אירופה ננעלה בירידות; S&P הורידה את דירוג החוב היווני

סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג החוב היווני מ-CCC ל-CC ■ המשקיעים בכל העולם ממשיכים להמתין להתפתחויות בנוגע להעלאת תקרת החוב בארה"ב

בורסות אירופה ננעלו היום (ד') בירידות שערים, את הסנטימנט השלילי הוביל סקטור הפיננסים ובראשו הבנקים. סוכנות הדירוג S&P הודיעה הערב כי היא מורידה פעם נוספת את דירוג החוב היווני מ-CCC ל-CC. הבנקים באיטליה, ספרד ובריטניה יורדו בשיעור חד.

כאמור, סוכנות הדירוג S&P הודיע הערב כי היא מורידה פעם נוספת את דירוג החוב היווני מאחר ולהערכתם המדינה תצטרך ארגון חוב חדש ומקיף יותר בתוך שנתיים. נזכיר כי השבוע גם סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה ליוון את הדירוג ב-3 רמות לרמה של Ca. זאת, גם כן בעקבות תוכנית החילוץ השנייה ליוון אושרה בשבוע שעבר.

נוריאל רוביני, מי שחזה את משבר המשכנתאות בארה"ב, בשנת 2008, מעריך כי "משבר החוב ביוון ממשיך להתפשט למדינות כמו איטליה ופורטוגל" לדבריו, "גוש האירו נמצא 'על הקצה', היבשת אינה יציבה יותר".

הבנק המרכזי באירופה פרסם היום כי סך כל ההלוואות באיזור גוש האירו עלו בשיעור של 2.1% בחודש יוני, מדובר בהאטה לעומת החודש הקודם בו רשם מדד זה עלייה של 2.5%. התחזיות המוקדמות עמדו על 2.3%. ההלוואות בסקטור הפרטי באיזור גוש האירו עלו ב-2.5% בשיעור שנתי.

בגולדמן זאקס חתכו את ההמלצה של סקטור הבנקים לניטראלי לעומת תשואת יתר ומעריכים כי החששות והספקות חוזרים אחי הראלי בסקטור שחל בשבוע שעבר, בעקרבות האופטימיות סביב חבילת החילוץ השנייה ליוון.

מניית הרכב פיג'ו דיווחה על עליה של 19% ברווח הנקי במחצית השנייה של השנה אך לצד זה הזהירה מפני עליית מחירים בשיעור של 6.3%.

ענקית התרופות הגרמנית מרק דיווחה על תוצאותי הפיננסיות. הכנסותיה של מרק עלו ברבעון השני בכ-16% להיקף של 2.6 מיליארד אירו, לעומת 2.2 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. נזכיר כי חטיבת מרק-סרונו היא יצרנית תרופת ה-Rebif לטיפול בטרשת נפוצה, אשר פותחה על ידי חברת אינטר-לאב הישראלית ומתחרה בתרופת הקופקסון של טבע.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת מאפיינת את המסחר היום (ד') בבורסות אסיה. זאת לאחר ירידות קלות בוול סטריט אמש וצפי לפתיחה מעורבת היום בניו-יורק, בשעה שהמשקיעים בכל העולם ממשיכים להמתין להתפתחויות בנוגע להעלאת תקרת החוב בארה"ב.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול כאמור בירידות שערים קלות, בצל הודעה מהבית הלבן כי אובמה יטיל וטו על ההצעה הרפובליקנית לקיצוצים בתקציב הממשלתי, אשר תעלה להצבעת הסנאט היום. מדד נאסד"ק איבד כ-0.1%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.7% ומדד ה-S&P500 איבד כ-0.4% מערכו.

המחלוקת בין הרפוליקנים לדמוקרטים בארה"ב ממשיכה לטלטל את השווקים ולייצר הרבה אי ודאות כאשר נראה כי ההסכמה רחוקה ותאריך היעד לסיום המחלוקת, ה-2 לאוגוסט, מתקרב. לאור הסיכון לכלכלה הגלובלית במידה וארה"ב תאבד את הדירוג המושלם שלה (AAA), קרן המטבע הבילאומית החליטה לדחוק במחוקקים בארה"ב להגיע להסכמה ולהעלות את תקרת החוב. "ארה"ב צריכה להעלות את תקרת החוב בדחיפות ולהגיע להסכמה לצמצום החוב בטווח המיידי", נכתב בהודעה שפירסמה אמש קרן המטבע הבינלאומית. "לסיכונים הללו יהיו גם השלכות משמעותיות על הכלכלה הגלובלית לאור התפקיד המרכזי של האג"ח האמריקני בכלכלה העולמית".

בחזרה לאסיה. בזירת המאקרו פורסם היום באוסטרליה כי מדד המחירים לצרכן עלה ברבעון השני ב-0.9% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.8%.

בטוקיו ממשיכה התחזקות הין מול הדולר לפגוע במניות של היצואניות הגדולות. נציין את טויוטה, הונדה ונינטנדו שרושמות ירידות.