לקראת השבוע בוול סטריט: ממתינים להסכם על תקרת החוב

במהלך השבוע שעבר מדד ה-S&P 500 רשם עלייה של 2.2% ■ המשקיעים ממתינים להסכם בבית המחוקקים האמריקני לגבי תקרת החוב ■ עונת הדוחות: טבע, נובל אנרג'י ואמזון יפרסמו

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר (ב') אחרי שננעל במגמה מעורבת ביום המסחר האחרון אך עליות נרשמו במהלך רוב השבוע. דריכות עדיין מורגשת אצל המשקיעים לקראת ה-2 באוגוסט, היום בו ארה"ב תיכנס לחדלות פירעון במידה והרפובליקנים והדמוקרטים לא יצליחו להגיע להסכם על העלאת תקרת החוב עד אז. גם אירופה ממשיכה לרכז עניין, לאחר שבמהלך שבוע המסחר האחרון החליטו שרי האוצר האירופיים על חבילת חילוץ נוספת ליוון בשווי כולל של 159 מיליארד אירו. גם זירת המאקרו תרכז עניין רב בעוד נתונים משמעותיים רבים יתפרסמו במהלך ימי המסחר, בין היתר מכירות בתים חדשים, הזמנות מצרים ברי-קיימא והתביעות הראשוניות לדמי אבטלה. בנוסף, דוחות החברות המובילות בשוק ימשיכו לרכז עניין, בין היתר של החברות טבע ופורד.

האם השבוע יצליחו להגיע להסכם בבית המחוקקים?

כאמור, המשקיעים ממשיכים להמתין להחלטת בית המחוקקים האמריקני בנוגע לקיצוצים בתקציב והעלאת תקרת החוב האמריקני שעומד כרגע על 14.3 טריליון דולר. זאת, כדי להימנע מהכרזה על חדלות פירעון עד ה"דד-ליין" להסכמה על התקציב, אשר חל ב-2 באוגוסט.

הצעות רבות הונחו על שולחן המחוקקים, לאחר שכמעט כל יום בשבועות האחרונים פרץ משבר דרמטי במגעים בין הצדדים. ברקע נשמעים דיווחים כי יו"ר בית-הנבחרים ומנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית, ג'ון ביינר, מעוניין לחשוף הצעה להסכם פשרה חדש הכולל קיצוצים תקציביים. על-פי מקורבים לביינר, האחרון מעוניין להוביל לקיצוצים תקציביים בהיקף של 4 טריליון דולר בעשור הקרוב. זאת, לאחר שאמש התפוצצו שוב דיוני התקציב בין ביינר והמחוקקים הרפובליקנים לאובמה, אשר הפציר בהם להתפשר על עמדותיהם כדי למנוע חדלות פירעון בארה"ב.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה התבטא במהלך סוף השבוע ואמר כי הוא מרגיש ש"הרפובליקנים השאירו אותי לבד מתחת לחופה, וזו לא הפעם הראשונה". בתוך כך, מדד ה-S&P 500 רשם השבוע עלייה של 2.2%.

"חדלות פירעון יוונית נמנעה, לפחות לעת עתה"

בינתיים באירופה, אנחת רווחה נשמעה לאחר שהושגה חבילת חילוץ נוספת ליוון בהיקף של 109 מיליארד אירו (156.7 מיליארד דולר) בנוסף ל-50 מיליארד אירו מהסקטור הפרטי. מטרת הסיוע היא לאפשר לכלכלת יוון להתאושש לאחר שנקלעה למשבר חוב אדיר. ראשי המדינות, הכוללים את ראש ממשלת צרפת, ניקולא סרקוזי, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גם כן אישרו את התוכנית להחליף את האג"ח שברשותם, לאג"ח חדשות ל-30 שנה במקום 7.5 שנים.

למרות הנעילה החיובית ביום המסחר האחרון בבורסות ביבשת והאופטימיות שמשדרים גורמים בכירים באירופה, סוכנויות הדירוג והבנקים לא מרגישים כה בטוחות בהסכם שגובש. בתי ההשקעות מריל לינץ', UBS ופיץ' השמיעו אזהרות מפי חדלות פירעון יוונית למרות חבילת החילוץ. "תוכנית החילוץ השנייה של יוון עשוייה למנוע האמרה חדה של החוב הלאומי שלה, ולמנוע חדלות פירעון בזמן הקרוב - אולם, היא כנראה לא תהווה מה שצריך כדי למנוע מיוון להיכנס להסדר חוב בשנים הקרובות", העריכו כלכלני בית ההשקעות UBS. "חדלות פירעון כוללת אכן נמנעה, לפחות לעת עתה. אולם חדלות פירעון שכזו עם 'תספורת' כבדה היא עדיין, בראייתנו, אפשרית".

מאקרו: מדד קייס שילר והזמנות של מצרים ברי-קיימא

■ יום ג' יפורסם מדד קייס שילר הבודק את מחירי הדירות ב-20 הערים המרכזיות בארה"ב, לפי התחזיות בשוק, המדד ירד בשיעור של 4.4% בחוד שמאי לעומת ירידה של 3.96% באפריל. באותו יום יפורסם גם מדד אמון הצרכנים לחודש יולי שצפוי לעמוד על 56 נקודות לעומת 58.5 נקודות בחודש יוני. מכירות הבתים החדשים בחודש יוני שגם כן יפורסמו באותו יום צפויים לעלות ל-320 אלף בתים.

■ ביום ד' יפורסם שיעור ההזמנות של מצרים ברי-קיימא בחודש יוני. לפי הערכות בשוק ההזמנות ירשמו עלייה של 0.4% לעומת עלייה של 2.1% בחודש מאי.

■ כמידי יום ה' יפורסמו התביעות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-23 ליולי. לפי הערות מספר התביעות צפוי לרדת ל-415 אלף לעומת 418 בשבוע הקודם.

■ ביום ו' יפורסם מדד מנהלי הרכש לאזור שיקאגו שצפוי לרדת ל-58 נקודות בחודש יולי לעומת 61.1 נקודות ביוני. באותו יום יפורסם גם מדד האמון של אוניברסיטת מישיגן והתל"ג לרבעון השני של השנה שצפוי לעמוד על עלייה של 1.6% לעומת עלייה של 1.9% ברבעון הראשון.

מניות במוקד: טבע, נובל אנרג'י ואמזון

עונת הדוחות נמשכת ודוחות כספיים רבים של החברות המובילות בשוק יפורסמו במהלך השבוע. גם החברות תפרסם ביום ד' ענקית התרופות הישראלית טבע . החברה, בניהולו של שלמה ינאי, צפוייה לדווח על רווח של 1.09 דולר למניה לעומת 1.08 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה צפויות לעלות ב-11.6% ל-4.24 מיליארד דולר.

חברת פורד גם כן תרכז עניין לאחר שתפרסם דוחות ביום ב'. החברה צפויה לדווח על שווח של 1.11 דולר למניה לעומת 80 סנט ברבעון המקביל אשתקד. כמו כן, צפוייה עלייה של 52% בהכנסות.

אמזון תפרסם דוחותיה כשהצפי הוא לירידה ברווח למניה ל-35 סנט לעומת 45 ברבעון המקביל אשתקד. זאת, למרות שבשוק צופים עלייה של 42% בהכנסות.

ביום חמישי צפויה לפרסם דוחות נובל אנרג'י . חברת האנרגיה שלה גם השקעות גדולות בישראל צפויה להציג הכנסות של כ-919 מיליון דולר ורווח של 1.32 דולר למניה ברבעון השני.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]