מכה לכלכלה האמריקנית: מדד מנהלי הרכש נפל ביולי

מדד ה-ISM נפל ל-50.9 נקודות לעומת צפי לירידה מתונה בהרבה ל-54 נקודות ■ הכלכלה בארה"ב כמעט חזרה לרמה המצביעה על התכווצות כלכלית

הכלכלה האמריקנית סופגת מכה נוספת: מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני, או ה-ISM נפל ביולי לרמה של 50.9 נקודות לעומת צפי כי תירשם בו ירידה מתונה בהרבה מרמה של 55.3 נקודות ביוני ל-54 נקודות ביולי. מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה במדד זה מאז יולי 2009.

נציין כי מדד ברמה הגבוהה מ-50 נקודות עדיין מצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית, אך המדד שפורסם היום קרוב מאד לגבול זה. מאז חודש אפריל נפל מדד ה-ISM ב-9.5 נקודות ושלושת החודשים האחרונים היו הגרועים ביותר מאז הרצף שנרשם בשיאו של המשבר הפיננסי העולמי עת קרס בנק ההשקעות ליהמן בראדרס בין החודשים ספטמבר לנובמבר 2008.

מדד ההזמנות החדשות נפל לרמה המצביעה על התכווצות בפעילות הכלכלית במפעלי הייצור האמריקניים. עוד מדדים שמהם מורכב מדד ה-ISM אשר רשמו ירידות חדות היו מדד המחירים ומדד התעסוקה.

המדדים המובילים בוול סטריט עברו עם פירסום הנתון לירידות שערים, למרות שבחצי השעה הראשונה של המסחר נרשמו שם עליות של עד 1.5%.

נתון נוסף שפורסם באותה השעה היה נתון הוצאות הבנייה שעלו בחודש יוני ב-0.2% לעומת צפי כי ישארו ללא שינוי לאחר שבחודש מאי ירדו הוצאות הבנייה בארה"ב ב0.6%. עדיין מדובר על כך שביוני היו ההוצאות בתחום הבנייה נמוכות ב-4.7% לעומת רמת ההוצאות שנרשמה בתקופה המקבילה אשתקד.

נציין כי מרכיבי המדד הצביעו על כך שהוצאות הבנייה של בתים פרטיים עלו ב-0.8% לעומת עלייה של 0.3% במאי. לעומת זאת ההוצאות על בניית בתי מגורים משותפים נפלו ב-0.3% בעוד שהוצאות על בנייה ציבורית נפלו ב-0.7%.