המיליארדר גרישין מחפש סטארט-אפים ישראליים להשקעה

עד כה השקיע איש העסקים הרוסי בשתי חברות טכנולוגיה ישראליות ■ ההשקעה התבצעה באמצעות SG שהקים עם דובי פרנסס, לשעבר בנקאי בדויטשה בנק

עולם ההשקעות בחברות הסטארט-אפ משתנה ללא הרף. תחומי הרשתות החברתיות והמובייל רותחים, והמשקיעים רוצים להיות חלק מהמשחק.

מצב דומה נוצר גם בסוף שנות ה-90, כאשר כל קבלן חשב שהוא יכול להיות אנג'ל ולהשקיע בחברות טכנולוגיה - ולרוב זה נגמר בהפסדים גבוהים. אך הפעם המצב שונה. כיום ברור למשקיע הפוטנציאלי שהשקעות בחברות טכנולוגיה מחייבות ידע עמוק על העולם הזה.

זו הסיבה שדובי פרנסס, ישראלי המנהל את ההון של המיליארדר הרוסי סרגיי גרישין, השקיע עד היום רק בשתי חברות טכנולוגיה צעירות.

"השקעות בחברות מסוג זה אינן המיקוד שלנו כרגע, כי אין לי את היכולת להגיע אל החברות הכי חמות בתחום - גם בישראל", אומר פרנסס בראיון ל"גלובס", "אני מקווה שבעתיד הקרוב נוכל להרחיב את הפעילות הזאת. חבר הילדות שלי, דרור ברמן, שמנהל את קרן ההשקעות Innovation Endeavors, שדרכה משקיע יו"ר גוגל אריק שמידט, מתמחה בתחום. לכן, יש סיכוי שנשקיע לצדו בחברות שהוא יאתר".

גרישין (44) מתגורר בארה"ב. הייתה לו שורה של הצלחות עסקיות בחברות שהקים כיזם, וכיום הוא הבעלים של כמה קבוצות עסקיות, ובהן קבוצת האחזקות RosEvro Group שכללה את חברת האחסון NLK שנמכרה לפני שנתיים לאיטלה הפינית תמורת 300 מיליון דולר; בנק RosEvro Bank, שהוא בין 50 הבנקים הגדולים ברוסיה; קבוצת הפיתוח RosEvero המתמחה בנדל"ן ברוסיה; חברת הברוקרים הרוסית NTB; רשת מלונות הבוטיק Istra Holiday וחברת הפרחים 7 Flowers.

גרישין ופרנסס הקימו את SG Acquisitions, הממוקמת בסנטה ברברה ומספקת הלוואות של 2-20 מיליון דולר לחברה, בעיקר לרכישות של יאכטות או מטוסי סילון פרטיים וכן לשירותים של השקעות נדל"ן בעיקר ברוסיה.

בשנה וחצי האחרונה גרישין השקיע בחברת הסטארט-אפ TekTrak, המפתחת יישום המאפשר לבעלי טלפונים חכמים לראות את המיקום המדויק של המכשיר, ולאבטח את המידע האישי שעליו למקרה שייעלם. החברה הוקמה ומנוהלת בידי אריק ולדמן, ועל המשקיעים שלה נמנים היזם הסדרתי והסופר-אנג'ל סקוט בניסטר שהשקיע גם בפייסבוק ובטוויטר; יוני סבן, האחיין של חיים סבן; וג'רמי ברבי, המנהל את קרן ההשקעות קימה ונצ'רס.

ההשקעה השנייה שביצע פרנסס היא ב-Groop Therapy, החברה החדשה של אורן פרנק, לשעבר מנכ"ל מקאן ישראל ובשנתיים האחרונות מנכ"ל חברת MRM העולמית. החברה מציעה שירותי פסיכולוג אונליין, משתפת פעולה עם פסיכולוגיים מקצועיים ומאפשרת מפגשים אישיים או שיחות צ'ט בקבוצות, כאשר עלות הטיפול נחלקת בין כמה אנשים. כיום יש לחברה 250 אלף משתמשים.

ממיצובישי ויונדאי לעולם ההלוואות

פרנסס התחיל את הקריירה המקצועית שלו בארה"ב, לאחר שסיים את לימודי ה-MBA שלו באוניברסיטת לוס אנג'לס. באותה העת דויטשה בנק פתח סניף בלוס אנג'לס המספק שירותי בנקאות אישית, ופרנסס היה אחד מ-20 הבנקאים הפרטיים בו. "הייתי שם שנתיים וחצי. זה היה בית ספר נפלא, במיוחד בזמן המשבר וקריסת השווקים", הוא אומר.

פרנסס התמחה במתן הלוואות, בעיקר לרכישת יאכטות, מטוסים או נדל"ן. "לקחתי איכויות מההתנסות שלי כאיש שיווק במיצובישי וביונדאי בישראל, וייבאתי אותן לעולם ההלוואות", הוא אומר. כשפרנסס רצה להגדיל את מעגל לקוחותיו הוא הציע לדויטשה שיטת שיווק חדשה - דיוור ישיר. הבנק היה ספקן, אך הרשה לו לשגר את מכתביו לרשימה של 2,000 לקוחות פוטנציאליים. מתוכם הצטרפו שני לקוחות - חברה המייצרת טקילה וגרישין.

"אחרי כמה שבועות שליקקתי מעטפות, הגיע אימייל: 'אני איש אמיד, לא מזמן קניתי בית ב-25 מיליון דולר במזומן, הייתי רוצה להיפגש'", מספר פרנסס, "הייתי בטוח שעובדים עלי. חיפשתי אותו בגוגל ובקושי מצאתי אזכורים. עניתי לו, וכמה ימים לאחר-מכן כבר הייתי באחוזה שלו בסנטה ברברה".

כיום פרנסס מנהל את SG Acquisitions, חברה המשותפת לו ולגרישין, שמציעה שני שירותים מרכזיים - תיווך בין בעלי הון לבנקים שיכולים לספק להם שירותים פיננסיים ייחודיים, וחיבור בין מיזמי נדל"ן ברוסיה למשקיעים מרחבי העולם.

- מי הלקוחות שלכם?

פרנסס: "את השירות הראשון אנחנו מספקים בעיקר בארה"ב. השוק בישראל קטן ואין צורך בשירותים האלה. אנחנו פונים אל המאיון העליון, כאלה שיש להם מיליון דולר ויותר, אך אין להם את היכולת לממן ולנהל משרד משפחתי. אנחנו עושים אנליזה להון שלהם ומסייעים להם לקבל מימון.

"את השירות השני אנו מציעים לכל מי שרוצה להשקיע, אבל לא יודע איך להגיע להזדמנויות או חושש להשקיע בשוק שאינו מוכר. אנחנו מביאים את ההיכרות של גרישין בשוק הרוסי ואת הניסיון הבנקאי שלי, כדי לאפשר גישה למשקיעים לעסקאות נדל"ן".

- איזה פעילות יש לכם בישראל?

"אנו פועלים כדי להכיר את המערכת הבנקאית ומשפחות ההון הישראליות שיש להן עניין בפעילות באירופה. ייתכן שגם בישראל יהיו אנשים אמידים שירצו לבצע השקעות מהסוג הזה, שיש בהן פחות סיכון".

- מה גורם לכם לחשוב שתצליחו היכן שהשאר הפסידו?

"ברוסיה יש צמיחה אדירה ואנחנו מתמחים בנדל"ן בסיביר, ולא במרכז מוסקבה שכבר רוויה במשקיעים זרים. משנת 1999 ועד היום התל"ג הרוסי הכפיל את עצמו, האבטלה נמוכה ומחירי הנפט עולים. אנחנו פעילים באזורים מרוחקים ויכולים להציע החזר על ההשקעה של עד 15%. אלמנט נוסף הוא שההלוואות ברוסיה יקרות. קבוצות המשקיעים שאנחנו מארגנים לווים במקומות אחרים, כמו ארה"ב, ומשקיעים ברוסיה. אנחנו מארגנים את כל העסקה".