גיא קלנר.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה, כי ב-2008 עמד היקף הפרסום של המשרד על 62 מיליון שקל במחירי מחירון שהם כ-19 מיליון דולר במחירים ריאליים. ב-2009 צנח המשרד בהיקפיו ל-48 מיליון דולר וב-2010 הוא התאושש וחזר להיקף של כ-64.6 מיליון דולר במחירי מחירון.

ספי שקד מסר כי "אני מרגיש שאני עוזב משפחה, אבל נפרד רק בתקופה שברור לי שהספינה מספיק יציבה גם בלעדי. אני מודה לענבר-מרחב-שקד, על חמש וחצי שנים מדהימות. הסיבה לפרישתי נעוצה ברצון להתפתח לעסקים נוספים".

לא קל להיות שלמור-אבנון-עמיחי‏ / פרשנות - ‎ענת ביין-לובוביץ'

על הנייר זה נראה מבטיח: שני צעירים רעבים מצרפים אליהם איש קריאייטיב בולט וחולמים להיות הדבר הבא. מדובר במודל ריאלי שכבר קרה במשרד אחד לפני פחות משני עשורים, כששלומי אבנון ורמי שלמור צירפו אליהם את גדעון עמיחי והפכו להיות משרד שהשפיע על התעשייה לשנים ארוכות, עד היום.

מי שאינו מכיר נוטה לחשוב שהצלחת שלמור נבעה אך ורק מכישרונו של עמיחי, אך מי שמכיר מקרוב יודע שלאבנון הייתה השפעה מכרעת על הבאת תקציבים ושלמור ניהל ביד רמה את היומיום.‏

אך מה שנראה פשוט על הנייר הסתבר כקשה מאוד לביצוע, והמרכיב האנושי התברר כמשמעותי ביותר. אין ספק ששקד הביא לענבר-מרחב-שקד מקפצה גבוהה: בענף של תדמיות הוא הצליח לשדר החוצה אופי ותקשורת של משרד גדול בהרבה ממה שהיה באמת. הבעיה הייתה שפנימה, אחרי שכבו המצלמות, המשרד לא באמת עשה את האדפטציה שלה הוא נדרש וכך, כשהגיעו תקציבים גדולים כמו ‏ml‏ לא בהכרח היה איך לעבוד איתם.

נראה, כי בחודשים האחרונים הבינו במשרד שהגיע הזמן להתבגר - רכישת פרסום לין&לין היא חלק מניסיון אסטרטגי לגדול בצורה אחרת. האם ירון מרחב וחן ענבר מסוגלים בעזרתו של ניסן להפוך את ענבר-מרחב למשרד בינוני-גדול שישרוד ככזה למשך שנים? זה כנראה תלוי בהצלחתם לייצר משרד שנותן ערך אמיתי. ומה יהיה על שקד? בענפים אחרים מקובל לדבר על טאלנטים - בענף הפרסום פחות עושים בזה שימוש. שם, מי שלא מנהל או בעל משרד נתפס כמי שלא בהכרח התקדם. אולי הגיע הזמן שזה ישתנה וטאלנטים יהיו פשוט טאלנטים.