הירידות בוול סטריט התמתנו בסיום; טבע נפלה ב-6.2%

לאחר יום דרמטי ותנודתי המדדים איבדו רק 0.4% ■ מדד מנהלי הרכש צנח ל-50.9 נקודות ביולי לעומת צפי ל-54 נק' ■ טבע נפלה על רקע כישלון להשיג את היעד המרכזי בניסוי הלקווינימוד

יום המסחר הראשון של השבוע בוול סטריט היה דרמטי ותנודתי - אך הסתיים בירידות קלות במדדים המובילים. המדדים שהיו צפויים להתאפיין היום בעליות שערים, הספיקו לשהות בטריטוריה החיובית רק חצי שעה, אז הפתיע לרעה את השוק נתון מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני שנפל בחדות לשפל של שנתיים. המדדים שפתחו בעליות של כ-1.5% עברו לירידות בשיעור דומה תוך דקות, והמגמה השלילית איפיינה את המסחר מכאן והילך, אך לקראת סיום המסחר נרשמה התמתנות במגמה השלילית.

לקראת סיום המסחר שוב גבר העניין של הסוחרים בגבעת הקפיטול לקראת ההצבעה בקונגרס שצפויה לזכות לתמיכת הרפובליקנים ולהוביל לאישור העסקה שאליה הגיעו המפלגות אמש ועליה הצהיר אובמה, עסקה שתוביל להעלאת תקרת החוב של ארה"ב עוד לפני תום המועד הסופי (מחר). בין המניות הישראליות בלטה לשלילה מניית טבע שנפלה בחדות במחזור חריג, לאחר שהחברה הודיעה על כשלון בניסוי רפואי בלקווינימוד.

ממתינים להצבעה בקונגרס

העסקה שהציג הלילה אובמה ועתידה לשים קץ להתכתשות הפוליטית, תפוגג את החשש הכבד והלחץ בקרב המשקיעים מפני הסיכון שבו ניצבה הכלכלה הגדולה בעולם - התרחיש בו ארה"ב תיכנס לשיתוק ולא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה.

מסתמן פתרון למחלוקת הקשה רגע לפני תאריך היעד שבו הייתה אמורה ארה"ב להכריז על חדלות פירעון. נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע הלילה כי הגיע להסכמה יחד עם מחוקקים מטעם שתי המפלגות על העלאת תקרת החוב וקיצוצים בתקציב הפדרלי. בהודעה לתקשורת הלילה, הנשיא אובמה יחד עם מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט, הארי ריד ומיטץ' מקונ'ל, הצהירו כי הגיעו להסכם פשרה על התקציב. נזכיר כי מדובר בהסכמה עקרונית בלבד על המסגרת ועוד צפויות הערב שתי הצבעות - בסנאט הדמוקרטי ובבית-הנבחרים הרפובליקני. "יש עדיין הכרעות חשובות שצריכות להתבצע בקונגרס, אולם אני רוצה להכריז שמנהיגי שתי המפלגות הגיעו להסכם אשר יצמצם את הגירעון ויימנע חדלות פירעון", הכריז אובמה. הצהרה זו של אובמה מעודדת היום את המשקיעים.

הערב חזרו הרפובליקנים והעריכו כי העסקה הכוללת קיצוצים תקציביים אשר תאפשר את העלאת תקרת החוב של ארה"ב - תעבור. גם סגן הנשיא, ביידן הצהיר בראיון לרשת CNBC כי העסקה צפויה לקבל את תמיכת המחוקקים.

על פי ההסכם העומד על הפרק, תקרת החוב תעלה ב-1 טריליון דולר ובסך הכל הקיצוצים בהוצאות יסתכמו ב-2.5 טריליון דולר. "ההגעה לפשרה זו הייתה צפויה, אחרת ארה"ב הייתה נאלצת להתמודד עם משבר נוסף. אם לא היו פותרים את משבר תקרת החוב, המשבר הכלכלי הנוכחי היה מתעצם. למרות זאת, אין פתרונות מהירים וארה"ב תצטרך לצאת בתוכנית קיצוצים משמעותית, שככל הנראה תכלול פגיעה בתוכניות סוציאליות, כולל תוכנית הבריאות של הנשיא אובמה", כך מעריכך פרופ' גלאי.

פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה הזהיר היום בטורו ב"ניו יורק טיימס" מפני "קטסטרופה ברבדים רבים כתוצאה מכניעת הנשיא אובמה לרפובליקנים". לדבריו, "עסקה להעלאת תקרת החוב הפדראלי מתבשלת. אם היא תעבור יהיו פרשנים רבים שיצהירו כי נמנע אסון - אך הם יטעו, מאחר שהעסקה היא אסון ולא רק לנשיא אובמה ולמפלגתו. היא תפגע בכלכלה שכבר נמצאת במיתון וסביר להניח שתחמיר את בעיות החוב ארוכות הטווח של ארה"ב ולא תטיב אותן. והכי חשוב, לאחר שקיבלנו הוכחה לכך שסחטנות עובדת ולא נושאת בחובה עלות פוליטית - הדבר יביא לכך שלאמריקה צפויה דרך ארוכה במורד שתוביל אותה למצב של רפובליקת בננות".

סימן שאלה סביב דירוג ארה"ב

"רמה זו של קיצוצים בהוצאות עלולה שלא למנוע את הסיכון הטמון בהורדת דירוג האשראי של ארה"ב כיון שסוכנויות הדירוג ציפו לרמת הוצאות גבוהה יותר", אמר האסטרטג אריק וונד. "אפשרות הורדת הדירוג בארה"ב עדיין קיימת ככל שארה"ב הולכת אחר אירופה בעצם בהימנעותה מהחלטות משמעותיות וקשות ומתרכזת רק בטווח הקצר עם פתרונות זמניים", הוסיף וונד.

מדד מנהלי הרכש צנח

בזירת המאקרו נתונים משמעותיים המשפיעים על כיוון המסחר, מדד מנהלי הרכש לחודש יולי פורסם היום ב-17:00 (שעון ישראל) ועמד על 50.9 נקודות לעומת צפי רכי הירידה תהיה לרמה של 54 נק' לעומת רמה של 55.3 נק' בחודש הקודם. נתון זה הינו הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות והוא מצביע על ההאטה הפוקדת את הכלכלה האמריקנית. נזכיר כי רמה הנמוכה מ-50 נקודות מעידה על התכווצות בפעילות הכלכלית.

באותה השעה פורסם נתון מתחום הנדל"ן אשר לפיו הוצאות הבנייה עלו ביוני ב-0.2% לעומת צפי כי ישארו ללא שינוי. זאת לאחר שבחודש מאי נרשמה בנתון זה ירידה של 0.6%.

בשוק הסחורות המשיכה ההתחזקות בשערו של החוזה העתידי על הזהב אשר נסחר בימים האחרונים ברמות שיא של כל הזמנים על רקע החולשה בשווקי המניות. מחירו של החוזה על הנפט שהתחזק בתחילת היום ב-2.5% לרמה של 98 דולר לחבית, עבר לירידות לאחר המהפך בשוק והחוזה סגר בירידה של כ-0.9% ברמה הנמוכה ביותר מזה חמישה שבועות - 94.9 דולר לחבית. על רקע החולשה בשווקים הן האמריקני והן באירופה נופל הערב שער האירו כנגד הדולר בכ-0.8% לרמה של 1.427 דולר. ובינתיים בשוק האג"ח המשיכו המחירים לעלות על רקע החשש מההאטה הכלכלית שבאה לידי ביטוי במדד ה-ISM והתשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים נפלו לרמתן הנמוכה ביותר מאז חודש נובמבר - 2.74%.

חדשות רעות לטבע

טבע נפלה בשיעור חד לרמת שפל של יותר משנתיים לאחר שנפלה בשיעור דומה גם בת"א. טבע ריכזה מחזור חריג הגדול פי 4 מהמחזור הממוצע היומי בה בשלושת החודשים האחרונים. כל זאת, לאחר שהחברה הודיעה היום על כשלון בהשגת היעד המרכזי שלה בניסוי הרפואי השני (BRAVO) בשלב III בתרופת הלינקווינימוד. מדובר בגרסה האורלית של טבע לתרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. (לסיפור המלא). מרבית האנליסטים שמסקרים את החברה היו תמימי דעים כי ההודעה שפירסמה טבע הינה שלילית, אך בין האנליסטים ישנה מחלוקת באשר לכדאיות איסוף המניה על רקע הירידה החדה בה. האנליסטי של סיטי לדוגמא חוזר על המלצת הקנייה לטבע ומותיר את מחיר היעד שלו על 67 דולר. והאנליסטית של לאומי פרטנרס ממליצה גם היא לאסוף את המניה, אך ישנם גם קולות אחרים שטוענים כי יקח למניית טבע עוד זמן רב להתאושש.

הבנק הבריטי HSBC יוצא לגל פיטורים ענק של 25 אלף עובדים, בהמשך לפיטוריהם של 5,000 עובדים, כך שגל הפיטורים יסתכם ב-30 אלף עובדים, עד שנת 2013. מנכ"ל הבנק סטיוארט גוליבר קיים היום שיחת ועידה עם עיתונאים ומסר כי "יהיו פיטורים נוספים", ומיד לאחר מכן הכריז על פיטוריהם של 25 אלף עובדים. הפיטורים יתקיימו בארה"ב, צרפת, בריטניה, המזרח התיכון ואמריקה הלטינית.

מניית חברת הומנה (סימול: HUM) זינקה לאחר שהחברה העוסקת בתפעול בתי חולים ובתי מרקחת דיוחה על עלייה של 35% ברווחי הרבעון השני והעלתה את תחזית הרווח שלה לשנת 2011 כולה.

סודהסטרים ריכזה עניין לאחר אחרי שהשלימה הצעת מכר ענקית במסגרתה מימשו בעלי העניין בה מניות בשווי של 248.4 מיליון דולר, ואחרי שהמניה המשיכה לעלות במעלה ההר, חלק מבעלי העניין המקוריים בחברת SodaStream, החליטו כי הגיע הזמן - בשנית - לממש רווחים ולהגיד שלום לאחת ההשקעות המוצלחות שכנראה ביצעו בעשור האחרון.

רדקום דיווחה על תוצאות לרבעון השני, הכנסותיה של רדקום ברבעון השני של 2011הסתכמו בכ-5.9 מיליון דולר - ההכנסות הרבעוניות הגבוהות ביותר מאז 2006. הרווח הנקי של רדקום על בסיס Non-GAAP, בנטרול הוצאות בגין אופציות ושווי הוגן של כתבי אופציות, הסתכם ברבעון השני של 2011 ב-315 אלף דולר, או 5 סנט למניה (בסיסית ובדילול מלא), מדובר בירידה של 35% לעומת רווח נקי non-GAAP של 487 אלף דולר או 10 סנט למניה (בסיסית) ו-9 סנט למניה (בדילול מלא) ברבעון השני אשתקד.

אלוט דיווחה היום על תוצאות הרבעון השני, ההכנסות ברבעון השני הסתכמו ב-18.5 מיליון דולר , זינוק של 35% לעומת ההכנסות ברבעון השני של 2010. הרווח הנקי non-GAAP הסתכם ברבעון השני ב-2.7 מיליון דולר; הרווח למניה non-GAAP צמח ל-10 סנט לעומת 8 סנט למניה ברבעון הקודם.

פרוטליקס ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי הגישה בקשה ל-FDA לאשר את תרופת ה-Uplyso לטיפול במחלת הגושה, כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס".

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]